بیانیه دمشق درباره حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی


بیانیه دمشق درباره حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای حمایت خود را از رای دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد.

بیانیه دمشق درباره حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش راهبرد معاصر، سوریه از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) برای اعمال تدابیر موقت فوری برای حمایت از فلسطینی‌ها استقبال کرد و این تصمیم را «آغاز راهی برای اجرای قوانین بین‌المللی و پایان دادن به معافیت از مجازات اسرائیل» دانست.

به گزارش سانا، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سوریه از رای دیوان بین المللی دادگستری برای حمایت از فلسطینی‌ها برای اتخاذ «اقدامات اضطراری» قدردانی می‌کند. مهمترین بخش این است که اسرائیل از قتل فلسطینی‌ها، آسیب رساندن به آن‌ها یا تحت فشار قرار دادن آن‌ها دست بردارد.»

در این بیانیه آمده است که سوریه این تصمیم را آغاز راهی برای اجرای قوانین بین‌المللی و پایان دادن به معافیت از مجازاتی می‌داند که اسرائیل طی دهه‌ها از آن برای ارتکاب فجیع‌ترین جنایات علیه فلسطینی‌ها استفاده کرده است.

در این بیانیه بر لزوم «ادامه تلاش‌های عربی و بین‌المللی در سازمان ملل متحد، به ویژه در شورای امنیت، برای پیشبرد اقدامات اضطراری» تاکید شده است.

به گزارش النشره، «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده لبنان با اشاره به رای صادره روز جمعه دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی گفت: این رای به مثابه پیروزی حق بر باطل و عدالت بر جنایت است.

وی افزود: این رای به منزله پیروزی حقوقی برای مساله فلسطین و محکوم شدن اسرائیل از سوی بالاترین مرجع حقوقی و عدالت بین المللی است.

پیش از این نیز رئیس جریان ملی آزاد لبنان اعلام کرده بود: ما از دادگاه بین المللی و قبل از آن شورای امنیت انتظار بیشتری داشتیم. حداقل انتظار این بود که رای فوری برای توقف تجاوز اسرائیل علیه فلسطینیان می‌داد.

«جبران باسیل» گفته بود: رای دادگاه لاهه علیه اسرائیل به یک رای تاریخی می‌ماند که تاکیدی بر اقدام تل آویو در کشتار جمعی علیه ملت فلسطین است. ما از این رای حمایت می‌کنیم و در آن بارقه‌های امید برای احقاق حق و عدالت می‌بینیم و تلاش‌های آفریقای جنوبی را می‌ستاییم.

وی اظهار داشت: اگر دادگاه بین المللی هنگامی که من وزیر خارجه لبنان بودم و در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ درخواست رسمی درباره ارتکاب جنایات اسرائیل در غزه در آن هنگام ارائه دادم، اقدامی انجام می‌داد، بازدارندگی به وجود می‌آمد و شاید از آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد، جلوگیری می‌شد. با تمام این تفاسیر ما برای برقراری عدالت و حق مبارزه می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی از حکم دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) علیه رژیم صهیونیستی تمجید کرد.

بر اساس این گزارش، رامافوسا که از پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی نطقی کوتاه ایراد کرد، گفت: جنایات (رژیم) اسرائیل علیه ملت فلسطین عریان شده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار دارد (رژیم) اسرائیل از قانون پیروی کند، تاکید کرد: آفریقای جنوبی قاطعانه باور دارد که پس از حکم دادگاه لاهه، باید تلاش‌های مشترک و جدی‌تری برای برقراری آتش‌بس در غزه انجام شود.

جلسه دادگاه لاهه در خصوص شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی برگزار شد. آفریقای جنوبی در این پرونده رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی در غزه و نقض کنوانسیون ۱۹۸۴ متهم می‌کند. رئیس دادگاه اعلام کرد که رای اصلی در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در این جلسه صادر نمی‌شود، اما تعدادی «اقدامات اضطراری» توسط دادگاه اعلام شد که رژیم صهیونیستی ملزم به انجام آن است.

دادگاه لاهه اعلام کرد بر خلاف استدلال وکلای صهیونیست، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. افزون بر این، اسرائیل باید اقداماتی را برای جلوگیری از نسل کشی در نوار غزه انجام دهد. این رژیم همچنین باید از تحریک به نسل کشی در نوار غزه جلوگیری کرده و اقدامات منجر به آن را مجازات کند. یک مورد دیگر آن است که رژیم صهیونیستی باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را بدهد.

به طور کلی، دادگاه لاهه تل‌آویو را ملزم به اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از فلسطینی‌ها کرد، اما همان طور که انتظار می‌رفت، دستوری برای پایان جنگ صادر نشد./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی