چین: آمریکا بزرگترین تهدید برای امنیت فضایی است


چین: آمریکا بزرگترین تهدید برای امنیت فضایی است

چین در جدیدترین موضع گیری خود آمریکا را بزرگترین تهدید برای امنیت فضایی معرفی کرد.

چین: آمریکا بزرگترین تهدید برای امنیت فضایی است

به گزارش راهبرد معاصر. وزارت خارجه چین در جدیدترین موضع گیری خود آمریکا را بزرگترین تهدید برای امنیت فضایی بین المللی خواند.

در همین ارتباط نیز، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که ایالات متحده دائماً تئوری‌های خود را در مورد خطر چین در فضا تنها برای توجیه گسترش قدرت نظامی خود در فضا بیان می‌کند، اما در واقع خود آمریکایی‌ها بزرگترین تهدید برای امنیت فضا هستند.

پیشتر «نینا آرماگنو»، مدیر ستاد نیروی فضایی ارتش آمریکا اعلام کرده بود که پیشرفت سریع قابلیت‌ها و توانمندی‌های نظامی چین وضعیت را درباره برتری آمریکا در عرصه فضا در معرض خطر قرار می‌دهد. وی دراین‌باره افزود: پکن در زمینه توسعه فناوری‌های فضاییِ نظامی، پیشرفت‌های چشمگیری داشته، از جمله در عرصه‌هایی مانند ارتباطات ماهواره‌ای و فضاپیماهای با قابلیت استفاده مجدد که این امکان را در اختیار کشورها قرار می‌دهد که با شتاب برنامه‌های فضایی خود را گسترش دهند.

این مقام نظامی آمریکا در ادامه گفته بود: فکر می‌کنم کاملاً و قطعاً این امکان وجود دارد که آنها (چین) به ما برسند و از ما عبور کنند، پیشرفتی که آنها تاکنون داشته‌اند، حیرت‌انگیز بوده، با سرعتی حیرت‌انگیز».

رقابت بین آمریکا، چین، و روسیه در سال‌های اخیر در عرصه فضا افزایش یافته و به ویژه رشد پکن و مسکو در این پهنه، نگرانی واشنگتن و دیگر کشورهای غربی را افزایش داده است.

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، چین همچنین در حال توسعه فناوری آزمایشی است که هدف آن ردیابی و جستجوگری در سیارک‌ها و سیاره‌های کوچک برای منابع طبیعی است.

آرماگنو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چین تنها کشوری است که تصمیم دارد نظم جهانی را تغییر دهد و به سرعت قدرت فناوری، نظامی، دیپلماتیک، و اقتصادی را افزایش داده تا به این هدف برسد.

به گفته آرماگنو، افزون بر روسیه، چین هم در سال‌های اخیر آزمایش‌های موشکی «بی‌ملاحظه‌ای» انجام داده که موجب تولید حجم زیادی از زباله‌های فضایی خطرناک شده‌اند. وی افزود: این زباله‌های فضایی همه سیستم‌های ما در فضا را تهدید می‌کنند و این سیستم‌ها برای امنیت ملی، اقتصادی و منافع عملی همه ملت‌ها حیاتی هستند.

نیروی فضایی آمریکا، چهارمین بخش ارتش آمریکاست که در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با توانمندی‌های روزافزون چین پایه‌گذاری شد. نینا آرماگنو نخستین فرمانده دائمی این بخش از ارتش آمریکاست.

همچنین آمریکایی‌ها چین را رقیبی نظامی در فضا می‌دانند که پیشرفت برنامه‌های فضایی آن می‌تواند چالش‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی برای کاخ سفید به وجود آورد. چین تلاش دارد این تصور را در سایرین ایجاد کند که از همکاری‌های فضایی با دیگر کشورها استقبال می‌کند. در واقع چین، آمریکا را نیز در قالب مانعی برای همکاری‌های صلح آمیز فضایی به تصویر می‌کشد.

چین تلاش آمریکا برای تبیین دکترین نظامی، راه اندازی بازی‌های جنگی در فضا و تأسیس نیروی فضایی را اقدامی شریرانه برای تسلط بر فضا و محدودکردن دسترسی چین می‌داند. چین همچنین جنبه‌های نظامی فعالیت‌های فضایی خود را بسیار محدود می‌داند. بنابراین می‌توان تصور کرد که خصومت‌های فضایی دو کشور در آینده تشدید شود./ مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان