تراموای چرخ لاستیکی در راه تهران؟


تراموای چرخ لاستیکی در راه تهران؟

در حالی که مدیریت شهری طرح تراموا را برای تایید به وزارت کشور ارسال کرده است اما امروز رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که «احداث تراموا به صورت ریلی در تهران منتفی است و باید به صورت چرخ لاستیکی باشد.»

به گزارش مشرق، «اینقدر که تعداد روزهای آلوده زیاد است؛ وقتی هوا تمیز و کوه‌ها دیده می‌شود، مردم تعجب می‌کنند.» اینها را رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید.

آلودگی هوا و ترافیک گریبانگیر تهرانی‌هاست و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است، این در حالی است که قانون هوای پاک ۶ سال پیش توسط مجلسی ها تصویب و وظیفه همه دستگاه‌ها را مشخص کرد. مدیران شهری معتقدند سیستم حمل ونقل پاک مانند تراموا می‌توانند تا حدودی معضل آلودگی هوا را برطرف کنند.

نخستین قطاربرقی در سال ۱۸۰۷ در انگلیس آغاز به‌کار کرد؛ ابتدا از اسب‌ها برای کشیدن واگن استفاده می‌کردند اما پس از چندی موتور بخار و سپس موتور برقی جایگزین اسب‌ها شدند. موضوع ساخت تراموا در پایتخت بیش از ۱۰ سال است که مطرح شده و به تازگی با وزارت دفاع تفاهم‌نامه‌ای در این‌باره منعقد شده است.

طرح ساخت تراموا از سوی شهرداری تهران برای تایید به شورای عالی ترافیک ارسال شده است. در صورت تایید، تراموا به طول ۱۸ کیلومتر با هزینه ۲۰۰ میلیون یورو از میدان آزادی تا تهرانپارس به عنوان وسیله حمل ونقل انبوه‌بر ساخته می‌شود؛ مانند شهر ملبورن استرالیا که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون سفر با تراموا انجام می شود.

در سال های اخیر، تمایل زیادی به استفاده از تراموا با سیستم‌های مدرن در ژاپن، چین، کره جنوبی و هندوستان به وجود آمده و تراموا در شهر ژنو که شهری بدون مترو است؛ یکی از مهم ترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی به حساب می‌آید اما ایجاد زیرساخت برای تراموا در تمام کشورها، بسیار هزینه‌دار و زمان‌بر است.

در حالی که معاون حمل ونقل ترافیک شهر تهران محسن هرمزی می‌گوید که «طرح تراموا برای تایید به وزارت کشور ارسال شده است.» اما امروز رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید که «احداث تراموا به صورت ریلی در تهران منتفی است و باید به صورت چرخ لاستیکی باشد.»

به گفته کارشناسان، تنها راه کار برای رفع آلودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی است و باید دولت در زمینه حمل ونقل عمومی و مُدهای جدید ورود و هزینه های لازم را بپردازد تا سالانه تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست ندهند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول