سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است


سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است

کارشناس تعلیم و تربیت گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به بازنگری دارد تا مفاد آن برای مجریان ملموس و قابل فهم شود و امکان اجرا فراهم شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است

به گزارش راهبرد معاصر، بیژن اعلایی کارشناس تعلیم و تربیت درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: معتقدم از جمله مشکلات سند تحول در اجرا، آرمانی بودن بیش از حد برخی محتوای سند، عدم باور و اعتقاد مسؤولان در دولت‌های قبل به محتوای سند و به تبع آن عدم اجرای سند در زمان مسؤولیت آنان و عدم تخصیص منابع مالی از سوی دولت‌ها به‌ویژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای اجرای برنامه‌های سند و آماده نشدن کامل زیر نظام‌های سند در گذشته، است.

وی ادامه داد: از دیگر موارد عدم اجرایی شدن سند تحول می‌توان به عدم همراهی دستگاه‌هایی که باید آموزش و پرورش را در اجرای این امر مهم یاری می‌کردند و عدم آگاهی معلمان، مدیران و عوامل اجرایی مدارس از محتوای سند به دلیل بی‌توجهی مسؤولان ستادی وزارت آموزش و پرورش در توجیه افراد نسبت به محتوا و اهمیت اجرای آن اشاره کرد.

این بازنشسته آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدم شاید در حدود 10الی 20 درصد سند تحول اجرایی شده است، گفت: معتقدم محتوای سند در عین اینکه بسیار جامع و در سطح بالایی است ولی به دلیل آرمانی بودن برخی محتوای آن و عدم آمادگی مجریان اصلی آن در مدارس، امکان اجرای مطلوب آن فراهم نشده است.

اعلایی افزود: به نظر بنده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به بازنگری دارد تا مفاد آن برای مجریان ملموس و قابل فهم شود و امکان اجرا فراهم شود؛ از طرف دیگر زیرساخت‌های مدارس در مواردی مثلاً اجرای بعضی از ساحت‌های ششگانه آماده نیست.

این فوق لیسانس برنامه‌ریزی درسی پیشنهاد داد: برای بهبود فرآیند کار باید از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای توجیه معلمان، خانواده‌ها و مسؤولان اجرایی کمک گرفت؛ همچنین همه دست اندرکاران اعم از مدیران، معلمان، مسؤولان آموزش و پرورش در تمام بخش‌ها، خود را موظف به مطالعه دقیق مفاد سند دانسته و کمر همت برای اجرای آن ببندند.

وی افزود: معتقدم باید زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجرای سند در مدارس مهیا شود و نظام ارزشیابی از نحوه اجرای سند به صورت نرم‌افزاری تهیه و به طور مستمر، مجریان مورد ارزیابی قرار گرفته و بازخورد ارزیابی‌ها به آنان منعکس شود تا اشکالات را در اجرا برطرف کنند./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش سهام عدالت امروز 12 اردیبهشت 1403 چقدر شد؟ +جدول