چرا رسانه‌های غربی مشتاق «شکست» جلوه دادن موفقیت چین هستند؟


چرا رسانه‌های غربی مشتاق «شکست» جلوه دادن موفقیت چین هستند؟

آمریکا، انگلیس و رسانه‌های سایر کشورهای غربی، بسیاری از آنها در مورد چین بد می‌گویند، بنا بر این آن اخبار را نگاه نکنید، آنها سمی هستند!

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG، «بن کلمن»، وبلاگ نویس بریتانیایی چندی پیش پس از دو هفته سفر به چین، تجربه‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. وی گفت: چین بسیار امن است، اما همیشه افرادی هستند که اصلا به حقیقت گوش نمی‌دهند، دلیل اینکه مردم ناخودآگاه علیه چین تعصب دارند، دروغگویی برخی رسانه‌های غربی است.

کلمن در ویدئویی گفت: «آمریکا، انگلیس و رسانه‌های سایر کشورهای غربی، بسیاری از آنها در مورد چین بد می‌گویند، بنا بر این آن اخبار را نگاه نکنید، آنها سمی هستند!».

وی ادامه داد: «اگر گفته من را نپذیرید، مطمئنم هرگز به چین نرفته‌اید و حتما از طریق رسانه‌های غربی با چین آشنا شده‌اید.»

همانطورکه این وبلاگ نویس انگلیسی گفت، برخی از سیاستمداران و رسانه‌های غربی مدت‌هاست مشغول بی‌اعتبار کردن چین هستند و موفقیت چین را «شکست» توصیف کنند. یکی از شیوه‌های معمول آنها بازی با به اصطلاح «کارت حقوق بشر» درباره مسائل مربوط به «شین جیانگ»، «شی زانگ (تبت) و «هنگ کنگ» است. در حال حاضر شین جیانگ از ثبات اجتماعی، وحدت قومی و شکوفایی اقتصادی برخوردار است، اما در روایت برخی از سیاستمداران غربی و در گزارش‌های رسانه‌های غربی، به اصطلاح «کار اجباری» یا حتی «نسل‌کشی» در شین جیانگ وجود دارد!

نشست اخیر شورای حکام حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس، به اتفاق آرا گزارش مشارکت چین در چهارمین نشست کارگروه این شورا برای بررسی حقوق بشر کشورهای مختلف را تصویب کرد. نمایندگان بیش از 120 کشور در این نشست از پیشرفت چین در زمینه حقوق بشر تقدیر کردند و تلاش‌های چین برای محافظت از حقوق بشر را مورد تأیید قرار دادند.

چرا رسانه‌های غربی مشتاق «شکست» جلوه دادن موفقیت چین هستند؟

با این حال، برخی از کشورهای غربی از جمله اسرائیل همچنان با بهانه به اصطلاح مسئله حقوق بشر در شین جیانگ، چین را مورد سرزنش قرار می‌دهند. از زمان آغاز دور جدید درگیری بین فلسطین و اسرائیل، اسرائیل بیش از 26 هزار فلسطینی را در غزه کشته است. دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل متحد اخیراً دستوری در مورد اقدامات موقت در پرونده «نسل‌کشی» اسرائیل که از سوی آفریقای جنوبی شکایت شده، صادر کرده و از اسرائیل خواسته تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه انجام دهد. رسانه‌های غربی به ندرت درباره کشتار مسلمانان از سوی اسرائیل در غزه گزارش می‌دهند، اما شین جیانگ با ثبات و شکوه را به عنوان یک «نسل‌کشی» مسلمانان محلی توصیف می‌کنند که فقط باعث می‌شود جهان چهره «استانداردهای دوگانه» آنها را ببیند!

برخی با تاسف می‌گویند: در دنیا دو چین وجود دارد: یکی چین واقعی، سرشار از نشاط و جنب و جوش؛ علیرغم مواجهه با مشکلات و موانع مختلف، همیشه رو به جلو حرکت کرده است؛ دیگری «چین مجازی» که رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند: همیشه پر از فاجعه، بحران و در آستانه فروپاشی است...

تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023، نسبت به سال قبل 5.2 درصد رشد کرد و در بین اقتصادهای بزرگ جهان در زمره بهترین‌ها قرار گرفت و چین همچنان بیش از 30 درصد به رشد اقتصادی جهان کمک می‌کند. با این حال، در سال گذشته، در گزارش‌های رسانه‌های غربی، چین «بازنده» بزرگ توصیف و تئوری‌های مختلف درباره شکست و افول چین یکی پس از دیگری مطرح شد. «نیویورک تایمز» اخیراً مقاله دیگری را منتشر کرده که می‌گوید اقتصاد چین با مشکلات بزرگی روبرو شده است. به ادعای این گزارش مدل اقتصادی چین به وضوح ناپایدار شده و نسبت هزینه‌های مصرف در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است.

نیویورک تایمز همچنین «بسیار نگران است که چین مخالف تلاش غرب برای ترویج فناوری سبزاست.»

در واقع، مصرف برای پنج سال متوالی اولین نیروی محرکه در میان «تروئیکای» اقتصادی چین بوده است. در سال 2023، مصرف 53.7 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل داد و سهم آن در رشد اقتصادی به 82.5 درصد رسید. بیش از نیمی از خودروهای انرژی جدید جهان در چین تردد می‌کنند و تقریباً نیمی از ظرفیت تولید برق فتوولتائیک نصب شده جهان در چین است.

«مرکز تحقیقات انرژی و هوای پا ک» در فنلاند اخیرا گزارش داد که اقتصاد سبز سهم 40 درصدی در رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که با تسریع در تحول انرژی پاک، چین می‌تواند مزایای مهم اقتصادی، نوآوری و اشتغال را به دست آورد و در عین حال به جهان کمک کند تا به اهداف مقابله با آب و هوایی نزدیک شود.

این غیرقابل انکار است که چین در حال حاضر با مشکلات و چالش‌های زیادی از جمله تقاضای موثر ناکافی، کاهش نرخ باروری، تسریع پیری جمعیت و غیره مواجه است. با این حال، بسیاری از کشورها در مرحله خاصی از توسعه با این مشکلات مواجه هستند. رسانه‌های غربی همیشه مشکلات جزئی چین را به شکل مشکلات کلی نمایش داده و چالش‌های مشترک همه کشورها را به عنوان مشکلات منحصر به فرد چین توصیف می‌کنند. پیش‌بینی‌های آن‌ها درباره شکست چین بارها شکست خورده است و انتشار طولانی‌مدت اطلاعات نادرست درباره چین اثرات منفی آشکاری دارد. همانطور که بن کلمن وبلاگ ‌نویس بریتانیایی گفت، بسیاری از رسانه‌های غربی مانند ایالات متحده و بریتانیا درباره چین «دروغ می‌گویند پس این اخبار را نخوانید، آنها سمی هستند!»

نویسنده: لوئو لایی آن تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی