نوبخت: ائتلاف می‌کنیم


نوبخت: ائتلاف می‌کنیم

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره ائتلاف حزب متبوعش با سایر اصلاح‌طلبان، گفت: عقل سیاسی حکم می کند با سایر دوستان تا جایی که امکانش هست، ائتلاف کنیم‌. ائتلاف قدرت ما را بیشتر می کند و به ما انسجام می بخشد.

محمدباقر نوبخت امروز(دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه موضوع صندوق رأی و انتخابات را به جد پیگیری می‌کنیم، گفت: مجلس به جهت عدم برخورداری از همه سلایق متنوع قانونمند کشور، الان جایگاه مهمی در کشور ندارد و همه سلایق مردم در مجلس حضور ندارند، حال که سلایق مختلف تردید داشتند و عده‌ای آبروی خود را در دست گرفتند و ثبت نام کردند، باید تایید صلاحیت می‌شدند.

وی افزود: هر چند عده‌ای در هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند اما از شورای نگهبان می‌خواهیم در مرحله نهایی با تأیید آنها، زمینه مشارکت را فراهم کند و بتوانیم مجلسی را از ۷ خرداد ۱۴۰۲ تشکیل دهیم که آنجا همه سلایق مردم، نماینده ای داشته باشد.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه مجلس نه تنها در قانون اساسی از ابزار تقنینی بهره‌مند است بلکه از ابزار نظارتی هم می‌تواند بهره مند شود، اظهار کرد: انتظار داشتیم مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده می‌کرد. الان دو سال و نیم از دولت سیزدهم می‌گذرد، آیا وعده ۲.۵ میلیون شغلی که داده شد، ایجاد شد؟ آیا ۲.۵ میلیون مسکن ساخته شد؟ آیا تورم که وعده داده شده به نصف برسد، انجام شد که تا پایان دولت تک‌رقمی شود؟

نوبخت خاطرنشان کرد: ظرف چند روز گذشته مرکز آمار گزارش رسمی تورم را داد، آیا تورم ۴۳.۶ درصدی را التفات کردند؟ آیا از تورم ۴۸ درصدی مواد خوراکی مطلع هستند؟ آیا از تورم ۹۹ درصدی گوشت و مرغ و ۹۸ درصدی نقطه به نقطه آن مطلع هستند؟ آیا مجلس از وضعیت کارمندان و بازنشستگان اطلاع دارد؟ مجلسی که همه سلایق جامعه در چارچوب قانون اساسی در آن مشارکت داشته باشد و با تصمیمات درست نظارت بعدی را هم داشته باشد، می تواند نارضایتی مردم را در بخش معیشت و اقتصاد گوشزد کند؛ مجلس قادر است بخشی از این کاستی ها را برطرف کند.

موازی‌کاری در قانونگذاری جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند

وی تاکید کرد: برخی از دستگاه های کشور به طور موازی با مجلس قانونگذاری می کنند و این قابل قبول نیست و جایگاه مجلس را تضعیف می کند.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: اعتدال و توسعه در این انتخابات حضور دارد و اگر در حوزه ای افرادی تأیید صلاحیت شوند که با سلایق حزب همخوانی داشته باشند، حمایت می‌شوند. منتظریم تا ۱۹ بهمن شورای نگهبان نظر نهایی را اعلام کند و در جلسه بعدی، رسانه‌ها را از تک تک حوزه‌هایی که لیست داریم، مطلع می کنیم.

نوبخت: ائتلاف می‌کنیم

ریسک تغییر زاویه وجود دارد/ روی فردی توافق می‌کنیم که با ما همکاری کند

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا با احزاب اصلاح طلب مانند کارگزاران همکاری می کنید؟ و اگر فردی وارد مجلس شد و سپس با اصلاحات تغییر زاویه داد، چه خواهید کرد؟ بیان کرد: با احزاب دیگر هم که نگاه مشابه ما دارند و جلسات مستمر داریم قرار شد اگر این احزاب در حوزه انتخابیه ای رأی داشتند، رقابت نکنیم و روی فردی توافق کنیم که می تواند با ما همکاری کند ولی این ریسک تغییر زاویه وجود دارد.

وی ادامه داد: من خودم ۴ دوره در مجلس بودم، این ریسک هست که اگر از فردی که از اعضای رسمی حزب ما نباشد، در مجلس تغییر نگرش دهد، برخی افراد هستند که در مجلس می توانند مسیر را تغییر دهند لذا سیاست ما حمایت از لیست مشترک در وهله اول است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه این احتمال وجود دارد که در مجلس بعدی هم اکثریت با چهره های اصولگرا باشد، حزب اعتدال و توسعه چه برنامه ای برای آن دارد؟ اظهار کرد: مردم اگر تشخیص دهند جایی پای منافع ملی در میان است، ورود می کنند، اگر تأیید صلاحیت ها به خوبی پیش می رفت، احتمال اینکه بتوانیم اکثریت مجلس را در اختیار بگیریم اما الان ناامید هم نیستیم اگر در یک مسیری بروید و ۹۹ درصد احتمال دهید هزار تومان پیدا کنید و در مسیری دیگر احتمال دستیابی به هزار میلیارد تومان، یک درصد باشد، باید ضریب احتمال بیشتر را در نظر گرفت، اگر امکان در اختیار گرفتن مجلس اکثریت را داشته باشیم، حتما ورود می کنیم اما اگر نشد و اقلیت شدیم، قطعا اقلیت مطالبه گر فعال در مجلس خواهیم بود و می توانیم صدای مطالبات مردم در حد خودمان باشیم در این صورت هم تلاش می کنیم به وظیفه خودمان عمل کنیم.

شورای نگهبان زمینه رقابت را فراهم کند

نوبخت درباره اقلیت غیراصولگرا در مجلس آینده گفت: نباید ناامید شویم و از مردم دفاع می کنیم، اما روش دفاع ما مدنی است، باید اثرگذار باشیم اگر می خواهیم مشکلات بازنشستگان حل شود، باید فراکسیون بازنشستگان داشته باشیم لذا تلاش ما این است که به عنوان اقلیت، اثرگذار باشیم.

وی درباره مجلس خبرگان هم گفت: در این دوره از مجلس خبرگان رهبری، زمینه رقابت تقلیل یافته و امید است شورای نگهبان در مدت باقی مانده تجدیدنظر کرده و زمینه رقابت را فراهم کند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره ثبت نام خودش از حوزه انتخابیه تهران و سرلیستی او در تهران، اظهار کرد: در این زمینه نه تنها برای تهران بلکه برای سایر حوزه های انتخابیه هم جمع بندی ما متوقف بر ۱۹ بهمن و اعلام نظر نهایی شورای نگهبان است. در شرایطی که نمی‌دانیم چند نفر کاندیدا در تهران و سایر شهرها داریم، هنوز به سر لیستی فکر نکرده‌ایم، هر فردی که مناسب‌تر باشد، سرلیست قرار می‌گیرد، از این رو خیلی موضوع مورد مجادله ای نیست و هر یک از دوستان که فکر می‌کند می‌تواند در مجلس مدیریت سایر نمایندگان همسو را داشته باشد که به عوامل مختلف بستگی دارد، سرلیست می‌شود. خانم داداندیش رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه هم تأیید صلاحیت شده است

احتمال ائتلاف انتخاباتی وجود دارد

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره ائتلاف اعتدال و توسعه با سایر احزاب اصلاح طلب نیز بیان‌کرد: ما همچنان تاکنون در فرآیند شکل گیری ائتلاف هستیم و دیروز هم در همین مکان جلسه‌ای با حضور سایر احزاب داشتیم، عقل سیاسی حکم می کند با سایر دوستان تا جایی که امکانش هست، ائتلاف کنیم‌. ائتلاف قدرت ما را بیشتر می کند و به ما انسجام می بخشد.

وی درباره ثبت نام روحانی در محلس خبرگان، گفت: حضور آقای روحانی در این مجلس انگیزه ما را دوچندان کرده بود اما دیگر بعد از رد صلاحیت وی، هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم که برای خبرگان لیست بدهیم یا نه، ضمن آنکه ممکن است علما هم نیاز به حمایت حزبی نداشته باشند، ولی به طور کلی زمینه لیست دادن برای خبرگان هنوز فراهم نشده است.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا روحانی اعتراضی به رد صلاحیت خود نداشت؟ گفت: او احساس کرده است اعتراض خود را اینگونه اعلام کند، این رد صلاحیت هم ممکن است انگیزه برخی برای مشارکت در انتخابات را کاهش دهد، از سوی دیگر هم محتمل است شاهد یک شگفتی و حضور مردم مانند سال ۹۲ که آقای هاشمی رد صلاحیت شد، باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی