13 بهمن، وحشت پهلوی از بیعت میلیونی با امام امت


13 بهمن، وحشت پهلوی از بیعت میلیونی با امام امت

ترس رژیم از حضور میلیونی مردم در مراسم استقبال از رهبر کبیر انقلاب اسلامی بیش از همه جالب توجه بود بود. بختیار ۱۳ بهمن در واکنش به استقبال عمومی و پرشکوه مردم از ورود امام راحل (ره)، با انجام مصاحبه سعی در کم‌رنگ جلوه دادن حضور پرشور مردم داشت.

13 بهمن، وحشت پهلوی از بیعت میلیونی با امام امت

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روزهای پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ تا 22 بهمن ماه 1357 سرتاسر مملو از اتفاقاتی است که هر کدام بیشتر ایران را به استقلال و آزادی نزدیک می‌کرد. حوادثی که گاه چنان متأثرکننده بود که در نگاه نخست، می بایست خیلی ها را از ادامه راه منصرف می‌کرد و گاه چنان امید دهنده که حتی افسران، درجه داران و مقام‌های ارشد مملکتی را به همراهی با جنبش عظیم و پرخروش انقلاب تشویق می کرد.

از مدرسه رفاه تا علوی

امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان ابتدا پس از بازگشت شکوهمند به کشور و استقبال تاریخی مردم ایران از ایشان، با سخنرانی های تاریخ ساز و کوبنده علیه رژیم پهلوی به فعالیت های سیاسی و هدفمند خویش و راهبری جنبش مردمی ایران در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دادند.

مردم هر روز چشم و گوش به مدرسه‌ علوی می دوختند تا سخنرانی های تحول آفرین پیر جماران را به گوش جان بسپارند

در این میان ترس رژیم از حضور میلیونی مردم در استقبال از امام راحل (ره) بیش از همه جالب توجه بود بود؛ بختیار ۱۳ بهمن ماه در واکنش به استقبال عمومی و پرشکوه مردم از ورود امام، مدام با انجام مصاحبه و صحبت درباره برنامه‌های آتی خویش سعی در عادی جلوه‌دادن اوضاع داشت، بلکه این حضور پر شور را کمرنگ جلوه دهد.

دیدارهای مردمی و ادامه مسیر

دیدارهای مردمی از همان روز ۱۳ بهمن در مدرسه علوی آغاز شد؛ مردم هر روز چشم و گوش به مدرسه‌ علوی می دوختند تا سخنرانی های تحول آفرین پیر جماران را به گوش جان بسپارند و با حرکت در مسیر پیروزی حق علیه باطل، زیربنای انقلاب را محکم بچینند.

جمعیت مشتاق به دیدار امام آن‌قدر زیاد بودند که کوچه‌های اطراف مدرسه‌ علوی مملو از مردم می‌شد و پارچه‌های دست‌نویسی روی دیوار‌ها نصب کرده‌ بودند که روی‌شان نوشته‌شده بود «زیارت قبول، با یک بار زیارت امام، این توفیق را به دیگران هم بدهید».

در ابتدا مدرسه رفاه به عنوان محل اقامت و دیدارهای امام تعیین شده بود، ولی به دلیل گنجایش کم و کثرت مشتاقان، کمیته استقبال تصمیم گرفت دو مدرسه مجاور مدرسه رفاه (مدرسه علوی 1 و 2 ) را به عنوان مقر امام انتخاب کند. صبح روز سیزدهم بهمن امام خمینی (ره) به مدرسه علوی 2 عزیمت کردند.

تعیین سرنوشت به دست ملت

امام خمینی (ره) در جمع روحانیون مدرسه علوی بیانات مبسوطی ایراد کردند و در قسمتی از این بیانات فرمودند: رژیم سلطنتی از نخست خلاف عقل بود. هر ملتی باید خود سرنوشت خودش را تعیین کند.

امام آمده بودند با مردم ایران در پیمانی ابدی دست در دست تا پای جان بایستند و اتفاقات درخشانی رقم بزنند. خیزشی که هنوز به نتیجه نرسیده بود، واکنش های بسیاری به همراه داشت.

به گزارش رویترز، رژیم صهیونیستی همان روزها نسبت به بازگشت امام خمینی (ره) به‌شدت ابراز نگرانی کرده بود، رژیمی که از همان ابتدا شمشیر به روی استقلال و آزادی ایران اسلامی کشید تا برای همیشه تاریخ ثابت کند از هیچ کوششی برای نابودی انقلاب اسلامی دریغ نمی‌کند. رژیمی که به طور خزنده در حال ریشه دواندن میان حکومت مخلوع پهلوی بود.

امام خمینی (ره) در جمع روحانیون مدرسه علوی بیانات مبسوطی ایراد کردند و در قسمتی از این بیانات فرمودند: رژیم سلطنتی از نخست خلاف عقل بود. هر ملتی باید خود سرنوشت خودش را تعیین کند

تلاش برای کوچک شماری

بختیار گفته بود، طرفداران امام خمینی (ره) می توانند فریاد بزنند و غوغا کنند، این کار چیزی را ثابت نمی کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از ایشان به تهران آمدند، مبالغه آمیز است. وی همچنین عنوان کرده بود، همچنان مشتاق ملاقات با ایشان است.

امام خمینی (ره) از دخالت کشورهای بیگانه به‌ویژه آمریکایی ها به شدت انتقاد کردند و سخنان کوبنده ای از چپاول ایران به‌وسیله مستکبران گفتند. رادیو مسکو گزارش کرد، دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا علیه مداخله آمریکایی ها در امور داخلی ایران در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.

در حالی که عوامل و دست نشانده های شاه فراری از حضور میلیونی مردم در مراسم استقبال وحشت کرده بودند و بوی سقوط رژیم به مشامشان می رسید، باز هم به کشتار، دستگیر و زندانی کردن مردم معترض ادامه می دادند. خبرگزاری تاس بازگشت امام خمینی (ره) به ایران را نقطه عطفی برای ادامه مبارزات و ورود کشور به مرحله سرنوشت ساز عنوان کرده بود.

انقلاب در صفحات تاریخ

اگر دفتر انقلاب را ورق بزنیم، به حقایق مهمی پی می‌بریم، حقایقی که سال‌های سال است دشمن برای آنکه انقلاب و نظام اسلامی را نابود کند، یا آنها را کتمان کرده است یا بزرگنمایی می کند. واقعیت این است، مردم تا پای جان پای ارزش‌های اسلامی ماندند و با رهبری فرزانه انقلاب را به پیروزی رساندند.

انقلابی که اگر صفحاتش را ورق بزنیم، به دستاوردهای بی‌شمار و بی نظیری می رسیم که سبب توسعه، رشد و آبادانی ایران اسلامی شده است؛ دستاوردهایی که ایران را از ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، نظامی و… به جایگاهی رسانده که تعجب دشمن تحریم کننده و جنگ افروز را هم برانگیخته است.

شاید باید افتخار تلسکوپ در کلاس جهانی هابل، ولی نسخه ایرانیش را به نام شهدای انقلاب و ایستادگی آن‌ها در برابر شکنجه های ساواک سند بزنیم و موشک‌های بالستیک، قاره پیما و کشف و تولید انبوه واکسن های ضروری را مدیون الله اکبرهای نیمه شب های دهه فجر ۵۷ بدانیم؛ دستاوردهایی که انقلاب اسلامی را در جهان الگوی تمام آزادی خواهان قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول