مجوزهای سریالی جان تالاب های فارس را گرفت/ 6تالاب استان خشک شد، 4تالاب در وضعیت قرمز/ تالاب مهارلو درگیر آلودگی ها


مجوزهای سریالی جان تالاب های فارس را گرفت/ 6تالاب استان خشک شد، 4تالاب در وضعیت قرمز/ تالاب مهارلو درگیر آلودگی ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هر چند که استان مازندران شهر تالاب‌ها نام گرفته اما ما در این گزارش تالاب‌های استان فارس که در دومین رتبه از نظر کمیت تالاب‌ها قرار دارد را مورد بررسی قرار...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هر چند که استان مازندران شهر تالاب‌ها نام گرفته اما ما در این گزارش تالاب‌های استان فارس که در دومین رتبه از نظر کمیت تالاب‌ها قرار دارد را مورد بررسی قرار دادیم، به این دلیل که استان فارس با داشتن ۱۴ تالاب با مساحتی حدود ۲۰۹۰۰۰ هکتار، ۶ تالابش در حال حاضر به طور کامل خشک هستند. در حالیکه ۵ تالاب « طشت، کمجان، بختگان، پریشان و ارژن» که در این استان قرار دارند عضو کنوانسیون بین‌المللی رامسر هستند.

در بررسی وضعیت تالاب‌های دیگر این استان باید اعلام کرد سه برم از تالاب هفت برم به‌طور حداقلی آبدار است، برم شور و برم فیروز هم با وسعت کمی که دارند، آبدار هستند. تالاب مهارلو سطحی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آب دارد، اما آلوده به انواع آلودگی‌هاست.

گرچه نمی‌توان از خشک شدن تالاب‌ها به همین آسانی گذر کرد و باید مخاطرات زیست محیطی که برای منطقه به وجود می‌آورد را مورد توجه قرار داد. خشکیدن تالاب پریشان که یکی از مهمترین و زیباترین تالاب‌های این استان است باعث شده بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب زیر بستر این تالاب خالی شده و فرونشست‌ها در جای جای پریشان در حال رخ دادن است.

حفر چاه های غیرمجاز تالاب ها را خشک کرد

مدیر هماهنگ‌کننده پایگاه پژوهش و اطلاع‌رسانی تالاب بین‌المللی پریشان در رابطه با علل خشک شدن این تالاب گفته: هوای گرم و کمبود بارندگی طی سالیان گذشته نقش مهمی در خشک شدن این تالاب داشته است ولی یکی از مهم‌ترین علل نابودی تالاب پریشان حفر چاه‌های غیر مجاز در اطراف بستر دریاچه برای استفاده در امور کشاورزی بوده که با سهل انگاری مسؤلین و برداشت بی‌رویه آب از دریاچه توسط بومیان این منطقه باعث خشک شدن کامل تالاب شده است.

تبخیر آب دریاچه و خشکی تالاب

هرچند نقش گرمای ایجاد شده از کارکرد توربین‌های نیروگاه سیکل ترکیبی برق شهرستان کازرون که باعث گرمای شدید این منطقه شده تا حدودی در تبخیر آب دریاچه تأثیر پررنگی در خشکی تالاب پریشان نادیده گرفته شده است.

این تالاب‌ها در مسیر کوچ و مقصد پرندگان مهاجر قرار دارند و پناهگاه امن یک‌درصد از پرندگان خاورمیانه هستند که با از بین رفتن اکوسیستم طبیعی این ظرفیت را دیگر نخواهند داشت. آنچه مورد انتقاد افکار عمومی است این است که این استان و تالاب‌های آن در دهه‌های اخیر در معرض خشکی قریب‌الوقوع بودند وهمیشه با مدیریت مردم و کشاورزان این بحران‌ها پشت سر گذاشته می‌شد تا این منابع طبیعی و تزوت‌های محیط زیستی به نسل‌های آینده منتقل شود، در حالی که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بودجه و متولیان حاکمیتی نمی‌توان بحران‌های ناشی از خشکسالی را مدیریت کرد.

50 درصد خشک شدن تالاب های استان فارس به دلیل سوءمدیریت است

علیرضا پاک فطرت نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کم بارشی‌ها در سال‌های اخیر به تالاب‌های استان فارس صدمات زیادی وارد کرده که ۵۰ درصد آن را می‌توان کم بارشی‌ها دانست ۵۰ درصد بروز چنین بحرانی ناشی از سوءمدیریت است.

پرندگان مهاجر سیبری دیگر به بختگان نمی آیند

پاک فطرت با ابراز نگرانی در مورد اینکه نگرانی‌های زیست محیطی ناشی از خشکسالی در این استان به مراتب از بقیه استان‌ها بیشتر است گفت: خشکسالی‌ها در این استان علاوه بر حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های جاری در مسیر شهر‌ها، حتی کشت دیمی را به خطر انداخته است. دریاچه بختگان هم در خطر نابودی است و پرندگان مهاجری که از سیبری می‌آمدند دیگر به این دریاچه نمی‌آیند.

گرد وغبار و کوچ مردم حاصل خشکسالی در استان فارس

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اگر این دریاچه هم خشک شود برخاستن گرد و غبار حیات در این استان به خطر می‌افتد و باعث خشکسالی و کوچ مردم از این منطقه می‌شود.

وی در ادامه با بررسی دلایل خشکی تالاب پریشان که نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته افزود: تالاب‌های استان فارس یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان است که تأثیر به سزایی در اکوسیستم منطقه دارند. این استان پهناور نزدیک به ۶ میلیون نفر جمعیت دارد و استان خودکفا در حوزه کشاورزی و دامپروری بوده، خشکسالی‌ها اخیراً بیشترین لطمات را به این استان وارد کرده است.

پاک فطرت در انتقاد به صدور مجوز‌های بی‌رویه به حفر چاه‌ها برای کشاورزان گفت: مسئولیت سنگین کشت گندم، جو و ذرت و بقیه اقلام کشاورزی در این سال‌ها بر دوش کشاورزان استان فارس بود و هرکس مجوز خواست مجوز حفر چاه دادند در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها و یا به صورت غیر مجاز کشاورزان چاه حفر کردند به گونه‌ای که در شهر جهرم و فسا عمق چاه‌ها به بیش از ۳۰۰ متر رسیده و تمام آب منابع زیر زمینی را مصرف کردند.

هر چه منابع آب روی زمین و زیر زمین بود مصرف کردیم

وی با اشاره به دلایل خشک شدن تالاب پریشان گفت: خشکسالی‌های یکی دو دهه گذشته که باعث شده خشک شدن حوزه‌های آبریز دریاچه، حفر چاه‌های کشاورزی و بی‌توجهی وکم اهمیت بودن آن برای مسئولین است. متأسفانه مدیران به حفظ محیط زیست و حیات وحش اعتقاد ندارند.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت تک تک موجودات در چرخه محیط زیست افزود: اگر یک موجود از چرخه حیات وحش حذف شود باعث بروز مشکلات زیست محیطی بسیاری در محیط زیست می‌شود. ما هر چه آب روی زمین داشتیم را مصرف کردیم وهرچه آب در منابع زیر زمینی داشتیم هم مصرف کردیم.

وی با طرح پیشنهادی ادامه داد: طرح الگوی آبی برای بهبود کیفیت مصرف آب کشاورزان می‌تواند پیشنهاد خوبی برای مواجهه با این بحران باشد.


مجوزهای سریالی جان تالاب های فارس را گرفت/ 6تالاب استان خشک شد، 4تالاب در وضعیت قرمز/ تالاب مهارلو درگیر آلودگی ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چفیه و پرچم فلسطین بر دوش بنیانگذار آمریکا + عکس