استولتنبرگ: ناتو با سوئد قوی‌تر می‌شود


استولتنبرگ: ناتو با سوئد قوی‌تر می‌شود

دبیرکل ناتو با استقبال از موافقت ترکیه با عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی، تاکید کرد ناتو با سوئد قوی‌تر خواهد شد.

استولتنبرگ: ناتو با سوئد قوی‌تر می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر. ینس استولتنبرگ در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: از گفتگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خوشحال هستم و از اقدام ترکیه در موافقت و تصویب عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کنم.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه نگرانی‌های امنیتی مشروع آنکارا از سوی استکهلم برطرف شده است، تاکید کرد: سوئد، ترکیه و ناتو همگی با پیوستن استکهلم به جمع اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، قوی‌تر خواهند شد.

سوئد و فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ و پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۱ فوریه همان سال (دوم اسفند ۱۴۰۰)، درخواست عضویت خود به ناتو را ارائه کردند و فنلاند موفق شد در آوریل ۲۰۲۳ به عنوان سی و یکمین عضو این اتحاد نظامی به ناتو بپیوندد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه در یک تماس تلفنی درباره موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو با یکدیگر گفتگو کردند.

اداره ارتباطات ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان و استولتنبرگ در این تماس تلفنی درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله موافقت آنکارا با عضویت سوئد به گفتگو پرداختند.

پارلمان ترکیه سه‌شنبه با پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از مدت‌ها کشمکش و اختلاف موافقت کرد.این مصوبه از مجموع ۳۴۶ نماینده حاضر در این رأی گیری با ۲۸۷ رای مثبت، ۵۵ رای منفی و ۴ رای ممتنع تصویب شد.تصویب موافقت با پیوستن سوئد به ناتو با حضور اکثر احزاب از جمله حزب حاکم، حزب حرکت ملی، حزب جمهوری خلق و حزب آینده همراه بوده است.پیشتر کمیته روابط خارجی مجلس ترکیه طرح تائید عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرده بود و پس از آن در جلسه سه‌شنبه شب مجلس ترکیه، این مصوبه رسما تصویب شد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه اکتبر سال گذشته پروتکل پیوستن سوئد به ناتو را امضا و آن را به پارلمان ارجاع داد.«نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه نیز اوایل ماه ژانویه سال جاری گفت که راه سوئد برای پیوستن به ناتو با برآورده کردن خواسته‌های ترکیه باز خواهد بود./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بلایی که ناخن کاشت سرتان می آورد / راهکار پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن + فیلم