سفیر ایران در آفریقای جنوبی: مفتوح شدن پرونده نسل‌کشی رژیم اسرائیل در دیوان لاهه اتفاق بسیار مهمی است


سفیر ایران در آفریقای جنوبی: مفتوح شدن پرونده نسل‌کشی رژیم اسرائیل در دیوان لاهه اتفاق بسیار مهمی است

سفیر ایران در آفریقای جنوبی در خصوص صدور قرار موقت توسط دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی گفت: این رأی از لحاظ حقوقی قابل پیگیری و قابل استناد در مجامع بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران نیز ظرفیت سیاسی و حقوقی بین‌المللی بالایی دارد که این ظرفیت‌ها باید در جهت حمایت از اقدام آفریقای جنوبی فعال شود.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی: مفتوح شدن پرونده نسل‌کشی رژیم اسرائیل در دیوان لاهه اتفاق بسیار مهمی است

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی به ابعاد صدور قرار موقت توسط دادگاه لاهه پرداخت و گفت: دولتمردان آفریقای جنوبی خود را وارث مبارزات ضد استعماری، ضد آپارتایدی و عدالت‌طلبی به‌رهبری نلسون ماندلای فقید می‌دانند و بر این باور هستند که با تمسک به آموزه‌های اخلاقی، معنوی و حقوقی وی، ضمن تقویت مشروعیت نظام سیاسی در داخل کشور، جایگاه سیاسی، معنوی، حقوقی و اعتبار کشور را در سطح بین‌المللی و مجامع بین‌المللی ارتقا می‌بخشند و در عمل از یک وجهه رهبری سیاسی ـ حقوقی در سطح جهانی و قاره‌ای برخوردار خواهند شد. در چارچوب چنین نظریه‌ای، آفریقای جنوبی می‌تواند در معادلات و سیاست بین‌الملل نیز بیش از پیش ایفای نقش نماید، کما آنکه امروزه آرا و مواضع آفریقای جنوبی در بعد مباحث حقوق‌بشری در مقایسه با بسیاری از کشور‌های مدعی حقوق بشر متمایز و ارزشمند‌تر است.

وی در ادامه یادآور شد: این کشور در بُعد داخلی نیز با ارجاع پرونده حقوقی به دادگاه لاهه، میزان مشروعیت و محبوبیت خود را در افکار عمومی داخلی ارتقاء بخشیده است. در عرصه بین‌المللی نیز آخرین سنگر آپارتاید در جهان را در بعد اخلاقی، انسانی و حقوقی به چالش جدی کشیده است، به بیان دیگر قاطبه مردم آفریقای جنوبی در این قضیه همراه دولت هستند و به‌نوعی احساس همزادپنداری با مردم فلسطین دارند.

آقاجعفری در ادامه در خصوص صدور قرار موقت توسط این دادگاه تأکید کرد: رأی موقت دادگاه برای اولین بار رژیم صهیونیستی را در بعد رعایت قواعد و حقوق بین‌المللی در یک جنگی که در حال وقوع است، به چالش کشید، همچنین تحرکات افراطی نظامی این کشور و سیاست‌های حمایتی دولت‌های غربی از این کشور را مورد سؤال و تردید قرار داده است.

وی گفت: درست است که دادگاه تقاضای آتش‌بس و یا نسل‌کشی و یا جنایت جنگی را مستقیماً مورد خطاب قرار نداده، اما پرونده نسل‌کشی را مفتوح کرده است که نه‌تن‌ها از لحاظ تاریخی بلکه از لحاظ حقوقی قابل پیگیری و قابل استناد در مجامع بین‌المللی است.

سفیر ایران در پرتوریا با اشاره به اینکه این مسئله که دادگاه به موضوع ادامه جنگ ورود نکرده، اما صلاحیت خود را برای بررسی نسل‌کشی اعلام داشته است، تصریح کرد: فشار افکار عمومی جهانی، انتظارات از این دادگاه را مضاعف نموده و شکاف بین حامیان (غربی) از رژیم صهیونیستی را شدت بخشیده است. چهره و جایگاه اخلاقی، انسانی و حقوقی غرب به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی آسیب دیده است و بدون تردید تا همین‌جا هم یک پیروزی برای ملت فلسطین به‌دست آمده است، البته باید توجه داشت که روند بررسی حقوقی این دعوا شاید دو سال یا حتی بیشتر نیز طول بکشد، لذا به‌اصطلاح این تازه راند اول بود و کار اصلی که بررسی ماهوی دعوای آفریقای جنوبی است و دیوان نیز صلاحیت این بررسی را پذیرفته است، تازه آغاز شده است.

آقاجعفری در پاسخ به این سؤال که آیا صدور این قرار موقت توانسته است اهداف مدنظر آفریقای جنوبی را تأمین کند، پاسخ داد: در یک ارزیابی اولیه و واقع‌گرایانه بخش قابل‌توجهی از اهداف اولیه آفریقای جنوبی حاصل شده است، اگرچه مطلوب این بود که جنگ متوقف شود، ولی با عنایت به جمیع جهات سیاسی و حقوقی و نیز با نگاهی به ترکیب قضات متوجه می‌شویم که مفتوح شدن پرونده نسل‌کشی رژیم اسرائیل در دیوان اتفاق بسیار مهمی است که در بیش از هفت دهه گذشته بی‌سابقه بوده است و ادامه حمایت‌های بی قید و شرط حامیان اسرائیل از این رژیم جنایتکار را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در یک کلام، ضمن آنکه ضربه حیثیتی سنگینی به رژیم صهیونیستی و حامیان آن وارد شده است، رأی دیوان ظرفیت‌های ارزشمندی ایجاد کرده است که با توجه به آمادگی افکار عمومی در سراسر جهان می‌تواند در ادامه در جهت فشار به دیوان و نیز حامیان رژیم اسرائیل به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اظهار کرد: نخستین اقدام با توجه به اینکه پرونده نسل‌کشی اسرائیل در دیوان مفتوح شده است، کار جدی با سایر دولت‌ها به‌منظور همبستگی و حمایت همه‌جانبه آن‌ها از اقدام آفریقای جنوبی در دیوان است. تا امروز این حمایت‌ها کافی نبوده است، هرچه تعداد دولت‌های بیشتری به آفریقای جنوبی بپیوندند، اثرگذاری آن در دیوان و فشار افکار عمومی بر دیوان بیشتر خواهد شد.

آقاجعفری در خصوص حمایت‌های ایران از این اقدام آفریقای جنوبی، گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت سیاسی و حقوقی بین‌المللی بالایی دارد، این ظرفیت‌ها باید در جهت حمایت از اقدام آفریقای جنوبی فعال شود، همچنین اقدام دیگر در بعد حمایت‌های سیاسی ـ تبلیغی از آفریقای جنوبی در مجامع بین‌المللی، فضای مجازی، انتشار مقالات علمی و تحقیقی و برگزاری کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌های بین‌المللی در تبیین ابعاد مختلف نسل‌کشی، جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشر در فلسطین توسط رژیم اسرائیل از ۱۹۴۸ تاکنون است.

وی در گفتگو با تسنیم تأکید کرد: پیشنهاد اعطای جوایز حقوق‌بشری به‌ویژه به رئیس جمهور و وزیر خارجه آفریقای جنوبی و دعوت از نخبگان سیاسی و حقوقی آفریقای جنوبی به دانشگاه‌ها و محافل علمی و اندیشکده‌های کشورمان از جمله اقداماتی است که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم. / فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چشم هایش