صنعت خودروسازی کشور متهم ردیف اول ناترازی بنزین است


صنعت خودروسازی کشور متهم ردیف اول ناترازی بنزین است

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه جوان، رئیس کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها»‌ی مجلس شورای اسلامی معتقد است: مدیریت مصرف بنزین یک ضرورت است و اصلاح کیفیت خودرو‌ها در این زمینه از اولویت...

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه جوان، رئیس کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها»‌ی مجلس شورای اسلامی معتقد است: مدیریت مصرف بنزین یک ضرورت است و اصلاح کیفیت خودرو‌ها در این زمینه از اولویت بالایی برخوردار است. نیاز به تحول اساسی در صنعت خودروسازی به لحاظ مدیریت، روش‌ها، فرایند‌ها و تعرفه‌ها داریم. مهم‌تر از همه این موارد، ایجاد رقابت جدی در حوزه خودروسازی در کشور است، این رقابت می‌تواند بیرونی و داخلی باشد. در سطح داخلی می‌توانیم بین صنایع خودروسازی داخل کشور رقابت به وجود بیاوریم و در سطح خارجی نیز با استفاده از واردات این رقابت را ایجاد کنیم.

از شواهد این طور برمی‌آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودرو‌ها اتخاذ نکنیم، در آینده نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد. بیم آن می‌رود در آینده نزدیک حتی از طریق واردات بنزین و راهکار‌هایی که الان کارشناسان مطرح کرده‌اند نیز نتوانیم مشکل را حل کنیم. به زعم بسیاری از کارشناسان، خودرو‌های پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. این خودرو‌ها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می‌برند و بر مشکلات می‌افزایند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برای‌مان دردسرساز شده‌اند.

واقعیت این است که در حال حاضر به واردکننده بنزین تبدیل شده‌ایم، به نحوی که در لایحه بودجه سال بعد، مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد دلار را برای هزینه در زمینه واردات بنزین پیش‌بینی کرده‌ایم، این در حالی است که خودرو‌های ساخت داخل با تفاوت معناداری نسبت به استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند و بر ناترازی بنزین در کشور دامن زده‌اند، در نتیجه مصرف بی‌رویه بنزین به واردات وابسته شده‌ایم و این به معنای خروج ارز فراوانی از کشور است.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» ضمن تأیید این موضوع که بخش اعظمی از مشکل ناترازی بنزین در کشور بر اثر کیفیت پایین خودرو‌ها و مصرف بالای آن‌ها به وجود آمده است، تصریح کرد: تصورم این است که در سطح مدیریت در صنعت خودروسازی کشور باید تحولی اساسی رخ دهد. مدیریت در این صنعت نتوانسته است طوری عمل کند که خودروسازی را به سمت نوآوری، خلاقیت و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا سوق دهد.

وی ادامه داد: نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های نخبگانی و دانش‌بنیانی در صنعت خودروسازی کشور داریم. باید تحولی جدی در این صنعت به وجود بیاید و به سمت تولید خودرو‌های با کیفیت و به‌روز حرکت کنیم. در غیر این صورت به حدی از استاندارد‌های جهانی عقب می‌افتیم که امکان جبران آن‌ها وجود نخواهد داشت.

جوکار خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد هستیم در صنعت خودروسازی تحولات اساسی و زیربنایی اتفاق نمی‌افتد. یکسری تغییرات روبنایی و ظاهری در این صنعت رخ می‌دهد که نمی‌تواند گرهی از مشکلات جدی این صنعت حل کند. به طور مثال، تغییراتی در ظاهر خودرو‌ها ایجاد و با نام‌های جدید در بازار عرضه می‌شود. با این روش، تنوعی در ظاهر خودرو‌ها ایجاد می‌شود، اما به لحاظ ایمنی و میزان مصرف سوخت تغییری به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: از آنجا که خودرو با قیمت بالایی در کشور عرضه می‌شود، خانوار‌ها امکان تعویض خودرو را ندارند و می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده زیادی در کشور تردد می‌کنند و بر مشکل مصرف بیش از حد سوخت می‌افزایند.

جوکار گفت: مدیریت مصرف بنزین یک ضرورت است و اصلاح کیفیت خودرو‌ها در این زمینه از اولویت بالایی برخوردار است و باید با فوریت به این موضوع بپردازیم. نیاز به تحول اساسی در صنعت خودروسازی به لحاظ مدیریت، روش‌ها، فرایند‌ها و تعرفه‌ها داریم. از مهم‌ترین این موارد ایجاد رقابت جدی در حوزه خودروسازی در کشور است. این رقابت می‌تواند بیرونی و داخلی باشد. در سطح داخلی می‌توانیم بین صنایع خودروسازی داخل کشور رقابت به وجود بیاوریم و در سطح خارجی نیز با استفاده از واردات این رقابت را ایجاد کنیم. راهکار ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی کشور این است که واردات خودرو به کشور داشته باشیم. مجلس مصوبه‌ای در این خصوص داشت، اما متأسفانه تا الان این اتفاق نیفتاده است.


صنعت خودروسازی کشور متهم ردیف اول ناترازی بنزین است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن