وزیر دفاع آمریکا: بایدن هیچ حمله‌ای به نیرو‌های آمریکایی را نمی‌پذیرد


وزیر دفاع آمریکا: بایدن هیچ حمله‌ای به نیرو‌های آمریکایی را نمی‌پذیرد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در اردن با بیان اینکه در شرایط جنگی با ایران نیستیم، گفت: ما یک پاسخ چند وجهی در مکان‌های مختلف خواهیم داشت.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: لحظه خطرناکی در خاورمیانه است. به تلاش برای عدم گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهیم، اما اقدامات اجرایی لازم را برای دفاع از خود اتخاذ می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع آمریکا گفت: رئیس جمهور بایدن هیچ حمله‌ای به نیرو‌های آمریکایی را نمی‌پذیرد. حمله به سربازان ما توسط یک گروه تحت حمایت ایران انجام شد. ما تمام اقدامات را برای دفاع از منافع آمریکا و مردم آمریکا انجام خواهیم داد و در مکان و زمان مناسب پاسخ خواهیم داد.

وی حمله به نیرو‌های آمریکایی در اردن را فجیع توصیف کرد و گفت که تحقیقات در مورد شرایط اتفاق افتاده هنوز ادامه دارد. از زمانی که سه سرباز ما در اردن کشته شدند، روز‌های سختی برای وزارت دفاع آمریکا بوده است. زمان آن فرا رسیده است که توانایی‌های گروه‌های تروریستی که نیرو‌های ما را در اردن هدف قرار دادند، از بین ببریم.

رئیس پنتاگون در عین حال با بیان اینکه هدف ما مهار بحران در غزه و جلوگیری از تبدیل به جنگ گسترده‌تر است، گفت: حوثی‌ها (انصارالله یمن) اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهد و این یک مشکل بین‌المللی مرتبط با امنیت و آزادی دریانوردی است. حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری که هیچ ربطی به اسرائیل نداشتند حمله کردند. ما از ایران می‌خواهیم که از تامین سلاح‌های حوثی‌ها که برای حمله به کشتی‌ها استفاده می‌کنند، دست بردارد.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: ما خواهان درگیری بین اسرائیل و حزب الله نیستیم و با اسرائیلی‌ها در ارتباط هستیم تا از گسترش جنگ جلوگیری کنیم.

رئیس پنتاگون ادعا کرد: هدف ما مهر بحران در منطقه است تا از غزه فراتر نرود و به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل نشود. ما با ایران در جنگ نیستیم. آنچه در دو هفته گذشته رخ داد ما را به خروج نیرو‌های خود از سوریه ترغیب نمی‌کند و ما در حال ارتباط با رهبری عراق هستیم تا وضعیت آنجا را بررسی کنیم و با آن‌ها دیدار خواهیم داشت.

آستین ادعا کرد: من همیشه بر ضرورت حفظ جان غیرنظامیان در غزه و تسهیل ورود کمک‌ها به این منطقه تاکید کرده ام. هر هفته با همتای اسرائیلی خود صحبت می‌کنم و همیشه به آن‌ها بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان تاکید می‌کنم.

وزیر دفاع آمریکا همچنین درباره پنهانکاری در خصوصی بیماری سرطان پروستات خود گفت: من به درستی با موضوع بیماری خود برخورد نکردم و باید به رئیس جمهور و آمریکایی‌ها به موقع اطلاع می‌دادم. مسئولیت کامل اقدام خود را بر عهده می‌گیرم و تایید می‌کنم که در آن دوره هیچ خللی در فرماندهی وجود نداشت. قرار بود بیماری خود را به اطلاع رئیس جمهور و همکارانم برسانم و از اینکه این کار را نکردم عذرخواهی می‌کنم و اقدامات جدیدی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق انجام خواهم داد.

شبکه سی بی اس نیوز به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد در پاسخ به حمله پهپادی در پایگاه آمریکا در اردن که سه سرباز آمریکایی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند، برنامه‌هایی در چند روز آینده برای یک سری حملات علیه اهدافی در داخل عراق و سوریه تأیید شده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ گزارش داد که در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و ۲۵ نفر از نیرو‌های نظامی آن زخمی شدند. فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام نیز این موضوع را تایید کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام که شمار نیرو‌های آمریکایی زخمی شده را ابتدا ۲۵ نفر اعلام کرده بود، در بیانیه دیگری آن را ۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

اما یک مقام نظامی آمریکا در گفتگو با شبکه سی ان ان اعلام کرد: در پی کشف علائم و آثار ضربه مغزی در هشت تن از سربازان آمریکایی دیگر در این پایگاه، مسئولان این پایگاه نظامی مجبور به انتقال آن‌ها به مراکز درمانی آمریکا در کشور‌های دیگر شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد سربازان آمریکایی مجروح در حمله پهپادی در اردن به بیش از ۴۰ نفر افزایش یافته است.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیرو‌های یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم