کتابخانه‌های عمومی ایران چند عضو دارد؟


کتابخانه‌های عمومی ایران چند عضو دارد؟

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند، گفت: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می‌کنند که در منطقه اول هستیم.

کتابخانه‌های عمومی ایران چند عضو دارد؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی رمضانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که یک چهارم آن‌ها به صورت خصوصی و ۲۸۰۰ کتابخانه عمومی است که در منطقه اول هستیم.

وی افزود: در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی تا ۶۰ خدمت ارائه می‌شود و توسعه خدمات سبب خدمت‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: توسعه خدمت رسانی به کودک و نوجوان، خدمات هنری از جمله گالری در برخی کتابخانه‌ها، اکران فیلم‌های سینمایی و اتاق علم و کارگاه‌های مهارتی از جمله خدماتی است که در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام در کشور مورد تأکید است، گفت: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم ۳۰ کتابخانه سیار در کشور فعالیت می‌کردند که به ۵۰ کتابخانه رسیدیم و تلاش می‌شود در پایان دولت به ۲۰۰ کتابخانه سیار برسیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه موضوع مطالعه را در جامعه افزایش دهیم باید تمرکز بر حوزه کودک باشد، به دستور رئیس جمهور تفاهم نامه‌ای توسط کتابخانه‌های کشور با آموزش و پروش شکل می‌گیرد که این موضوع مورد توجه قرار گرفته و به‌زودی اجرایی می‌شود. مسئله مطالعه در دنیا به موضوع خواندن تغییر پیدا کرده و فضای مجازی در این سند دیده شده است.

رمضانی بیان کرد: استان قم استان پرظرفیتی است و پس از تهران از نظر ناشران کتاب دومین استان در کشور است، بیش از ۴۳ کتابخانه در قم فعالیت می‌کنند و ۲۵ کتابخانه توسط نهاد کتابخانه عمومی اداره می‌شود و ۱۶ کتابخانه مشارکتی است البته تعداد کتابخانه‌ها بیشتر از این تعداد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند، بیان کرد: ۳ میلیون نفر از این تعداد فعالیت دارند و کتاب امانت می‌گیرند، تلاش می‌شود همه مردم ایران به عضویت سامانه کتابخانه عمومی درآمده و با کد ملی بتوانند کتاب امانت ببرند.

۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور فعالیت می‌کنند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: ۷۰۰ کتابخانه در روستا‌های کشور زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند و تلاش می‌شود برای مناطق روستایی زیر ۲۵۰۰ نفر کتابخانه سیار ایجاد شود.

رمضانی عنوان کرد: یکی از اقدامات اساسی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تمرکز بر حوزه عشایری است و برای عشایر عزیز برنامه‌های فرهنگی مناسبی برگزار و طرح کوله کتاب برای آن‌ها اجرا شده است.

وی سرانه مطالعه در کشور را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: عدد دقیقی در این زمینه وجود ندارد و براساس آمار صداوسیما سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه اعلام شده است، شاخص‌های پیمایش مطالعه در کشور خیلی دقیق نیست و بر این اساس آمار‌هایی که ارائه می‌شود به صورت قطعی و کامل نیست. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر علوم: که برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل