روی تاریک افزایش نرخ بهره


امیر عطری /تحلیلگر بازار سرمایه در حالت کلی با بالا رفتن نرخ سپرده بانکی افراد بیشتری راغب می‌شوند که در بانک سرمایه‌گذاری کرده و از بازار سهام و دارایی ریسکی دوری کنند. همچنین با افزایش سود سپرده بانکی، سرمایه‌گذاری در حساب‌‌‌های سپرده‌‌‌ بانکی افزایش و سرمایه‌گذاری در بورس کاهش می‌یابد که این موضوعات می‌تواند باعث افت بازار سهام شود.

داده‌های تاریخی نیز این موضوع را تایید می‌کنند؛ زمان‌‌‌هایی که نرخ سود سپرده رو به افزایش بوده، باعث افت بازار سهام شده است و برعکس.

در تیر ۹۹ افزایش نرخ سود سپرده‌‌‌های بانکی از ۱۵‌درصد به ۱۸‌درصد توسط شورای پول و اعتبار تصویب شد که همین موضوع یکی از دلایل افت بازار سهام در سال ۹۹ بود.

به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار است. در بهمن ۹۶ بسته سیاستی بانک‌مرکزی برای مدیریت بازار ارز ابلاغ شد که در آن انتشار گواهی سپرده ۲۰درصدی درنظر گرفته شده بود، در حالی که نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در آن تاریخ ۱۵‌درصد بود؛ همین موضوع باعث رکود در بازار سهام شد. ولی با شکست سیاست بانک‌مرکزی در تثبیت نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، بازار سهام نیز با توجه به افزایش قیمت ارز، در اردیبهشت سال ۹۷ روند صعودی خود را آغاز کرد.

اکنون نیز با افزایش نرخ ارز، بانک مرکزی اقدام به انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰درصدی کرده است که این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث افت و رکود در بازار سهام شود؛ اما اگر نرخ ارز کماکان به رشد خود ادامه دهد، بازار سهام نیز ناگزیر است دنباله‌‌‌رو قیمت ارز باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توصیه عجیب بهرام بیضایی به بهاره رهنما