کاهش تورم در دی ماه/ تورم سالانه چقدر شد؟


کاهش تورم در دی ماه/ تورم سالانه چقدر شد؟

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در دی‌ماه امسال کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که افزایش تورم ماهانه در آذر ‌ماه نگرانی‌ها را افزایش داده بود، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه از سطح ۲.۹درصد در آذر ماه به ۲.۶درصد در دی ‌ماه رسیده است.

البته که تورم اعلام شده، هنوز با ارقام مطلوب برای کاهش پایدار تورم فاصله زیادی دارد و به زعم کارشناسان، برای اینکه نرخ تورم به سطوحی قبل از سال ۱۳۹۷بازگردد باید نرخ تورم ماهانه به کمتر از ۲درصد نزول کند.

با وجود کاهش تورم در سال‌جاری، نرخ تورم ماهانه هرگز کمتر از ۲درصد نبوده و کمترین میزان تورم ماهانه مربوط به خرداد و تیر ماه است که سطح عمومی قیمت‌ها هر ماه به‌طور میانگین ۲درصد افزایش یافته است.

طبق اطلاعات مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه هم از سطح ۴۰.۲درصد در آذر ماه به ۳۸.۵درصد و تورم سالانه از ۴۴.۴درصد به ۴۳.۶درصد رسیده است.

اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که بیشترین میزان تورم ماهانه در دی‌ ماه امسال مربوط به حوزه ارتباطات و افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید بوده است.

در دی ‌ماه امسال نرخ تورم حوزه ارتباطات ۸.۵درصد و گوشت قرمز و سفید ۵.۵درصد بوده است. سطح عمومی قیمت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و میوه و خشکبار هم به‌ترتیب ۳.۲ و ۴.۳درصد افزایش یافته است.

اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری که در آذر ‌ماه به سطح بالایی در محدوده ۴.۱درصد رسیده بود با کاهش مواجه شده و به ۲.۶درصد رسیده است. در مناطق روستایی نیز نرخ تورم خوراکی‌ها از۴.۲درصد در آذرماه به سطح ۱.۵درصد در دی‌ ماه نزول کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است