مضرات نوشیدن قهوه صبحگاهی که اغلب مردم از آن غافل‌‌اند


مضرات نوشیدن قهوه صبحگاهی که اغلب مردم از آن غافل‌‌اند

ایتنا - برخلاف تصور طرفداران قهوه که صبح خود را برای رفع خواب‌آلودگی و کسب شادابی با نوشیدن یک فنجان قهوه داغ شروع می‌کنند، محققان معتقدند که نوشیدن قهوه با معده خالی، باعث بروز مشکلاتی برای سلامت بدن خواهد شد.


کیم بارت، استاد فیزیولوژی و زیست‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در مورد نوشیدن قهوه با معده خالی عنوان کرد: «این کار عوارض ناشی از مشکلات معده را در افرادی که معده حساسی دارند، با بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس معده مواجه‌اند و همچنین افراد دچار به زخم معده، تشدید می‌کند.»

کورتیزول نوعی هورمون واکنش به اضطراب در بدن است که بدن را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. این هورمون هنگام صبح و پس از برخاستن از خواب معمولا بیشتر است و با میزان کافئینی که از نوشیدن یک فنجان قهوه با معده خالی به بدن اضافه می‌شود، تاثیر این هورمون نیز تشدید می‌شود.

کورتنی دلپرا، متخصص تغذیه در کلینیک کلیولند می‌گوید: «‌کورتیزول، سطح قند خون را هم افزایش می‌دهد و شاید افراد مبتلا به دیابت که قهوه می‌نوشند، بخواهند با ترکیب پروتئین و کربوهیدرات در وعده غذایی صبحانه، سطح قند خون بدن را به تعادل برسانند.»

بارت معتقد است اگر فرد، درگیر بیماری زمینه‌ای نباشد، قهوه به دیواره معده آسیب نمی‌زند. هرچند می‌‌تواند تولید اسید معده را تحریک کند که آن هم در تمام افراد یکسان نیست.

البته نحوه درست کردن و ارائه قهوه می‌تواند از خاصیت اسیدی آن بکاهد. کارشناسان می‌گویند: «سراغ قهوه‌های برشته تیره بروید، زیرا احتمال کمتری وجود دارد که ترشح اسید معده را تحریک کنند.»

قهوه دم‌کرده سرد در مقایسه با قهوه گرم، غلظت ترکیبات اسیدی کمتری دارد. اضافه کردن شیر یا خامه به قهوه هم به حفظ اسید معده کمک می‌کند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوانی بود و من..؟