تبعات رای دادگاه لاهه بر روند جنگ علیه غزه


تبعات رای دادگاه لاهه بر روند جنگ علیه غزه

یکی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی با اشاره به رای دادگاه لاهه علیه این رژیم، به تبعات سیاسی این حکم بر روند جنگ علیه غزه پرداخت.

«باراک راپید» تحلیلگر امور سیاسی رسانه صهیونیستی «واللا» با اشاره به رای صادره از سوی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی گفت: این رای جای خوشحالی و جشن گرفتن دارد، هرچند که قضات رای به توقف جنگ در غزه نداند، اما حکم آن‌ها بر روند جنگ تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: این تصمیم قضات ضربه سیاسی است که موجب افزایش فشار علیه ما می‌شود. این رای تغییرات الزام آور سیاسی مهمی در زمینه رویکرد ارتش در جنگ و همچنین در سطح سیاسی درباره موضوع کمک انسانی ایجاد خواهد کرد.

راپید تاکید کرد: این رای سبب افزایش فشار بر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا خواهد شد تا از بنیامین نتانیاهو بخواهد که جنگ را تمام کند، به ویژه که بایدن در مکالمه تلفنی اخیر خود گفت که حامی جنگ به مدت یکسال در غزه نیست.

این تحلیلگر صهیونیست بیان کرد: بایدن و تیم او نگران این هستند که ادامه جنگ در غزه به رئیس جمهور آمریکا در سال انتخابات از نظر سیاسی لطمه بزند.

وی ادامه داد: به طور حتم این رای، تشدید فشار برای پایان جنگ و کمپین و دیگر اقدامات برای انزوای اسرائیل را به دنبال خواهد داشت. این رای همچنین حداقل در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر کشور‌های عربی و اسلامی که به فکر عادی سازی با تل آویو هستند، خواهد داشت. اینکه اسرائیل خود را سه ماه پس از جنگ در شرایطی می‌بیند که باید در دادگاه لاهه از خود دفاع کند، به مثابه شکست سیاسی شدید است.

این تحلیلگر صهیونیست همچنین بر ضرورت تغییرات گسترده ارتش رژیم اسراییل در حملات خود به ویژه حملات توپخانه و هوایی و سروسامان دادن به اوضاع نظم و انضباط برخی واحد‌ها به ویژه نیرو‌های ذخیره تاکید کرد و آن را ضرورت اساسی توصیف کرد.

صدور حکم اولیه دیوان لاهه علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه پیام رسوایی و انزوای رژیم صهیونیستی و نیز مظلومیت فلسطین را به جهان مخابره کرد.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی، روز جمعه (۶ اسفند) احکامی موقت را علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از رژیم اسراییل خواست تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

تبعات رای دادگاه لاهه بر روند جنگ علیه غزه

این دادگاه همچنین به رژیم اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمام اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده، به دیوان لاهه گزارش دهد.

قاضی این دادگاه گفت حکم یاد شده تعهدات بین‌المللی برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

قاضی اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری نیز گفت که دست‌کم بعضی از اقدامات رژیم صهیونیستی که در دعوی آفریقای جنوبی مطرح شده‌اند، مصداق نقض مفاد کنوانسیون منع نسل‌کشی سازمان ملل محسوب می‌شوند؛ بنابراین صدور این حکم که چند هفته پس از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه صورت گرفت را می‌توان تیر خلاصی بر پیکر بی‌رمق نتانیاهو و رژیم او دانست؛ رخدادی که افزون بر رسوایی و محکومیت حقوقی این رژیم، متحدان غربی را نیز به دلیل هزینه‌های ناشی از حمایت بی‌چون و چرا از ارتکاب یک فاجعه ضدبشری به تدریج در مقابل زیاده‌خواهی نتانیاهو قرار خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان