جزئیات کامل معافیت سربازی مشمولان بالای 35 سال


جزئیات کامل معافیت سربازی مشمولان بالای 35 سال

طبق برنامه هفتم توسعه و بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت، مشمولان بالای ۳۵ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف شدند و ۲ سال منتهی به پایان خدمت برای دریافت حقوق بازنشستگی تعیین شد.

جزئیات کامل معافیت سربازی مشمولان بالای 35 سال

به گزارش راهبرد معاصر؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر یکشنبه ۸ بهمن مجلس شورای اسلامی، با اصلاحات اعمال شده توسط شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که به این شرح است:

در جزء (۲) بند (پ) ماده (۴۴) اصلاحات زیر اعمال شد که طبق آن عبارت به میزانی که در لوایح بودجه سنواتی تعیین می‌شود، از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه خود و حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز نسبت به طراحی، تأمین قطعات و تجهیزات و پیاده‌سازی سامانه یکپارچه اندازه‌گیری و پایش لحظه‌ای مبادله مواد نفتی (نفت، گاز و مشتقات آنها) در طول زنجیره تولید و تأمین انرژی کشور از مخزن تا تحویل به توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان عمده اقدام نماید. از سال سوم اجرای برنامه، عدم یا نقص یا تاخیر در اجرای صحیح و کامل احکام این جزء تخلف محسوب شده، وزیر نفت مکلف است به تخلف رسیدگی و به مراجع ذیصلاح قانونی ارجاع نماید.

همچنین معادل ۵ در ۱۰ هزار ارزش تمامی مبادلات در نقاط تبادل از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه ذیربط به حساب بهینه سازی مصرف انرژی واریز می‌شود.

در ادامه نمایندگان تبصره ماده ۴۵ را اصلاح کردند که به موجب آن؛ به منظور الزام به تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، تخفیف پنج درصدی خوراک شرکت‌های پالایش نفت و میعانات گازی و نیز تخفیف خوراک تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی موجود (مابه‌التفاوت قیمت خوراک تحویلی با تکلیف مندرج در قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، مشروط به اختصاص حداقل ۴۰ درصد از سود خالص سالانه این شرکت‌ها به حساب اندوخته سرمایه‌ای مخصوص طرح (پروژه)‌های کیفی‌سازی و توسعه زنجیره پایین دستی همان شرکت است. آیین‌نامه اجرائی این ماده توسط وزارت نفت و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۴۶ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

همچنی بند (الف) و (پ) ماده ۵۷ این لایحه شد و ماده ۵۱ نیز برای اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

بند (پ) ماده ۵۹ نیز با موافقت نمایندگان اصلاح شد که طبق آن به منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش (تناژ) حمل تولیدات معدنی، کلیه معادن کشور مکلفند با هماهنگی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام نمایند. تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل محصولات واحد‌های تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تأییدیه پیمایش توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال اول برنامه نسبت به نحوه جبران خسارت به زیرساخت‌ها و راه‌ها از طرق مختلف از جمله از اشخاص بهره‌بردار اقدام قانونی به عمل آورد.

نمایندگان با اصلاح بند (ت) و الحاق ۲ تبصره به این بند از ماده (۱۰۲) موافقت کردند که بر اساس آن ستاد کل نیرو‌های مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آن‌ها در طول سال‌های اجرای برنامه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین دوازده - چهارده‌ماه با احتساب مدت آموزش و جایگزینی سایر عضویت‌ها، با تأمین منابع پایدار توسط دولت تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی حوزه‌های علمیه می‌رسد، با رعایت ماده (۴) قانون خدمت وظیفه عمومی اقدام نماید.

تبصره ۱- در راستای سیاست‌های کلی جمعیت مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌باشند.

تبصره ۲- ادامه تحصیل مشمولین مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه علمیه در خارج از کشور، مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز است و دستورالعمل نحوه و شرایط صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی و شورای عالی حوزه‌های علمیه تدوین و اجرایی می‌گردد.

بند (ب) ماده ۱۱۸ اصلاح شد که بر اساس آن دولت مکلف است با بسیج و بکارگیری همه امکانات و منابع دولتی، غیردولتی، بخش خصوصی و تعاونی و تسهیلات دولتی و سایر ظرفیت‌های داخلی و خارجی و منابع عمومی، نسبت به اجرای کامل و دقیق احکام برنامه اقدام نماید. دولت مکلف است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، برنامه تأمین مالی پنج‌ساله آن را به تفکیک سال‌های برنامه، پس از تصویب در شورای عالی راهبری برنامه موضوع بند (الف) این ماده به مجلس تقدیم نماید.

جدول تأمین منابع موضوع این بند تحت عنوان «منابع اجرای احکام برنامه» هر سال در بودجه سنواتی درج می‌شود و میزان تحقق آن در گزارش سالانه موضوع تبصره (۲) بند (الف) این ماده گزارش شد.

همچنین نمایندگان با اصلاح و الحاق دو تبصره به ماده الحاقی ۳۱ موافقت کردند که طبق آن برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاهها، نهاد‌ها و بانک‌ها) بر مبنای میانگین دو سال آخر خدمت منتهی به بازنشستگی دریافتی که دارای کسور بازنشستگی با اعمال ضریب حقوق سال بازنشستگی است، می‌باشد.

تبصره ۱- موارد زیر در صورت مزایای بیشتر از ماده مذکور باید اعمال شود:

- بازنشستگانی که مشمول قوانین خاص خود می‌باشند.

- بازنشستگانی که مشمول حکم بند الحاقی ماده (۱۸) این قانون می‌شوند.

- ایثارگران مشمول قوانین و مقررات خاص خود می‌باشند.

تبصره ۲- معافیت از پرداخت کسور بیمه‌شدگان پس از سی‌سال خدمت، مانع از اعمال کامل مستمری بر مبنای دریافتی دو سال آخر خدمت منتهی به بازنشستگی با ضریب مذکور در این ماده نمی‌باشد. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس