سازمان هواشناسی: سال 2024 می تواند گرم تر از 2023 هم باشد


سازمان هواشناسی: سال 2024 می تواند گرم تر از 2023 هم باشد

به گزارش رکنا، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که صبح امروز (دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲) در سالن همایش‌های کتابخانه...

به گزارش رکنا، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که صبح امروز (دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: در کنفرانس امسال تعداد مقالات نسبت به کنفرانس قبلی ۳۰ درصد افزایش یافته است‌.

وی افزود: در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم ۳۵۰ مقاله ارسال شده است که ۴۵ مورد سخنرانی شفاهی صورت خواهد گرفت و حدود ۲۰۰ مورد به صورت پوستری همراه با ۱۱ پنل تخصصی و ۷ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اهمیت مساله تغییر اقلیم در سطح جهانی، ملی و منطقه‌ای اظهار کرد: مهمترین موضوعی که در این کنفرانس به آن پرداخته می‌شود، تهیه گزارش‌های مرتبط با تغییر اقلیم است که مقرر شد ۳ کارگروه Iccp گزارش‌های اصلی خود را در این موضوع ارائه دهند.

وی بر اهمیت مسئله سازگاری با اقلیم و تغییرات آن تاکید کرد و گفت: هنوز فرصت هدایت شرایط و مدیریت منابع سرزمینی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی وجود دارد و بهترین راه مقابله با تغییر اقلیم، سازگاری با آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز افرایش رخداد مخاطرات حدی همه مردم جهان را تهدید می‌کند و بهترین راهکار برای کاهش مخاطرات، سازگاری با تغییر اقلیم و چالش‌های آن یا استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مصرف کربن است.

تاجبخش همچنین با ارائه گزارشی، آخرین وضعیت اقلیم را در سطح بین‌المللی و مللی توضیح داد و گفت: افرایش دما در مقیاس جهانی از مهم‌ترین آثار تغییر اقلیم است که کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: افرایش رخداد پدیده‌های حدی بر اثر تغییرات اقلیمی در آسیا بسیار جدی است و سیل بسیار شدید سال گذشته در پاکستان از جمله آثار آن بود.

تاج.بخش تاکید کرد: روند افزایش دما و کاهش بارش در بیشتر کشورهای غرب آسیا رخ داده است بیشترین افرایش دما در ایران و عراق رخ داده و بیشترین کاهش بارش در افغانستان و آذربایجان رخ داده و ترکیه، عربستان و پاکستان و ... نیز تحت تاثیر مسئله تغییر اقلیم قرار دارند.

وی یادآور شد: در ایران هم طی ۵۰ سال گذشته روند افرایش دما و کاهش بارش‌ها را شاهد بودیم و در سال ۲۰۲۳ روند افرایش دما ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین جهانی بوده و رکورد گرم‌ترین دمای تاریخ کره زمین در سال ۲۰۲۳ ثبت شده و سال ۲۰۲۴ می تواند گرم‌تر هم باشد.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: میانگین دمای جهانی در زمین به حدود ۱۵ درجه رسیده که افرایش یافته و آخرین اطلاعات از تغییرات دما حاکی است که بیشترین تغییرات در مناطق جنب حاره رخ داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان روند افزایش صعود تراز آب دریاها را از دیگر مسائل جدی دانست و گفت: افزایش مخاطرات حدی رشد پیدا کرده است و آنچه به ما کمک می‌کند، حرکت به سمت توسعه پایدار و ایجاد شهرها و کشورهای تاب آور در برابر مخاطرات تغییرات اقلیمی است.


سازمان هواشناسی: سال 2024 می تواند گرم تر از 2023 هم باشد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!