دیدار وزیر خارجه سودان با امیرعبداللهیان در تهران


دیدار وزیر خارجه سودان با امیرعبداللهیان در تهران

علی الصادق علی وزیر خارجه سودان که به تهران سفر کرده، ظهر امروز با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار وزیر خارجه سودان با امیرعبداللهیان در تهران

به گزارش راهبرد معاصر، «علی الصادق علی» وزیر خارجه سودان که در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده، ظهر امروز (دوشنبه) ۱۶ بهمن ماه در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر وزیر خارجه سودان به تهران بعد از قطعی روابط دو کشور در سال ۱۳۹۴ است. سودان در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ که به قطع روابط یک طرفه عربستان با ایران منجر شد، در تبعیت از عربستان اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه سودان به تهران با بیان اینکه ما و سودان از سال‌های دور روابط نزدیک و سازنده‌ای را داشتیم،گفت: متاسفانه دولت قبلی سودان بر اساس دلایل و اظهارات واهی و بدون اینکه مشکلی حقیقی در روابط دو کشور باشد روابط با ایران را به صورت یکجانبه قطع کرده بود.

وی عنوان کرد: با اقدامات و تحرکات دیپلماتیک بین دو کشور اعلامیه از سرگیری روابط در مهر ماه سالجاری صادر و دو کشور در حال زمینه سازی و انجام مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم هستند و این سفر در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خودش و از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور انجام می‌شود.

کنعانی بیان کرد: متاسفانه شاهد جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی در سودان هستیم. سیاست همیشگی ایران کمک به ثبات و امنیت بوده و بر ضرورت توقف درگیری و عدم مداخله خارجی و گفت‌وگوهای سودانی - سودانی برای پایان دادن به درگیری‌ها تأکید داریم و امیدواریم این سفر زمینه ساز شکل گیری فضای رو به جلو در روابط باشد.

جمهوری اسلامی ایران و سودان ۱۷ مهر ماه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند.

در بیانیه آمده بود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان، متعاقب تماس‌های صورت گرفته بین مقامات عالی دو طرف در ماه‌های اخیر، تصمیم گرفتند در راستای خدمت به منافع دو کشور، روابط دیپلماتیک خود را از سربگیرند. براساس این بیانیه، دو دولت توافق کردند روابط دوستانه فیمابین را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند. دو طرف همچنین توافق کردند همکاری خود را در زمینه‌های مختلفی که می‌تواند منافع ملت‌های دو کشور را محقق کند و امنیت و ثبات منطقه را تامین کند، گسترش دهند. دو طرف توافق کردند اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در آینده نزدیک، انجام داده و هماهنگی‌های لازم را برای تبادل هیأت‌های رسمی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری بین دو کشور انجام دهند.

توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و سودان در پی دیدار امیرعبداللهیان با همتای سودانی برای نخستین بار بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور و در حاشیه نشست وزرای خارجه عدم تعهد در تیرماه ۱۴۰۲ در باکو حاصل شد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج