نوشیدنی های انرژی زا عامل افسردگی، اضطراب و بیش فعالی در کودکان


نوشیدنی های انرژی زا عامل افسردگی، اضطراب و بیش فعالی در کودکان

نوشیدنی های انرژی زا می تواند عامل افسردگی، اضطراب و بیش فعالی در کودکان باشد.نوشیدنی های انرژی زا می تواند خطر بیماری های قلب را افزایش دهد بنا بر اطلاعات به دست آمده از این پژوهش، کودکانی که از این...

نوشیدنی های انرژی زا عامل افسردگی، اضطراب و بیش فعالی در کودکان
نوشیدنی های انرژی زا می تواند عامل افسردگی، اضطراب و بیش فعالی در کودکان باشد.نوشیدنی های انرژی زا می تواند خطر بیماری های قلب را افزایش دهد بنا بر اطلاعات به دست آمده از این پژوهش، کودکانی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند دارای کیفیت خواب پایین تر و عملکرد تحصیلی ضعیف تری هستند.
به گفته محققان، به دلیل وجود قند و کافئین در این نوشیدنی ها خطرات جدی رفتاری کودکان را تهدید می کند، از این رو بهتر است مقررات جدی تری برای استفاده کودکان از این نوشیدنی ها اتخاذ شود.
پس از بررسی سیستماتیکی که از 1.2 میلیون کودک در 21 کشور صورت گرفته، محققان گزارش داده اند، مصرف نوشیدنی های انرژی زا در میان نوجوانان و کودکان با کیفیت پایین خواب و کاهش مدت زمان آن، افت عملکرد تحصیلی، خطر علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، پریشانی روانی، افسردگی، اضطراب، مقاومت به انسولین و مشکلات دندانی ارتباط مستقیم دارد.این در حالی است که به نظر می رسد، کودکان و نوجوانانی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند تمایل بیشتری به مصرف الکل و سیگار از خود نشان می دهند.

یک متخصص تغذیه در این زمینه گفته است: نوشیدنی های انرژی زا در کشورهای اروپایی ارزان تر از آب به کودکان 10 ساله فروخته می شود و این روند نگران کننده است. در تحقیقات بالینی دیده ایم که این نوشیدنی ها بر عملکرد تحصیلی کودکان تاثیر منفی می گذارد و کیفیت خواب آنها را تغییر می دهد. شواهد واضح است که نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان و همچنین رفتار و آموزش آنها مضر است. باید برای محافظت از آنها در برابر این خطرات اقدام کنیم.
ترکیب مواد نوشیدنی های انرژی زا
در مطالعاتی که در گذشته صورت گرفته عنوان شده است، نوشیدنی های انرژی زا می تواند در برخی موارد خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. اغلب مشخص نیست که چه چیزی در یک نوشیدنی انرژی زا وجود دارد. هیچ استاندارد توافق شده ای برای چیستی «نوشیدنی انرژی زا» وجود ندارد. علاوه بر قند و کافئین این نوشیدنی ها مواد محرک قانونی دیگر هم دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان