این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر


این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

به گزارش رکنا، روز گذشته دوشنبه 9 بهمن ماه، پنجمین نمایشگاه خودرو، اتو اکسپو تهران، با حضور مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عباس تقدسی...

به گزارش رکنا، روز گذشته دوشنبه 9 بهمن ماه، پنجمین نمایشگاه خودرو، اتو اکسپو تهران، با حضور مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب، در مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب و با حضور اصحاب رسانه افتتاح شد و از 10 تا 15 بهمن ماه نیز پذیرای عموم مردم است تا آخرین دستاوردهای صنعت خودروسازی کشور در کلاس های سبک و سنگین و در مقیاس استانداردهای جهانی به معرض نمایش گذاشته شود.

اینجا فقط پول حرف اول را می زند!

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

بازدید از نمایشگاه را از غرفه های آخر شروع کردم. به غرفه شرکت نوین ماهان با برند نبکا و سرمایه‌ گذاری مشترک صنایع خودروسازی کرمان و شرکت مپنا رسیدم و از مدیر مارکتینگ که بیرون غرفه ایستاده بود، پرسیدم چرا غرفه شما باتوجه به خودروهای برقی که برای نمایش گذاشته اید، در حاشیه نمایشگاه قرار دارد؟

او در پاسخ گفت: دو ماه و نیم پیش هزینه غرفه را پرداخت کردیم و برغم اینکه در نمایشگاه سالن خالی وجود دارد، نمی دانیم چرا غرفه ما در پرت ترین جای نمایشگاه قرار دارد.

او در آخر گفت: شرکت ما خوردوهای برقی اسکای ول را از چین وارد و در ایران مونتاژ می کند. قیمت این خودروها هنوز مشخص نیست و به احتمال زیاد تا پایان زمان نمایشگاه قیمت های مصوب مشخص می شود.

با غرفه داران دیگر درخصوص برگزاری نمایشگاه صحبت کردم. یک غرفه دار در حالی که فیش پرداختی هزینه غرفه به مبلغ 200 میلیون تومان برای 6 روز را نشان می داد، گفت: بیش از دو ماه پیش پول را پرداخت کردیم. کانون ایران نوین به ما گفته بود هرچه زودتر پرداخت کنید، جای بهتری برایتان در نظر می گیریم اما غرفه ما درمکان مناسبی قرار ندارد.

این غرفه دار گفت: به ما گفتند برای تست درایو خودروهای سبک توسط مردم 300 میلیون تومان و برای تست درایو خودروهای سنگین 500 میلیون تومان، آن هم برای 6 روز، بپردازید. این مبالغ غیرمنطقی است و وقتی اجاره غرفه را پرداخت کرده ایم، چرا باید برای استفاده از فضای بیرون غرفه هم پول بپردازیم.

غرفه دار دیگر در این خصوص گفت: هیچ یک از شرکت ها در تست درایو نمایشگاه شرکت نکردند. این در حالی است که مردم وقتی برای بازدید به نمایشگاه می آیند، انتظار دارند که خودرو را تست کنند، ولی عملا فقط تماشا می کنند.

این غرفه دار با بیان اینکه مجبور هستیم تست درایو را در پارکینگ نمایشگاه انجام دهیم، گفت: اینجا راه می رویم از ما پول می گیرند. تست درایو باید جزو خدماتی باشد که برگزارکننده ارائه می کند و به طور منطقی وقتی غرفه ای اجاره می کنیم باید فضایی برای تست درایو داشته باشیم و نمایشگاه خودرویی که تست درایو نداشته باشد، معنای خود را هم از دست می دهد. چون مردم برای سوار شدن و تست کردن خودرو اینجا می آیند.

این غرفه دار در آخر گفت: بدترین برنامه ریزی از لحاظ جانمایی شرکت ها و تخصیص غرفه انجام شده است. اینجا فقط پول حرف اول را می زند، از مدیر سالن گرفته تا لیفتراک ها که 4 میلیون تومان از ما پول گرفتند تا یک موتور و باتری را از روی زمین جابه جا کنند.

غرفه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در نمایشگاه خودرو تهران

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

پس از آن به سالن مقابل رفتم که غرفه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نظرم را جلب کرد. پیش از این در گزارشات خودرویی خود به این نکته اشاره کرده بودیم که چرا در سال های اخیر گزارشات این شرکت که به صورت عمومی اطلاع رسانی می شد، منتشر نمی شود. بنابراین در این خصوص و موضوعات مهم دیگر از جمله بحث وضعیت کیفیت محصولات خودروسازان، خدمات پس از فروش، آلایندگی و مصرف سوخت با مدیر مهندسی بازرسی خدمات و مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست این شرکت گفتگوی مفصلی انجام دادم که به صورت اجمالی منتشر خواهد شد، اما خلاصه اینکه گزارشات این شرکت که پیش از این اطلاع رسانی عمومی می شد، همچنان به وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ایران ارسال می شود و به صلاحدید وزارت صمت دیگر منتشر نمی شود و فقط در اختیار خودروسازان و مدیران خودرویی قرار می گیرد. این در حالی است که انتشار این گزارشات در شفافیت فعالیت خودروسازان اثرگذار است و تا زمانی که منتشر می شد هم خریداران را آگاه می کرد و هم رقابت در ارتقای سطح کیفی بین خودروسازان افزایش می داد.

راه اندازی اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه در ایران

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

جنب غرفه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، غرفه شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو قرار داشت. امیرمهدی شجاع فرد، کارشناس مسئول آدمک های تست تصادف در خصوص این غرفه گفت: شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو، مجموعه (AQS) اولین شرکت تست تصادف خودرو در ایران است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بدون حمایت بخش دولتی، اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه در ایران را با بهترین و جدیدترین تجهیزات اروپایی راه اندازی و تست های یازده گانه را انجام خواهد داد.

او در پاسخ به این سوال که این مرکز کجا واقع شده است، گفت: همه تجهیزات خریداری و وارد کشور شده است. این مرکز در صفادشت و در زمینی به مساحت 25 هزار مترمربع راه اندازی می شود و از این پس خودروسازان به جای اینکه محصولات خود را برای تست تصادف به خارج از ایران ارسال کنند، تست تصادف در ایران انجام می شود و بدین صورت در زمان و هزینه صرفه جویی می شود و ارزبری هم برای کشور نخواهد داشت.

شجاع فرد در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون خودرویی در این مرکز تست شده است، گفت: هنوز مرکز کامل راه اندازی نشده است و ان شاالله تا اواسط سال 1403 تمام تجهیزات نصب خواهد شد.

ایران خودرو همانی بود که انتظار می رفت!

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

در غرفه ایران خودرو و ایران خودرو دیزل، یکی از مسئولان روابط عمومی این شرکت بعد از اینکه متوجه شد که خبرنگار رکنا هستم، با اشاره به گزارشی که همان روز با عنوان دپو هزاران خودرو پژو پارس توسط ایران خودرو / سودجویی از متقاضیان پس از یک سال سرگردانی در رکنا منتشر شده بود، گفت: فیلمی که در این گزارش کار کردید برای بهار چند سال پیش است و از گزارش خود حذف کنید.

به او گفتم: اگرچه شرکت های خودروساز خصوصا ایران خودرو و سایپا تمایلی به ارتباط و پاسخگویی با اغلب خبرنگاران ندارند، اما بهتر است پاسخ خود را به صورت کتبی و با مستندات ارسال کنید، زیرا هدف حل شدن مشکل متقاضیان پژو پارس است که اغلب قشر کارگر و کارمند جامعه هستند.

او در ادامه اغلب متقاضیان پژو پارس را دلالانی عنوان کرد که به دنبال سود 100 درصدی هستند. وقتی این نظریه را شنیدم به یاد سالهای نه چندان دور افتادم که اغلب کارکنان و نمایندگی های خودروسازان بزرگ در زمان قرعه کشی و فراخوان های محصولات خودرویی خصوصا محصولات جدید با بازشدن سایت اقدام به ثبت نام های گروهی برای خود و دوستان و اقوام می کردند و دست آخر تعداد اندکی از مردم کوچه و خیابان نیز اگر سرعت اینترنت جواب میداد و یا سایت شرکت ایران خودرو و سایپا مشکل نداشت موفق به ثبت نام می شدند و بقیه مردم باید از واسطه های نمایندگی ها حواله خودرو به قیمت بازار آزاد می خریدند.

حال باید پرسید؛ اگر بخشی از متقاضیان دلال باشند- که با توجه به قوانین ثبت نام در سامانه وزارت صمت هیچکس نمی تواند بیش از یک خودرو ثبت نام کند و حق هر فرد با هر شغلی است - چرا باید بخش دیگری از مصرف کنندگان واقعی که از قشر ضعیف جامعه هستند وارزانترین مدل خودرو را به دلیل وسع مالی خود انتخاب کرده اند با دلایل واهی، نزدیک به گذشت یکسال از ثبت نام و واریز پیش پرداخت سرگردان بوده و یا مجبور به تغییر خودرو انتخابی و گرانتر باشند؟ آیا مسئولان شرکت های خودروساز گزارشات مردمی رسانه ها و نظرات مردم را نمیخوانندتا متوجه شوند، همه متقاضیان دلال نیستند و دلال های واقعی واسطه های خودروسازان و اغلب نمایندگی های آنها هستند؟

متاسفانه از نوع برخورد مسئولان غرفه ایران خودرو با گزارش های مردمی در اخبار می توان به راحتی به طرز تفکر و نوع نگرش مدیران دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به مشتریان و مردم بیش از پیش پی برد و ثابت می شود که پس از چند دهه هنوز این شرکت ها مفهوم مشتری مداری را مانند خودروسازان بزرگ جهان درک نکرده و در بر همان پاشنه می چرخد!

مدیران خودرو قطعه ای از چین در شهر آفتاب تهران !

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

به غرفه مدیران خودرو رسیدم و حضور افراد چینی در این غرفه توجه ام را جلب کرد. به شوخی به هانی هردانیان، مدیر بازاریابی این شرکت گفتم: چه حسی دارید که برای چینی ها کار می کنید؟ آیا حقوقتان هم به یوان پرداخت می شود؟

او در پاسخ گفت: نه، به ریال پرداخت می شود.

به یک فرد چینی در غرفه برخوردم که متوجه شدم معاون بازاریابی و فروش برند فونیکس است و از هردانیان خواستم که از او بپرسد، درست است که به جای پول نفت ما، خودروهای درجه چندم چینی وارد ایران می کنند؟ آن فرد چینی گفت: نه، این موضوع درست نیست. ما قریب به 20 سال است که در ایران حضور داریم و در سال های اخیر تلاش کردیم بهترین دستاوردهای خود را وارد ایران کنیم. هم اکنون خودروهایی که در ایران است مثل آریزو، اف ایکس و فونیکس به تمام جهان عرضه می شوند.

از او پرسیدم به همین میزان که خودرو چینی در ایران است، در چین هم موجود است؟ چه برندی؟ او گفت: بله، برند چری در چین زیاد دیده می شود.

از او پرسیدم که خودروی شخصی شما در ایران و چین چیست؟ که پاسخ داد هم در چین و هم در ایران چری دارم.

اشتباه نکنید؛ این نمایشگاه خودرو در تهران است نه چین ؟

در این نمایشگاه فقط یکی از شرکت های بزرگ خودروساز دولتی حضور داشت و از شرکت سایپا خبری نبود. اغلب غرفه ها هم به محصولات مونتاژی و وارداتی چینی یا مونتاژ چین اختصاص یافته است و احتمالا محصولات وارداتی یکی دو برند بنام کره ای یا ژاپنی هم که در نمایشگاه هستند در سایتهای چین مونتاژ می شوند.

ماموت خودرو ، گروه بهمن با تمامی زیرمجموعه‌هایش از بهمن موتور، بهمن دیزل، بی‌ ام کارز تا سیبا موتور در اتو اکسپو تهران حاضر هستند. بخش قابل توجه نمایشگاه را شرکت های چینی مدیران خودرو و کرمان موتور به خود اختصاص داده اند.

کوشا خودرو ایرانیان هم با انواع مدل‌ های برند کیا و خودروهایی همچون K5، فورته K3، پگاس، سلتوس، سونت و مدل 2023 سراتو در غرفه خود حاضر است.

شرکت های دیگر فردا موتورز، مکث موتور، تیگارد موتور، نامی خودرو، دیار خودرو، نوین ماهان، معین خودرو، فردا دیزل، سروش دیزل، آریا دیزل، مایان دیزل، ویرا دیزل، پیلسان، آتین خودرو دیزل، کاریزان خودرو، شیران دیزل و وزین پرشیا نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

حکایت تکراری رفت و آمد پر خرج و وقت گیر به شهر آفتاب!

در پایان وقتی در ساعات پایانی نمایشگاه به ایستگاه مترو نمایشگاه شهر آفتاب برای بازگشت به تهران مراجعه کردیم متوجه شدیم به دلیل اینکه این ایستگاه در خط مترو پرند بوده و به تازگی افتتاح شده است هر دو ساعت یک بار یک قطار مترو از این ایستگاه عبور می کند و معلوم نیست چه زمانی دقیقا قطار خواهد آمد که مجبور شدیم مثل مسیر رفت از تهران با تاکسی اینترنتی از شهر آفتاب برگردیم.

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر


این نمایشگاه خودرو به نام تهران است و به کام چینی ها / اینجا فقط پول حرف اول را می زند! + تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن