بذرپاش: سیاست کلان ایران گسترش اقتصاد سبز است


بذرپاش: سیاست کلان ایران گسترش اقتصاد سبز است

به گزارش رکنا، مهرداد بذرپاش در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم اظهار کرد: امروز تغییر اقلیم در جهان به عنوان یکی از چالش‌ها و همچنین یکی از فرصت‌های تاریخی جهت تحول بنیادین در توسعه...

به گزارش رکنا، مهرداد بذرپاش در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم اظهار کرد: امروز تغییر اقلیم در جهان به عنوان یکی از چالش‌ها و همچنین یکی از فرصت‌های تاریخی جهت تحول بنیادین در توسعه فناوری‌های حوزه تولید انرژی در هزاره حاضر مطرح است.

وی ادامه داد: گرمایش جهانی ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه ای موجب تغییرات آشکاری در فراسنجه های اقلیمی بسیاری از کشورهای جهان شده است.

وی افزود: افزایش دما کاهش بارش و افزایش پدیده‌های مخرب جوی اقلیمی به ویژه در دو دهه اخیر مهم ترین آثار این چالش جهانی است. این تغییرات می تواند باعث اخلال در رویکرد جامع بهبود بخشی به کیفیت زندگی در جهت تحقق رفاه اقتصادی اجتماعی و محیطی در جوامع بشری شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوریهای مختلف تولید انرژی بپردازند.

بذرپاش اضافه کرد: تلاش برای توسعه انرژی‌های سبز از قبیل انرژی‌های خورشیدی، بادی و صلح آمیز هسته ای از دست است حرکت از نیروگاه با سوخت های فسیلی به سیدی متنوع از انرژی های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه گذاری هرچه بیشتر جهت آموزش اقشار مختلف در استفاده حداکثری از بخش انرژی‌های سبز است.

به گفته وی، بر اساس روندهای جهانی، میتوان دریافت که مناسبترین گزینه برای تنوع بخشی به سید انرژی کشور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وی به مثالی در این باره اشاره کرد و افزود: برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال 2050 میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که کشور ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژی های تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات ان دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران ضرورت گسترش «اقتصاد سبز» با رونق صنایع کم کربن استفاده از انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید است. در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین المللی از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم جهت اجرا تدوین شده است.

بذرپاش یادآور شد: در کنار سیاست فوق الذکر ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده 19 قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره به تولید 30 درصد از برق کشور از محل انرژیهای تجدیدپذیر را دارد که عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییر اقلیمی منطقه بصورت چشم افزونی افزایش دهد.

وی با بیان اینکه حرکت در مسیر درست مستلزم بهینه سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و به کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جایگزینی سوختهای سبز است، اظهار کرد: همچنین باید آسیب‌های احتمالی رصد شده و در راستای تأمین انرژی بر انرژی‌های پاک خصوصا انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته ای سرمایه گذاری و بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری در این حوزه ها فراهم شود.

وی تاکید کرد: افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییر اقلیم و فرهنگسازی و هدایت افکار عمومی میتواند به تدوین سیاستها و قوانین ملی منجر شود. هرچند نقش کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی در مقایسه با یکدیگر متفاوت است؛ اما با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه های توسعه ای تهیه تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود.

وی بیان کرد: از دیگر پیشنهادات مهم در این رابطه می‌توان به برنامه ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی برنامه ریزی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان در ارتقای فناوریهای نوین در دانش نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی امواج دریا باد و صادرات محصولات یاد شده حمایت از دانشگاهها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم‌ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سیستم‌های با بهره وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق اشاره کرد.09:35

وی گفت: معتقدم با نگاه به ظرفیتهای ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور می توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصتهایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.


بذرپاش: سیاست کلان ایران گسترش اقتصاد سبز است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا