فرصت‌طلبی ترامپ در میانه بحران تگزاس


فرصت‌طلبی ترامپ در میانه بحران تگزاس

در حالی که توافق مورد حمایت دو حزب درباره اعمال محدودیت‌های تازه در مرز جنوبی آمریکا در آستانه رای‌گیری است دونالد ترامپ تلاش می‌کند مانع از تصویب آن شود.

سرکوب مورد انتظار در مرز جنوبی که هم بسیاری از جمهوری‌خواهان و هم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از آن حمایت می‌کنند و حامیانش در سنا می‌گویند امکان دارد در این هفته رای‌گیری شود، ممکن است فقط به این دلیل که دونالد ترامپ می‌خواهد، و به حامیانش برای رای ندادن به آن فشار می‌آورد، شکست بخورد. ترامپ شنبه شب در یک گردهمایی در لاس‌وگاس، گفت: «احتمالی وجود ندارد که از این خیانت وحشتناک مرز باز به آمریکا حمایت کنم.»

به گزارش اکو ایران، ترامپ توانایی خود برای حل بحران مرزی را پیام اصلی مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است و تنها انتقاد صریح او از طرح دو حزبی این است که توافق مرزی به معنای «میلیارد‌ها دلار برای اوکراین و سایر کشورها» است.

بایدن و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا ماه‌هاست که در یک بن‌بست قرار دارند. بایدن به دنبال از سرگیری حمایت از دفاع اوکراین در برابر روسیه بوده است، در حالی که جمهوری‌خواهان از تصویب این بودجه تا زمانی که بایدن متعهد به حل موج مهاجرت در مرز نشود، خودداری کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد ترامپ نمی‌خواهد بایدن هیچ موفقیتی کسب کند و به نظر می‌رسد که کمپین فشار او کار می‌کند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، روز جمعه هر لایحه دو حزبی سنا را «احتمالاً در بدو ورود» مرده خواند، در عوض نامه‌ای به همکاران جمهوری‌خواه ارسال کرد مبنی بر این که او به حمایت از «قانون امنیت مرز» حزب جمهوری‌خواه، که در زمان معرفی آن در ماه مه هیچ حمایتی از دموکرات‌ها دریافت نکرد، ادامه خواهد داد.

پولیتیکو گزارش داد در سنا، میچ مک کانل، رهبر اقلیت به طور خصوصی گفت که همچنان از لایحه مورد حمایت بایدن حمایت خواهد کرد، در حالی که پذیرفت که انتقاد ترامپ، جمهوری‌خواهان را در موقعیت چالش‌برانگیزی قرار داده است.

سناتور کریس مورفی، یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی، روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که آن‌ها «در حال تکمیل آخرین بخش‌های متن هستند» و آماده می‌شوند تا لایحه را در اوایل هفته آینده ارائه کنند.

سناتور میت رامنی اقدامات ترامپ را «وحشتناک» خواند و به خبرنگاران گفت که «او نمی‌خواهد ما مشکل را در مرز حل کنیم، او می‌خواهد که ما تقصیر مرز را به گردن بایدن بیندازیم و این ایده که یک کاندیدای ریاست‌جمهوری بگوید لطفا به کشور آسیب بزنید تا بتوانم مخالفم را سرزنش کنم و به سیاستم کمک کنم لحظه تکان‌دهنده‌ای است.»

ترامپ در راهپیمایی روز شنبه خود در لاس وگاس گفت: «من متوجه شدم بسیاری از سناتور‌ها من را مقصر می‌دانند. من گفتم اشکالی ندارد، لطفاً من را مقصر بدانید.»

به گفته جمهوری‌خواهان در کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان، ۲.۴ میلیون، تعداد کل برخورد‌های مهاجران در مرز جنوبی توسط گمرک و گشت مرزی در سال ۲۰۲۳ است.

ترامپ در گردهمایی روز شنبه خود مدعی شد: «در گذشته هر سال دو میلیون نفر غیرقانونی از مرز عبور می‌کردند و اکنون این تعداد به هشت برابر این مقدار در حال تغییر است.».

اما داده‌های ارائه‌شده توسط کمیته نشان می‌دهد که ماموران تنها با حدود ۳.۲ میلیون نفر مواجه شده‌اند.

صبح یکشنبه، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان از متن دو ماده جدید استیضاح آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، که قصد دارند هفته آینده به کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه کنند، رونمایی کردند. مایورکاس با انتقاد دائمی از سوی جمهوری‌خواهان کنگره به دلیل برخورد با مرز‌ها مواجه شده است و در اوایل این ماه با دو جلسه استیضاح روبرو شد. آن‌ها مایورکاس را متهم می‌کنند که سوگند خود را با «خودداری عمدی از پیروی از الزامات بازداشت متعدد که در قانون مهاجرت و تابعیت بیان شده‌اند» زیر پا گذاشته است.

کاخ سفید تاکید کرده است که هیچ پرونده قانعکننده‌ای علیه مایورکاس وجود ندارد. دی‌اچ‌اس همچنین یادداشتی در انتقاد از مواد استیضاح منتشر کرد و جمهوری‌خواهان را متهم کرد که «در تلاش برای استیضاح بی‌اساس وزیر مایورکاس، حقایق، کارشناسان حقوقی، متخصصان و حتی خود قانون‌اساسی را نادیده می‌گیرند.»

در اقدامی نادر روز جمعه، جو بایدن از توافق دو حزبی برای تصویب اقدامات اصلاحی گسترده در مهاجرت حمایت کرد و به وزارت امنیت داخلی اجازه داد تا پس از مواجهه روزانه با بیش از ۴۰۰۰ مهاجر در طول یک هفته، مرز‌های جنوبی را ببندد. به گفته کاخ سفید، این لایحه همچنین برای هزاران نفر دیگر از ماموران گشت مرزی، افسران پناهندگی و قضات مهاجرت برای رسیدگی به این افزایش مداوم و همچنین ۱۰۰ «ماشین بازرسی پیشرفته برای کمک به شناسایی و توقف فنتانیل» بودجه ارائه می‌کند.

با این حال، بسیاری از جزئیات دقیق این لایحه هنوز منتشر نشده است، از جمله مقدار کمکی که در صورت تصویب این لایحه به اوکراین وعده داده شده است. بایدن این لایحه را «پیروزی آمریکا» خوانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی