آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس


آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

به گزارش رکنا، آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه روز یکشنبه (8 بهمن) با حضور سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، فرشاد مهدی...

به گزارش رکنا، آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه روز یکشنبه (8 بهمن) با حضور سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسن عابدینی معاون امور استان‌های صدا و سیما و برخی از مسئولان فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب و رسانه گفت: رسانه‌‌ها می‌توانند کمک کنند که ظرفیت‌های حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شوند، این جشنواره در دوره‌های پیشین طی 19 دوره برگزار شده بود، کرونا اما وقفه‌ای در توالی آن انداخت، سال گذشته درخواست بازنگری در برگزاری جشنواره را داشتیم و با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره را برگزار کردیم و تغییرات در آیین‌نامه و حوزه‌های مختلف انجام شد. وی افزود: جشنواره بیستم با افزوده‌شدن رویداد ایده‌پردازی برگزار شد، در گام بعدی قرار شد در نمایشگاه کتاب سی و چهارم نیز این رویداد توسط دبیرخانه جشنواره برگزار شود که برترین‌ها در مراسمی تقدیر شوند.

رمضانی افزود: برای دوره 21 قرار شد به وجوه رسانه‌‌ای که کمتر به آن پرداخته می‌شود بپردازیم، معرفی برترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان کنیم که ویترین به مثابه رسانه است و تاثرر زیادی در جذب مخاطب دارد. وی تاکید کرد: خانه کتاب و مجموعه معاونت فرهنگی به این جشنواره توجه دارد چون فکر می‌کنیم اگر قرار است کتاب به عرصه عمومی و جامعه وارد شود چیزی بجز رسانه نمی‌تواند به آن کمک کند‌.

رمضانی گفت: ناشران در طول سال حدود 70 تا 80 هزار عنوان کتاب چاپ اول منتشر می‌کنند، اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی می‌شود که چه بخواند، در این میان مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانه‌ها است، اینکه از بین این تعداد کتاب کدام اثر را اول‌ بخواند و کدام اثر‌ را در مرحله‌‌های بعدی بخواند. در عرصه کتاب حوزه رسانه باید جدی تر گرفته شود، سال گذشته در برخی حوزه‌ها در ارسال آثار ضعف داشتیم، امسال انا آثار بیشتری در برخی موضوعات رسید. در برخی موضوعات امسال هم برای سال‌های بعدی باید اقدامات لازم برای افزایش تعداد آثار انجام شود. رمضانی با اشاره به بخش ویترین کتابفروشی ها گفت: همکاران ما در بخش برترین ویترین کتابفروشی‌ها به 200 کتابفروشی مراجعه حضوری کردند و در برخی استان‌های دیگر جشنواره را معرفی کردند.

پیام تصویری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مراسم پیام تصویری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به دست‌اندرکاران و شرکت کنندگان آیین پایانی بیست‌ویکمین جشنواره هنر و رسانه منتشر شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به دست‌اندرکاران و شرکت کنندگان آئین پایانی بیست‌ویکمین جشنواره هنر و رسانه پیامی تصویری را صادر کرد که در بخشی از این پیام آمده؛

نزدیک به 1500 اثر به این جشنواره رسیده است و بیش‌ از شصت درصد آثار برای نخستین بار است که رونمایی می شود که جای خوشبختی دارد. هر جا حضور پیدا می‌کنیم بخشی از مطالبه مردم ایجاد کتابخانه است. جامعه ما جامعه کتاب محوری است. اگر فعالیت های فرهنگی را با پوشش خلاقانه رسانه ای همراه کنیم حتما بهتر دیده می‌شوند. انسان‌رسانه‌ها از فرصت صفحات اجتماعی برای ترویج کتابخوانی بهره ببرند.

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه ضمن اعلام برندگان محورهای مختلف در 3 حوزه «مطبوعات و خبرگزاری‌ها» و «رسانه‌های دیداری و شنیداری» و «رسانه‌های اجتماعی» جوایز ویژه سه گانه جشنواره نیز اهدا شد.

جشنواره کتاب و رسانه اولین با در آبان سال1381 همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

این جشنواره با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی از طریق ترغیب مشارکت رسانه‌های حوزه کتاب در این امر و قدردانی از آنها شکل گرفت.

این جشنواره از اولین دوره به معرفی برگزیدگان در بخش‌های رسانه‌های نوشتاری (مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری) با موضوعات گفت‌وگو، خبر، گزارش، یادداشت و بخش رسانه‌های شنیداری پرداخت و در سال‌های بعد بخش‌های طنز، کاریکاتور، پویانمایی، عکس، گرافیک، مواد تبلیغی، نقد تخصصی و صفحه‌های تخصصی کتاب در فضای مجازی به جشنواره اضافه شد.

در سال 1398 دبیرخانه دائمی جشنواره کتاب و رسانه ایجاد و آیین‌نامه آن نیز تدوین شد.

جشنواره به دلیل همه‌گیری کرونا با وقفه‌ای یک ساله در 1400 روبرو شد؛ لذا در دوره بیستم (1401) آثاری که از سال 1399 تا 1401 منتشر شده بودند، پذیرش و داوری شدند.

صلواتیان: حضور اولین‌ ها در جشنواره کتاب و رسانه ۶۴ درصد رشد داشته / ۱۴۵۰ اثر از ۳۶۰ شرکت کننده دریافت شد

دبیر بیست و یکمین دوره «جشنواره کتاب و رسانه» در آیین اختتامیه دوره بیست و یکم «جشنواره کتاب و رسانه» در صحبت هایش گفت: 1450 اثر از 360 شرکت کننده دریافت شده که از رشد 61 درصدی مشارکت کنندگان و 58 درصدی آثار حکایت دارد. پس از پالایش آثار مرحله داوری آغاز و 768 اثر در بخش مطبوعات و خبرگزاری ها، 320 اثر در بخش رسانه های دیداری و شنیداری و 133 اثر در بخش رسانه های اجتماعی توسط 39 داور مورد داوری تخصصی قرار گرفت.

حسن عابدینی: احساس خوبی نسبت به این لوگو ندارم

حسن عابدینی، معاون امور استان های سازمان صدا و سیما در این مراسم در سخنانی گفت: شبکه های رادیویی و تلویزیونی نقش مهمی را در معرفی کتاب ایفا می کنند، من سال هاست در این زمینه تلاش می کنم، چه آن زمان که در معاونت سیاسی بودم و برای نخستین بار معرفی کتاب را در بولتن های خبری 14 و 21 شروع کردیم. تلاش کردیم در تمام ‌روزها کتاب ها را معرفی کنیم، وقتی کتاب ها معرفی می شد و من چاپ چندم همان کتاب را می دیدم که به کتابفروشی ها می رود از نتیجه خرسند بودم.

وی ادامه داد: وقتی به معاونت امور استان ها منتقل شدم، تلاش کردم این موضوع را در رادیو و تلویزیون های استانی دنبال کنم. خوشحالم که بگویم ما در برنامه های صبحگاهی و عصرگاهی کتاب را معرفی می کنیم. معتقد هستم در سند تحول که برمبنای 2 موضوع هویت محوری و عدالت گستری است حتما یکی از موضوعاتی که راهگشاست کتابخوانی است.

عابدینی با اشاره به لوگوی جشنواره گفت: البته من احساس خوبی نسبت به این لوگو ندارم. استفاده از کلاه، عینک و مونوپاد نشان می دهد که کتاب برای سن بالا هاست اما من می گویم کتابخوانی را باید از سنین کودکی شروع کنیم.

وی گفت: باید حتما تلاش کنیم از هوش مصنوعی برای صوتی و تصویری کردن استفاده کنیم، تا در آینده کتاب های صوتی بیشتری در دسترس قرار بگیرد.

موضوع کتاب و کتابخوانی یک موضوع اساسی است، اگرچه می گویند، کسانی که در صدا و سیما هستند. مایل نیستند که کتاب گسترش پیدا کند.اما چنین نیست.

وی در پایان گفت: همه را تشویق و ترغیب کنیم که کتابخوانی را در دستور کار قرار دهند. چرا که با کتاب خواندن راحت تر می توانیم، دنیای خوب راحت تر و توام با دانش را برای همه ترسیم کنیم.

جانشین وزیر فرهنگ: کتاب یکی از مغفول‌ترین رسانه‌ها در دنیاست

همچنین در پایان این مراسم، سیدمحمد هاشمی در سخنانی گفت: معاونت امور فرهگی و خانه ادبیات با اهتمام، دلسوزی و برنامه‌ریزی هم به این جشنواره تقریبا غنا بخشیدند و هم دامنه کار را گسترده‌تر کردند. هر کس در مواجهه اول با اسم کتاب و رسانه برخورد می‌کند متوجه راهبردی بودن و اهمیت آن می‌شود.

وی افزود: ما از یک سو کتاب به عنوان اصیل‌ترین رسانه را داریم و از سوی دیگر یکی از مغفول‌ترین رسانه‌های دنیا است با اینکه قاعدتا مخاطبان آن فرهیختگان هستند، از سوی دیگر با رسانه‌های روز مواجه هستیم و ذائقه دنیای معاصر به این سمت رفته که این رسانه‌ها اثرگذاری خود را داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه باید اهتمام شود از همین رسانه‌های نوین خدمت، ایده و کار گرفت برای تبلیغ و ترویج این رسانه اصیل گفت: دوستان اهتمام کردند طی 2 دوره جدید با ایده‌پردازی‌های خوب از انسان رسانه فرهنگی تا پیشخوان کتابفروشی‌ها به این جشنواره غنا بخشیدند و باید از ین کار و باید تقدیر کرد.

سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه اظهار کرد: اصیل‌ترین رسانه کتاب است اما یکی از رسانه‌های مغفول دنیاست. ذائقه دنیای امروز به سمت استفاده از رسانه‌های روز رفته است.

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ: 43 رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه گفت: تحولات فناوری جدید در حوزه رسانه مثل هوش مصنوعی را باید در حوزه کتاب مورد توجه قرار دهیم. امکان‌های جدید تولید محتوای صوتی و بصری در حوزه کتاب فراهم شده است.

فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه و تبلیغات وزارت ارشاد در سخنانی با بیان اینکه این جشنواره یکی‌از قدیمی‌ترین جوایز حوزه رسانه کشور است، گفت: سابقه طولانی تجلیل از خبرنگاران کتاب به مرور توسعه پیدا کرده و بسترهای مختلف این حوزه را پوشش می‌دهد، در ابتدا این جایزه برای حوزه معرفی کتاب بود و به مرور با تعداد زیادی از فعالان، تحلیل‌گران و کنش‌گران همراه شد.

وی با بیان اینکه ما 43 رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم، افزود: این رسانه‌ها در قالب مجلات، نشریات و یک خبرگزاری تخصصی هستند، جدای از مجموعه صفحات خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات است.

مهدی‌پور گفت: به عنوان یک کنش گر این حوزه، طی یکی دوسال گذشته شاهد ‌این موضوع هسنم که ما نباید مخاطب را در معرض انتخاب کتاب قرار دهیم بلکه باید کناب‌ها را در معرض مخاطبان قرار دهیم.

مهدی پور تصریح کرد: در این زمینه به چند متغیر و شتاب دهنده باید توجه کنیم؛ تحولات فناوری های جدید مثل هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و باید به آن‌ها توجه کنیم‌، از سوی دیگر باید بازاریابی جدید رسانه‌ها را هم در حوزه رسانه و هم کتابخوانی تقویت کنیم.

بخش‌هایی از مراسم اهدای جوایز برگزیدگان در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه

در ادامه مراسم برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

محور مطبوعات و خبرگزاری‌ها

محور گفت‌وگو

برگزیده: معصومه صبور برای اثر «صدای پای ارتجاع یک خطر همیشگی است» از خبرگزاری ایکنا

شایسته تقدیر: مصطفی وثوق کیا برای اثر «مصاحبه با نیما اکبرخانی که رمان عزرائیل او در جایزه جلال برگزیده شد» از روزنامه ایران

محور یادداشت

برگزیده: حسام آبنوس برای اثر «روغن ریخته نذر امامزاده» از روزنامه ایران

محور تیتر

شایسته تقدیر: احسان رحیم زاده حناچی برای اثر «این میز چوبی پدرجد کیبورد است» از خبرگزاری ایرنا

محور گزارش

برگزیده: حنان سالمی برای اثر «من را کنار کتاب‌هایم دفن کنید» از خبرگزاری فارس

محور خبر

برگزیده: سمیرا شاهقلی برای اثر «نویسنده اسرائیلی در متروی تهران» از خبرگزاری تسنیم

محور مقاله، مرور و نقد تخصصی

برگزیده: پیمان طالبی برای اثر «روایتگر صبحگاه و مه» از مجله آگاهی نو

شایسته تقدیر: محمدصالح سلطانی برای اثر «سه قرن شکوه» از مجله سوره

محور چندرسانه‌ای

برگزیده: فرشید سگار برای اثر «این قریه خادم کتاب است» از پایگاه خبری نکته آن‌لاین مازندران

محور عکس

شایسته تقدیر: معصومه احمدی برای مجموعه گزارش‌های تصویری با موضوع کتاب از خبرگزاری ایبنا

بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری:

محور گزارش خبری

برگزیده: امیدرضا نفر برای اثر «اردوی کتابخوانی عشایر در منطقه ییلاقی باغمورت» از صداوسیمای مرکز فارس

محور مواد تبلیغی

برگزیده: احسان عسکری به نمایندگی از مرکز رسانه‌ای شیرازه برای اثر «تیزر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب»

محور گفت وگو

برگزیده: مجید صحاف به نمایندگی از تلویزیون اینترنتی کتاب برای اثر «میز داستان»

برگزیده: امیرحسین محمودی برای اثر «جهان ترجمه» از رادیو فرهنگ

محور داستانی و نمایشی

شایسته تقدیر: مریم امینی برای اثر «میراث پدری» از صداوسیمای مرکز ایلام

محور پویانمایی و عروسکی

شایسته تقدیر: علی رئیس برای اثر «یک چیز سیاه؛ از مجموعه هزار و یک داستان» از صداوسیمای مرکز اصفهان

محور مستند

برگزیده: سیف اله صادقی برای اثر «یک اتفاق خوب» از صداوسیمای مرکز گلستان

محور برنامه ترکیبی

برگزیده: هدی فلاح برای اثر «کتابخانه نیمه شب» از رادیو تهران

شایسته تقدیر: امیرمحمد یمنی برای اثر «شهر کتاب» از صداوسیمای مرکز لرستان

بخش رسانه‌های اجتماعی:

محور چندرسانه‌ای

برگزیده: محمد چگنی برای اثر «بیشتر کتاب بخونیم» در رسانه‌های اجتماعی

جوایز ویژه:

جایزه ویژه «ناشر فعال در استفاده از بسترهای رسانه‌ای»

انتشارات سوره مهر و انتشارات مهرک

جایزه ویژه «برترین ویترین کتابفروشی»

کتابفروشی کتاب اسم

همچنین در آیین پایانی بیست‌ و یکمین جشنواره کتاب و رسانه از زنده یاد حجت الاسلام علی شاملو به پاس سال‌ها تلاش در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.

عکس های مربوط به مراسم اختتامیه بیست‌ و یکمین جشنواره کتاب و رسانه

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس


آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه برگزار شد + فیلم و عکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس