راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو


راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

روزنامه اصلاح طلب شرق و امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، برخلاف واقع، مدعی شدند که اجرای حکم قصاص قبادلو، غیرقانونی است.

صبح امروز، حکم قصاص محمد قبادلو ، قاتلی که در جریان اغتشاشات سال گذشته، یکی از ماموران فراجا به نام فرید کرم‌پور را به شهادت رساند، اجرا شد.

رسیدگی به جرایم محمد قبادلو و صدور حکم قصاص، ۴۸۷ روز، یعنی بیش از یک سال و سه ماه، به طول انجامید. به عبارتی دیگر، پرونده این قاتل به طور کامل و دقیق دادرسی شد و حتی دو مرتبه درخواست اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور، بررسی گردید. نکته قابل توجه این است که پرونده محمد قبادلو در دادگاه کیفری، شاکی خصوص داشت و حکم قصاص او، در نتیجه عدم رضایت «ولی دم» شهید کرم‌پور، صادر شد و این حکم قصاص، ارتباطی با مسائل امنیتی نداشته است.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، زمانی که تعدادی از ماموران نیروی انتظامی در سطح شهر پرند حضور داشتند، محمد قبادلو درحالی که سوار یک خودروی پیکان سفیدرنگ بود، به صورت عمدی و با سرعت بالا به قصد قتل ماموران انتظامی حرکت کرد و ۶ مامور را زیر گرفت که هر ۶ نفر دچار مصدومیت و شکستگی دست و پا شدند و یکی از ماموران به نام «فرید کرم‌پور»، در اثر شدت جراحات به شهادت رسید.

بعد از صدور حکم قصاص از سوی دادگاه کیفری، وکلای محمد قبادلو مدعی «اختلال جدی روانی متهم طی سال‌های طولانی» شدند تا از این طریق بتوانند حکم قصاص را تغییر دهند. بر اساس روند قانونی دادگاه، محمد قبادلو در مهر ۱۴۰۱ برای بررسی این ادعا، به پزشکی قانونی معرفی شد.[۱] روان پزشک قانونی پس از بررسی‌های لازم اعلام کرد: «علائم و شواهدی از اختلال عمده روان پزشکی که باعث فقدان قوه تمییز و کنترل اراده شود در زمان وقوع جرم در متهم مشاهده نمی‌شود. متهم دارای انگیزه مشخص بوده و از ماهیت اقدام خود آگاهی داشته است.» به عبارتی دیگر، قبادلو به طور آگاهانه فرید کرم‌پور را به قتل رساند و بیماری روانی عامل این تصمیم نبوده است.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

علاوه بر بررسی روان پزشک، محمد قبادلو در اعترافات خود ضمن توضیح نحوه به قتل رساندن شهید کرم‌پور، گفته بود که این کار را «به قصد قتل انجام داده است.» او همچنین گفته بود که شب حادثه، حالش خوب بود و «از قبل برای این کار تصمیم گرفته بود.» به عبارتی دیگر، قبادلو اعتراف کرده است که انجام قتل، نتیجه بیماری روانی یا جنون لحظه‌ای نبود؛ بلکه از پیش قصد آن را داشت.

نکته قابل توجه آنکه، درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلای قبادلو، دوبار در دیوان مطرح شده و هر دوبار، پس از بررسی‌های صورت گرفته، درخواست اعاده رد و حکم قصاص تایید شده است.

روزنامه اصلاح طلب شرق در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ با امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو مصاحبه کرد و نوشت: «رضایت شاکی خصوصی؛ تنها گام باقی مانده برای رهایی کامل محمد قبادلو از حکم اعدام.» به عبارتی دیگر، روزنامه شرق می‌دانست که پرونده محمد قبادلو، شاکی خصوص دارد و به دلیل ارتکاب قتل، تنها راه جلوگیری از اعدام، رضایت خانواده مقتول است.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

اما با این حال، روزنامه شرق به نقل از وکیل قبادلو در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ نوشت: «ارجاع حکم اعدام محمد قبادلو به اجرای احکام، کاملا غیرقانونی است.» این درحالی است که براساس آنچه که گفت شد، روند قانونی پرونده قبادلو به طور کامل طی و اعتراض وکیل او نیز بررسی شده بود و درخواست اعاده دادرسی در دیوان رد و حکم تایید گشته بود.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

خبرگزاری قوه قضائیه در این رابطه نوشت: «ادعای وکیل محمد قبادلو در رابطه با اینکه پرونده اعاده دادرسی در دیوان‌عالی کشور تعیین تکلیف نشده بود، صحت ندارد. پرونده اعاده دادرسی قاتل شهید کرم‌پور ۲ بار در دیوان عالی کشور رد شده است.» بنابراین، وکیل قبادلو و روزنامه شرق، دروغ می‌گویند.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

نکته جالب آنکه، روزنامه اصلاح طلب شرق، محمد قبادلو که در جریان اغتشاشات سال گذشته مرتکب قتل شده بود را، «بازداشتی اعتراضات ایران» معرفی می‌کند. یعنی هم ارتکاب قتل عمد را سانسور کرده است و هم اغتشاشات سال گذشته را که یک پروژه امنیتی بود، با عنوان اعتراضات ایران معرفی می‌کند.

امیر رئیسیان، وکیل قبادلو نیز در گذشته به حمایت از مجرمان اغتشاشات پرداخته بود. رئیسیان به حمایت از توماج صالحی پرداخته و اتهامات او را بی‌اساس می‌دانست.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

او به روند اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی دیگر از محکومان اغتشاشات سال گذشته، معترض بود.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

رئیسیان همچنین از حامیان نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو محکوم امنیتی، شناخته می‌شود.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

لیلا حسین‌زاده، کسی که در جلسه دفاع پایان نامه خود به شکل اعضای یکی از گروهک‌های تروریستی حاضر شد، از دیگر چهره‌های مورد حمایت رئیسیان است. او حکم حسین‌زاده را دارای ایرادات متعدد دانست.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

آرش صادقی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ که در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز فعالیت داشت، چهره مورد حمایت امیر رئیسیان است؛ به طوری که او را بی‌گناه می‌داند.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

محسن برهانی سال گذشته در ادعایی خلاف واقع گفته بود که پرونده سازان برای اخراج او از دانشگاه تهران، تلاش می‌کنند. اما اندکی بعد مشخص شد که این ادعا خلاف واقع است و حکم هیئت اجرایی دانشگاه تهران، مدت‌ها قبل صادر شده بود. برهانی در پرونده محمد قبادلو در توییتی مدعی شد که «اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شده و هنوز دادگاه هم عرض در این مورد اظهار نظر نکرده است» که بر اساس آنچه گفته شد، این ادعای برهانی نیز خلاف واقع است.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

شیما قوشه، وکیلی که در گذشته اظهارات او مورد استقبال شبکه صهیونیستی اینترنشنال قرار گرفته بود، به حکم قصاص قبادلو اعتراض کرد.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

مهدخت دامغان‌پور که خود را یکی از وکلای قبادلو معرفی کرده است، به دروغ اجرای حکم قصاص او را غیر قانونی دانست.

راست و دروغ حکم قصاص محمد قبادلو

در کنار تمامی حامیان قاتلی به اسم محمد قبادلو، چرا برخی رسانه‌های داخلی همچون روزنامه شرق و برخی وکلا که نام تعدادی از آن‌ها اشاره شد، به راحتی درباره اجرای حکم قصاص یک قاتل، اظهارات خلاف واقع را در فضای مجازی منتشر می‌کنند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان