سناریوی واقع‌بینانه در بورس


دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیــاری : نخستین روز از هفته سوم معاملاتی بهمن‌ماه، با سبزپوشی و افزایش ارتفاع نه چندان پرقدرت نماگرهای اصلی بازار روز گذشته به ثبت رسید. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که هفته گذشته با افت ۰.۷۶درصدی روبه‌رو شده بود، با افزایش ارتفاع ۰.۱۸درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز شنبه در سطح ۲میلیون و ۱۱۱هزار واحدی قرار گرفت. رشد ۳هزار و ۹۰۰واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است با رشد ۰.۶۷درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۳۷هزار و ۵۲۹ واحدی قرار گرفت.

شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۶۳درصد سبزپوش شد و در سطح ۲۵هزار و ۵۷۸واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۴هزار و ۳۱میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۱۵۹میلیارد تومــان پول حقیقی نیــز به گردونه معاملات بازار وارد شد. در این میان سه نماد «تاپیکو»، «فخوز» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «وسپهر»، «وهور» و «بپاس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

همچنین«داتام»، «شستا» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند. افزایش تنش‌های منطقه‌ای شامگاه جمعه، برخلاف عقیده برخی از کارشناسان که تصور می‌شد بازارهای مالی هفته ناامید‌کننده‌ای پیش رو داشته باشند، با سبزپوشی نه چندان دلچسب‌کننده سهام در بورس آغاز شد. بازار سهام که ماه‌ها در ورطه اخبار ضدونقیض و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک گوناگونی غرق شده بود، به نظر می‌رسد نسبت به وقایع جدید واکنش مشخص و قابل پیش‌بینی از خود نشان نمی‌دهد. البته عدم واکنش هیجانی به رفتارهای بین‌المللی کم‌اهمیت را شاید بتوان در زمره رفتارهای منطقی قلمداد کرد. از طرفی نرخ ارز نیز در واکنش به چنین اخباری از قله تاریخی خود فاصله گرفت و بر خلاف انتظارات روند نزولی به خود گرفت و حتی در محدوده‌های ۵۶هزار تومان نیز مورد معامله قرار گرفت. حال به نظر می‌رسد از تب‌و‌تاب رشد آن کمی کاسته شده و فشار عرضه‌ها برای مدت کوتاهی بتواند قیمت اسکناس سبزرنگ را در محدوده‌های مشخصی تثبیت کند.

بازار زیر لنز کارشناسان

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، بازار روز گذشته را این گونه تشریح کرد: بازار سرمایه روز گذشته واکنش منفی به اتفاقات روز جمعه نداد و برخلاف پیش‌بینی‌ها تابلوی معاملاتی سبزکم‌رنگ‌پوشی را پیشکش سرمایه‌گذاران کرد. بازار سرمایه در شرایط کنونی به نظر می‌رسد آنچنان در باتلاق افکار منفی حاصل از ریسک‌های گوناگون فرورفته که اخبار و اتفاقاتی بدین شکل نمی‌توانند تاثیر بخصوصی در روند بازار بگذارند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار در مقطع کنونی به لحاظ ارزش دلاری شرایطی مشابه سال ۹۷ و ۹۸ دارد و نمی‌توان سطوحی پایین‌تر از سطوح فعلی را چندان برای بازار متصور بود.

از این‌رو محدوده‌های فعلی را می‌توان سطوح بااهمیت بازار دانست. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی بر بازار سرمایه نیز افزود: تاثیر انتشار چنین اوراقی را نمی‌توان در کوتاه‌مدت جست‌و‌جو کرد و باید دید در بازه زمانی بلندمدت این گواهی چه تاثیری بر بازار می‌گذارد. چنین گواهی‌هایی نسبت سپرده‌های بلند‌مدت به سپرده‌های جاری را تغییر داد و چندان خروج نقدینگی از بازار‌های موازی را رقم نزد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی را برای هفته جاری پیش رو داشته باشیم.

سهیل کلاه‌چی، کارشناس بازار سرمایه، روند روز گذشته بازار را بدین شکل وصف کرد: تنش‌های چند روز گذشته را نمی‌توان موضوع جدیدی برای بازار دانست و به نظر می‌رسد بازار به چنین تنش‌ها و اتفاقاتی بی‌حس شده است. البته باید بیان کرد که بازار همچنان شرایط مطلوبی ندارد و برای صعود پرقدرت نشانه خاصی را متبادر نساخته است. بنابراین همچنان احتمال شکسته شدن سطح ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی وجود دارد و می‌توان یک سناریو را سقوط تا مرز ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی شاخص کل دانست. این کارشناس بازار در خصوص تاثیر گواهی‌های اخیر گفت: به انتشار چنین گواهی‌هایی نمی‌توان وزن خاصی داد، چرا که در حال حاضر بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت در حدود این نرخ بازدهی سالانه به سرمایه‌گذاران می‌پردازند. این کارشناس بازار در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که اتفاق بخصوصی رخ ندهد، هفته متعادل مثبتی داشته باشیم.

عماد کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و احوال این روزهای بازار را این گونه تشریح کرد: هفته جاری می‌تواند هفته مطلوبی برای بازارهای مالی باشد. انتشار خبر احتمال آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی از جمله موارد تاثیرگذاری است که می‌تواند آرامش نسبی را در بازارهای مالی حاکم کند و شعله‌های آتش چند‌ماهه منطقه‌ای را کاهش دهد. از این رو با فروکش کردن تنش‌های ژئوپلتیکی، دلار و طلا که با هیجان احساسی معامله‌گران معامله می‌شدند، روند نزولی را در پیش گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به کاهشی شدن نرخ ارز از روز شنبه می‌توان نسبت به نزول کوتاه‌مدت انتظارات پیرامون افزایش نرخ ارز امیدوار بود. با توجه به کم‌رمق بودن روند معاملاتی بازار سرمایه از یک سو به دلیل انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰درصد و ارزش نه‌چندان جذاب معاملات تصور رشد پرقدرت در کوتاه‌مدت از بازار چندان واقع‌بینانه نخواهد بود. به نظر می‌رسد روند رکودی بازار برای مدت اندک دیگری ادامه‌دار باشد. این کارشناس بازار در پایان گفت: در حال حاضر میانگین P/Eبازار حدود ۶ است و می‌توان اظهار کرد بازار به لحاظ ارزندگی در موقعیت مناسبی قرار دارد. البته باید منتظر ماند و دید تنش‌های بین‌المللی، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و قیمت‌گذاری‌های دستوری در گروه‌های مهم بازار که می‌توانند از دلایل عدم رشد بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی باشند، در روزهای آینده چه سمت‌و‌سویی به بازار خواهند داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظرات شهید مطهری درباره عفاف و حجاب راهگشاست