علی نصیریان با فیلم «نوروز» می‌آید


علی نصیریان با فیلم «نوروز» می‌آید

علی نصیریان امسال در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «نوروز» به کارگردانی سهل موفق حضور دارد.

فرارو-علی نصیریان امسال با فیلم «نوروز» در جشنواره حضور دارد و باید دید این‌بار چطور مقابل دوربین قرار گرفته است.

بازیگرِ همیشه در اوج

به گزارش فرارو، گاهی برای توصیف یک بازیگر باید در انتخاب کلمات دقت بیشتری به خرج داد. بازیگرانی که سال‌های سال با حضور در نقش‌های مختلف خودشان را به چالش کشیده‌اند و مفهوم استادی را چنان جا انداخته‌اند که بعید است تا مدتی طولانی، مشابه آن‌ها به عرصه بازیگری وارد شود.

علی نصیریان یک استاد به تما معنا است که کمتر کسی را سراغ داریم تا از بازی‌های او راضی نباشد.

نصیریان امسال با فیلم «نوروز» ساخته سهیل موفق در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

او که سال گذشته با فیلم «هفت بهار نارنج» در جشنواره حضور داشت و سیمرغ بلورین نقش اول مرد را دریافت کرد، امسال با فیلم دیگری به رقابت با بازیگران مرد می‌پردازد.

همچنین این بازیگر پیشکسوت یک‌بار دیگر و در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «مسخره‌باز» سیمرغ نقش دوم مرد را دریافت کرد و زمانی که روی صحنه آمد، گفت من در این ۴۰ سال تا به حال سیمرغ نگرفته‌ام، انتظار هم نداشتم و حالا دوستان محبت کردند و سیمرغ درجه دو به من دادند که اشکالی ندارد و با کمال میل می‌پذیرم.

فیلم «نوروز» در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد و ساختار آن به شکل رئالیسم جادویی است که با محوریت نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی ساخته شده است.

همچنین در خلاصه داستان این فیلم آمده: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود.»

نصیریان که تنها بازمانده از میان پنج‌تن سینمای ایران است، بار‌ها در نقش‌های متفاوتی به شکل حیرت‌انگیزی ظاهر شده است و همچنان در ۸۹ سالگی خلاقیت‌های خاص خودش برای ایفای نقش در فیلم‌های مختلف را دارد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که موفق، پیش از این کارگردانی فیلم‌های «شکلاتی» و «پاستاریونی» را در کارنامه‌اش دارد که در ژانر کودک به حساب می‌آیند و حالا با فیلم «نوروز» شاهد فیلمی متفاوت از این کارگردان خواهیم بود.

استاد نقش‌های خاص

علی نصیریان یکی از بازیگران باتجربه است که وقتی به تماشای نقش‌آفرینی‌هایش می‌نشینیم، این سوال برای‌مان پیش می‌آید که اگر او این نقش را بازی نمی‌کرد، چه کسی می‌توانست از عهده چنین نقشی بربیاید؟

او همیشه با مهارت چشم‌گیری به ایفای نقش‌های متفاوتی پرداخته که مخاطبان را شگفت‌زده کرده و همواره مورد تحسین واقع شده است.

از قاضی شارع سریال «سربداران» گرفته تا ابوالفتح با آن لهجه به یادماندنی‌اش در مجموعه «هزاردستان» یا حاج یونس فتوحی که عاشق دختر جوانی شد و تصویری از پیرمردی را نشان داد که بعد از سال‌ها زندگی مشترک با همسرش، دچار خطا شد و اعتبار چندین ساله‌اش را زیر سوال برد.

نصیریان همچنین در فیلم «بوی پیراهن یوسف» نقش پدری را برعهده داشت در انتظار بازگشت پسرش از جنگ بود.

یکی از شاخص‌ترین نقش‌های او سریال «شهرزاد» است، شخصیت بزرگ آقا در این مجموعه ابهتی مثال‌زدنی داشت و نمونه تمام عیار مردی قدرت طلب و سنگ‌دل بود که تمایل داشت کنترل همه چیز را در دست‌اش بگیرد. پیشتر به این اشاره کردیم که نصیریان سال گذشته برای بازی در فیلم «هفت بهار نارنج» جایزه دریافت کرد.

او در این فیلم نقش شمس، پیرمردی که در روزگاری استاد ادبیات بوده و حالا به آلزایمر دچار شده است را برعهده داشت که با دقت به جزئیات این نقش پرداخته بود.

نصیریان در فیلم «مسخره باز» هم نقش کاظم، صاحب یک آرایشگاه مردانه را عهده‌دار بود که در ایفای این نقش رگه‌هایی از طنز هم می‌دیدیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج