افزایش فشار بر صهیونیست‌ها با حکم دادگاه لاهه


افزایش فشار بر صهیونیست‌ها با حکم دادگاه لاهه

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حکم اولیه دادگاه لاهه می‌تواند کمک‌های نظامی بسیاری از کشورها را به رژیم صهیونیستی متوقف کند، گفت: رأی دادگاه لاهه دستاورد بزرگی به شمار می‌رود و تشکل‌های مردمی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و نیز کشورهای مختلف می‌توانند به استناد آن علیه رژیم صهیونیستی مانور حقوقی و سیاسی زیادی بدهند.

افزایش فشار بر صهیونیست‌ها با حکم دادگاه لاهه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی احکامی موقت علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از رژیم صهیونیستی خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.


این دادگاه همچنین به رژیم صهیونیستی دستور داد در مدت یک ماه تمامی اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده است، به دیوان لاهه گزارش دهد. قاضی این دادگاه گفت، حکم بیان شده تعهدات بین‌المللی برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند. ازجمله دیگر احکام مهم دادگاه این بود که برخلاف خواست رژیم صهیونیستی صلاحیت خود را برای صدور حکم در این پرونده تأیید کرد.

انتظار می رفت دادگاه لاهه به موضوع آتش بس فوری جنگ غزه ورود کند، اما متأسفانه در این زمینه سخنی گفته نشد


ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت رأی دادگاه لاهه و شریک جرم شناخته شدن کشورهای همکار رژیم صهیونیستی در کشتار بی رحمانه مردم غزه به «راهبرد معاصر» گفت: تردیدی وجود ندارد رأی دادگاه بین المللی لاهه دستاورد بزرگی برای آفریقای جنوبی، مردم غزه و معترضان به نسل کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی است. آنچه در دادگاه لاهه گذشت رأی بسیار درخور و قابل توجهی است و ظرفیت سیاسی بالایی دارد.


وی افزود: رأی دادگاه لاهه فشار زیادی به رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف وارد می کند. با اینکه در ظاهر رژیم صهیونیستی تلاش می کند به این رأی بی توجهی کند، ولی پیش تر رژیم صهیونیستی خواستار این بود دادگاه پرونده باز شده علیه رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد که خوشبختانه دیوان کیفری بین المللی زیر بار فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی نرفت.


کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: انتظار می رفت دادگاه لاهه به موضوع آتش بس فوری جنگ غزه ورود کند، اما متأسفانه در این زمینه سخنی گفته نشد، ولی موضوع مهم نسل کشی در غزه می تواند فشار سیاسی زیادی را در آینده به رژیم صهیونیستی وارد کند.


ظهره وند گفت: رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ تا تحقق اهدافی که دنبال می کند، قصد دارد نقطه ای عمل کند تا مردم آسیب نبینند. تل آویو در حالی که به دنبال پاکسازی نژادی کامل غزه از فلسطینیان است، با سد دادگاه لاهه مواجه شده که روند مناسبی را دنبال می کند و توانسته است اثبات کند رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی پرونده ای سیاه دارد.


کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ویژگی رأی دادگاه لاهه این است بعد از صدورش کشورهایی که در کشتار مردم غزه و ارسال تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی با سران کودک کش رژیم صهیونیستی همکاری کردند جنایتکار تلقی می شوند، لذا تشکل های مردمی و دولت ها می توانند علیه آنها در دادگاه های بین المللی ازجمله لاهه اقامه‌ دعوی کنند. علاوه بر این، آنها طبق رأی صادر شده از سوی دادگاه لاهه شریک جرم نسل کشی رژیم صهیونیستی تلقی می شوند.


وی افزود: رأی دادگاه لاهه می تواند کمک های نظامی بسیاری از کشورها را به رژیم صهیونیستی متوقف و فشار عملی بیشتری روی این رژیم وارد کند، لذا دستاورد بزرگی به شمار می رود و تشکل های مردمی، سازمان ها و نهادهای بین المللی و نیز کشورهای مخالف می توانند به استناد آن مانور حقوقی و حتی سیاسی زیادی بدهند.

ویژگی رأی دادگاه لاهه این است بعد از صدورش کشورهایی که در کشتار مردم غزه و ارسال تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی با سران کودک کش رژیم صهیونیستی همکاری کردند جنایتکار تلقی می شوند


ظهره وند تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا در بیش از 100 روز گذشته تمام قد از رژیم صهیونیستی دفاع کرده است، قطعاً مشمول این رأی می شود. واشنگتن تأمین کننده بخش قابل توجهی از تجهیزات و تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی است، ضمن اینکه هلند نیز قصد دارد محموله ای نظامی شامل ۱۲ فروند جنگنده اف-۱۶ به رژیم صهیونیستی بفرستد. به نظر می آید با توجه به رأی دادگاه لاهه این موضوع هفته آینده در مجلس هلند بررسی شود و به احتمال زیاد جلوی ارسال جنگنده ها به رژیم صهیونیستی گرفته خواهد شد.


وی با بیان اینکه هلند در صورت ارسال تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی مشمول تبعات حکم دادگاه لاهه می شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه دیوان بین‌المللی لاهه رأی دادگاه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ می کند، باید دید شورای امنیت در راستای اجرایی کردن این موضوع چه رأیی صادر می کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج