14 بهمن، پیوستن همافران و دولتمردان به موج انقلاب


14 بهمن، پیوستن همافران و دولتمردان به موج انقلاب

مبارزات انقلابی مردم در سراسر کشور ادامه یافت و مردم به اعتصاب عمومی دست زدند. کارکنان ادارات و وزارتخانه‌های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار راه نمی‌دادند. از دیگر وقایع مهم ۱۴ بهمن 1357 می‌توان به اعلام آمادگی 40 نفر از نمایندگان مجلس برای استعفا و تظاهرات همافران در شهرستان بهبهان علیه رژیم پهلوی و سردادن شعار در حمایت از امام خمینی (ره) پرداخت.

14 بهمن، پیوستن همافران و دولتمردان به موج انقلاب

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چهاردهمین روز بهمن ماه 1357 ازجمله روزهایی است که زمینه ساز اتفاقات درخشانی در تاریخ انقلاب شد. شاید بتوان آن را در روزشمار انقلاب جزو تأثیرگذارترین لحظات بعد از بازگشت امام عاشقان دانست.


چهاردهم بهمن ۱۳۵۷ سیل مشتاقان زیارت امام خمینی(ره) از جای جای ایران زمین نخستین ساعات صبح کوچه ها و خیابان های اطراف مدرسه علوی را پر کردند؛ امام خمینی (ره) نیز با حضور در سرسرای مدرسه به ابراز احساسات سیل عظیم مردم پاسخ دادند.

امام خمینی(ره) در سخنرانی پرشور ۱۲ بهمن در بهشت زهرا به صراحت دولت بختیار را غیر قانونی خواندند و اعلام کردند دولتی اسلامی متکی به حکم خدا و آرای ملت تشکیل خواهند داد


امید بیشتر

مردم هر لحظه به پیروزی انقلاب امیدوارتر می شدند و این مسیر با سرعت به سوی سرمنزل مقصود طی می شد؛ سخنرانی ها و رهنمودهای امام راحل (ره) چراغ راه آنهایی بود که همچنان به جرگه عظیم مردم انقلابی ملحق نشده بودند. ایشان در مصاحبه ای مطبوعاتی در مدرسه علوی به وظیفه خطیر و مهم مطبوعات، رسانه ها، خبرنگاران و اهل قلم‏ در عرصه جدید انقلاب اسلامی ایران پرداختند تا روزهایی که می رفت به تاریخ سازترین روزهای جهان مبدل شود، با جزئیات ریز و درشتش بر صفحات روزنامه ها ثبت و ضبط شود.


امام خمینی(ره) در سخنرانی پرشور ۱۲ بهمن در بهشت زهرا به صراحت دولت بختیار را غیر قانونی خواندند و اعلام کردند دولتی اسلامی متکی به حکم خدا و آرای ملت تشکیل خواهند داد.


ایشان فرمودند: من تو دهن این دولت می‌زنم، من به پشتیبانی این ملت، دولت تعیین می‌کنم. این آقا که خودش، خودش را قبول ندارد، رفقایش هم قبولش ندارند، ملت هم قبولش ندارد، ارتش هم قبولش ندارد، فقط آمریکا از این پشتیبانی کرده و فرستاده به ارتش دستور داده که از او پشتیبانی کنید، انگلیس هم از این پشتیبانی کرده و گفته است باید از این پشتیبانی کنید.


بختیار و بازرگان

امام به صراحت به تشکیل دولت پرداختند و این مهم را شورای انقلاب برعهده گرفت؛ صبح روز چهاردهم بهمن جلسه شورا برای تعیین نخست وزیر دولت موقت تتشکیل شد و پس از بررسی، مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد. در این میان کارکنان نخست وزیری با شورای انقلاب اعلام همبستگی کردند.


شورای انقلاب نخست وزیر دولت موقت را انتخاب کرد، اما بختیار در خیال خام حفاظت از حکومت شاهنشاهی است و در مصاحبه ای عنوان کرد: بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند و نقش آیت الله خمینی را در حل و فصل مسائل اجتماعی و مذهبی می پذیرم.


پرده برداری از تفکرات استعماری

امام خمینی (ره) با هوشیاری در جمع روحانیون از تفکرات استعماری به ویژه شعار لیبرالی «جدایی دین از سیاست» پرده برداشت، از کنار زدن روحانیت از سیاست و پیامدهای آن صحبت کرد و شعار ملیت را نیرنگ آمریکا خواندند.


مبارزات انقلابی مردم در سراسر کشور ادامه یافت و مردم به اعتصاب عمومی دست زدند. کارکنان ادارات و وزارتخانه های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار راه نمی دادند.


از دیگر وقایع مهم ۱۴ بهمن 1357 می توان به اعلام آمادگی 40 نفر از نمایندگان مجلس برای استعفا و تظاهرات همافران در شهرستان بهبهان علیه رژیم پهلوی و سر دادن شعار در حمایت از امام خمینی (ره) پرداخت؛ تظاهراتی که به دستگیری بسیاری از آنها منجر شد و خانواده های گروهی از همافران دستگیر شده در کاخ دادگستری علیه این اقدام تحصن کردند.


یکی از اتفاقاتی که خشم رژیم پهلوی و دست نشاندگانش را دو چندان کرد، استعفای شهردار وقت تهران در دیدار با امام خمینی (ره) بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی مجدد وی را به سمت شهردار تهران منصوب کردند. بختیار پس از انتشار این خبر از شدت خشم در هنگام مصاحبه با هدف تهدید و ارعاب سایر مسئولان وقت برای جلوگیری از احتمال تکرار چنین اقدامی دست به فحاشی و ناسزاگویی زد.


پیشنهاد نخست وزیری بازرگان در جلسه شب چهاردهم به اطلاع امام رسید و پس از بررسی مجدد، به پیشنهاد اعضای شورای انقلاب و موافقت امام خمینی (ره)، مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

یکی از اتفاقاتی که خشم رژیم پهلوی و دست نشاندگانش را دو چندان کرد، استعفای شهردار وقت تهران در دیدار با امام خمینی (ره) بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی مجدد وی را به سمت شهردار تهران منصوب کردند


صدور انقلاب

یکی از نخستین آثار و دستاوردهای انقلاب حتی پیش از کسب نتیجه غایی، صدور آن به آن سوی مرزها و الگو شدن مبارزات انقلابی مردم ایران برای سایر آزادی خواهان و آزادگان جهان است؛ چنانچه یاسر عرفات در پیامی برای امام خمینی (ره) عنوان کرد، نتیجه پیروزی ملت ایران در مرزهای این کشور متوقف نخواهد شد.


مبارزات مردمی صبح ها در قالب تظاهرات و اعتراضات عمومی در کوچه ها، خیابان ها، مساجد و ادارات دنبال شد و شب ها با بانگ الله اکبر بر فراز پشت بام ها ادامه یافت. مبارزات شبانه بر فراز پشت بام ها یکی از زیباترین و به یادماندنی ترین شیوه هایی است که در جهان نظیر ندارد.


این شیوه مبارزات ملت ایران نقش بی بدیلی در القای وحشت به رژیم پهلوی داشت؛ رژیمی که سال ها ملت ایران را تنها برای چپاول و غارت منابع ملی عقب نگه داشت، بلکه ادعای پیشرفت و کوتاه کردن دست اجنبی می کرد.


دستاوردهای مختلف

اگر گذری بر صفحات افتخار انقلاب و دستاوردهای بی بدیل آن بیندازیم، به کم نظیری آنها در دنیا آن هم از سوی ملتی زیر شدیدترین تحریم های اقتصادی و سیاسی پی خواهیم برد؛ دستاوردهایی که ایران اسلامی را در ۴۵ سالگی انقلاب جزو کشورهای سازنده کشتی های اقیانوس‌پیما، طراح و تولیدکننده ماهواره‌بر، توپ دریایی، توانمند در تولید رادیودارو و طراح و تولیدکننده خودروی تاکتیکی در حوزه نظامی، خمپاره‌انداز، تیربار، نفربر و تانک قرار داده است.


ایران امروز پیشگام مهندسی ژنتیک و مجهز به آزمایشگاه جنگنده و متخصص در پیچیده‌ترین جراحی‌های مغز و سخت‌ترین عمل‌های جراحی و اورولوژی است. آری! ایران اسلامی در زمستان 1357 تلاش های بی شائبه ای در مسیر پیروزی کرد تا امروز دانشمندان و مبتکران ایرانی در راستای نیل به اهداف انقلاب گام های مهمی بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا