مشکل توقف کامیون‌های ایرانی در مرز روسیه و بلاروس حل شد


مشکل توقف کامیون‌های ایرانی در مرز روسیه و بلاروس حل شد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران گفت که با پیگیری این کمیسیون از مسئولان ذیصلاح، مسئله توقف کامیون‌های ایرانی در مرز روسیه با بلاروس حل شد و رانندگان توانستند بارهای خود را تخلیه کنند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران گفت که با پیگیری این کمیسیون از مسئولان ذیصلاح، مسئله توقف کامیون‌های ایرانی در مرز روسیه با بلاروس حل شد و رانندگان توانستند بارهای خود را تخلیه کنند.

به گزارش صبح اقتصاد، طی روزهای گذشته به دلیل تصمیم جدید بلاروس، کامیون‌های ایرانی و کشورهای دیگر پشت مرز روسیه با بلاروس در دمای منفی ۲۷ درجه متوقف شده‌ بودند که روسیه برای سه کشور، مرز جایگزین معرفی کرده بود اما تکلیف کامیون داران ایرانی مشخص نشده بود که در نهایت رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران اعلام کرد که مسئله توقف کامیون‌های ایرانی حل شده است.

رضا رستمی اظهار کرد: با توجه به مفاد توافقنامه سال ۱۹۹۶ فی مابین روسیه با بلاروس مرزهای مشترک لغو و امکان تردد کامیون‌های کشورهای ثالث غیرممکن می‌شود؛ از آن تاریخ تا به الان به دلیل عدم اجرای توافقنامه، امکان تردد وجود داشته است؛ اما از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ بدون اطلاع قبلی با وجود قبول اسناد حمل (کارنه تیر) در مرز ورودی داغستان که به منزله صدور مجوز به خاک روسیه است، از ورود کامیون‌های ایرانی و سایر کشورها به خاک کشور بلاروس مانع ‌شدند.

او ادامه داد: این ممنوعیت ادامه داشت تا اینکه نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران از موضوع در ۲۱ دی ماه مطلع شد. قبل از آن به پیام‌ها و مکاتبات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاسخ صریحی داده نشده بود. بنابراین مذاکرات با مسئولان بخصوص حوزه نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد و بلافاصله مراتب به معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی معاون اول رئیس‌جمهور، مدیرکل اقتصادی وزارت امورخارجه، دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس اداره موافقت‌نامه‌ها و کنوانسیون‌ها – دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی و سفارت ایران در مسکو اطلاع داده شد.

به گفته وی در ادامه شماره تلفن تک‌تک رانندگان اخذ و با آنها به منظور اطلاع از جریان امور تماس حاصل شد و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه ازنظر دما (منفی ۲۷)، نبود آب آشامیدنی، خطر یخ زدگی کامیون‌ها و محمولات کامیونها و نگرانی از بروز واقعه انسانی، کلیه فیلم‌ها و صداهای ارسالی رانندگان به مقامات ذیصلاح ارسال شد.

رستمی تصریح کرد: همچنین طی پیگیری‌های رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، موضوع به اطلاع وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک ایران رسید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

او گفت: در نتیجه کلیه پیگیری‌های صورت گرفته و بر اساس ارسال پیام سفیر ایران در روسیه مبنی بر قول مساعدت در تعیین مرز جدید، روز دوشنبه ۲۵ دی ماه رانندگان مرز مورد نظر خارج شده و تخلیه بار انجام شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید