دلایل خم شدن کمر انسان بر اثر کهولت و راه چاره برای جلوگیری از آن


دلایل خم شدن کمر انسان بر اثر کهولت و راه چاره برای جلوگیری از آن

ایتنا - متخصصان معتقدند که از سن ۳۰ سالگی، برخی افراد مستعد گوژپشتی و کوتاه شدن قد هستند و این مسئله ریشه در نوع تغذیه، مدل راه رفتن و نشستن و ورزش نکردن افراد دارد.


همه ما در زندگی افراد مسنی را دیده‌ایم که کاملا قابل پیش‌بینی است که در دوران کهولت سن، پشتی خمیده‌تر و قدی کوتاه‌تر نسبت به دوران جوانی دارند و اغلب تصور می‌کنند گوژپشتی رابطه‌ای مستقیم با کهولت سن دارد.

متخصصان معتقدند که از سن ۳۰ سالگی، برخی افراد مستعد گوژپشتی و کوتاه شدن قد هستند و این مسئله ریشه در نوع تغذیه، مدل راه رفتن و نشستن و ورزش نکردن افراد دارد.

دلایل این خمیدگی تدریجی متفاوت است که شاید واضح‌ترین آن‌ها افزایش انحنای ستون فقرات باشد. خمیدگی مرتبط با افزایش سن به عنوان «گوژپشتی» شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که فیبرهای عضلانی ما در طول سالیان تحلیل می‌روند.

در نتیجه این اتفاق، عضلات اطراف ستون فقرات ضعیف‌تر می‌شوند و ما شروع به شکست در نبرد علیه جاذبه می‌کنیم به نحوی که سرانجام توانایی راست ایستادن را از دست می‌دهیم.
دلایل خم شدن کمر انسان بر اثر کهولت و راه چاره برای جلوگیری از آن


پزشکان راه چاره جلوگیری از این اتفاق را در سبک زندگی فعال و ورزش منظم عنوان کرده‌اند. اگر در طول زندگی برخی مسائل از این دست را رعایت کنیم احتمال دچار شدن به گوژپشتی و آب رفتن قد و ستون فقرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهیم.

یکی از مهمترین عوامل این کوچک شدن، کاهش تراکم استخوان است. این پدیده در نتیجه افزایش سن و با کاهش تولید هورمون‌های استروژن و تستوسترون در بدن ایجاد می‌شود.

کمبود ویتامین «دی» و کاهش جذب کلسیم کلیوی در سنین بالاتر می‌تواند این روند را تشدید کند و گاهی منجر به بیماری استخوانی به نام «پوکی استخوان» شود که احتمال شکستگی استخوان را نیز بالا می‌برد.

مسئله مهم این است که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین دی و کلسیم می‌تواند به جوان ماندن استخوان‌ها و به حداقل رسیدن خطر شکستگی فشاری کمک کند، در حالی که ورزش منظم همچنین استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر علوم: که برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل