عصبانیت محمود واعظی از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان


عصبانیت محمود واعظی از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان

محمود واعظی گفت: راهبرد روحانی بازگشت به قانون اساسی و احیای صندوق رأی است. با شناختی که او از تندروها دارد احساس خطر کرده که نتیجه رفتار آن‌ها دلسردی مردم و کاهش هرچه بیشتر مشارکت در انتخابات خواهد بود.

محمود واعظی ، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم درباره دلایل کاندیداتوری حجت الاسلام و المسلمین روحانی در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: دکتر روحانی سه دوره پیاپی نماینده مجلس خبرگان رهبری بوده و این دوره نیز طبق وظیفه شرعی، ملی و قانونی خود در انتخابات ثبت‌نام کرد. البته رویه انتخاباتی که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در سال ۱۴۰۰ به اوج خود رسید، ایشان را به شدت نگران کرده بود. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در برگزاری انتخاباتی رقابتی و مشارکتی و امن و سالم، به سهم خود تلاش کرد تا نقشی در تحقق این منویات ایفا کند.

روحانی بار دیگر ثبت‌نام کرد تا خود را در معرض رأی مردم قرار دهد او مصلحت عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح داد.

وی افزود: کاندیداتوری روحانی از روز اول مورد انتقاد طیف اقلیت تندرو و جریان ضد انقلاب قرار گرفت. برخی دوستان و مشاوران ایشان نیز نگران بودند که شرکت در این انتخابات که به احتمال زیاد رویه دو انتخابات قبلی در آن تکرار خواهد شد، به صلاحشان نیست. اما روحانی بار دیگر ثبت‌نام کرد تا خود را در معرض رأی مردم قرار دهد و مصلحت عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح داد.

واعظی با اشاره به مواضع روحانی درباره برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی اظهار داشت: دکتر روحانی یار روزهای سخت نظام و انقلاب است. او همیشه در بزنگاه‌های حساس وارد شده تا گره‌گشایی کند. از مذاکرات آتش‌بس تا هسته‌ای، از تیر ۱۳۷۸ تا خرداد ۱۳۹۲؛ هر جا که احساس کرد نیاز به حضور اوست دریغ نکرد و کنج عافیت را برنگزید. ایشان به شدت نگران تضعیف پایه‌های مردمی نظام با رفتار عده‌ای تندرو است که می‌خواهند نهاد انتخابات را تضعیف و بلااثر کنند چون حیات آن‌ها در خاموشی صندوق‌های رأی است.

عصبانیت محمود واعظی از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان

راهبرد روحانی بازگشت به قانون اساسی و احیای صندوق رأی است

رئیس دفترسیاسی حزب اعتدال و توسعه در ادامه گفت: راهبرد روحانی بازگشت به قانون اساسی و احیای صندوق رأی است. با شناختی که او از تندروها دارد احساس خطر کرده که نتیجه رفتار آن‌ها دلسردی مردم و کاهش هرچه بیشتر مشارکت در انتخابات خواهد بود. دکتر روحانی این قرائت از انقلاب اسلامی را در تضاد با مبانی امام و مواضع رهبر معظم انقلاب می‌داند و با تحمل هزینه‌های بسیار و تخریب‌های گسترده صحنه انتخابات را خالی نکرد.

وی تصریح کرد: روحانی پس از ردصلاحیت توسط شورای نگهبان، در بیانیه‌ای باز بر راهبرد خود مبنی بر احیای صندوق رأی و اعتراض کردن با رأی دادن تأکید کرد که نشان‌دهنده اعتقاد راسخ او و دیگر انقلابیون واقعی بر نقش و حضور مردم در صحنه و ایجاد تحول از طریق صندوق رأی است. نامزدی او در انتخابات مجلس خبرگان تلاش برای یادآوری نقش تعیین‌کننده و حیاتی این مجلس برای نظام و کشور است و آنانکه او را ردصلاحیت کرده‌اند باید پاسخ دهند که با کاهش رقابت در این انتخابات، امیدی به افزایش مشارکت و عمل به منویات رهبری معظم انقلاب دارند؟

این رویه که تمام رؤسای‌جمهور قبلی را با نظام دارای زاویه نشان دهند، به سود چه کسی است؟

واعظی گفت: این رویه که تمام رؤسای‌جمهور قبلی را با نظام دارای زاویه نشان دهند، به سود چه کسی است؟ آیا گمان نمی‌کنند این حذف و طرد حتی به خود آن‌ها هم می‌رسد؟ کسی که ۱۶ سال نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دو دوره رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی و سه دوره عضو مجلس خبرگان رهبری و پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده، به کدام ادله صلاحیتش برای انتخابات خبرگان تائید نمی‌شود؟

واعظی گفت: چه اتفاقی افتاده که نماینده سه دوره مجلس خبرگان برای ادامه حضور در این مجلس یکباره فاقد صلاحیت تشخیص داده می‌شود؟ آیا مردم می‌پذیرند که دلیل آن غیرسیاسی است؟ آن‌ها می‌دانند ردصلاحیت روحانی، عزم او را برای تقویت نهاد انتخابات کاهش نخواهد داد. مشروعیت، مقبولیت و قدرت جمهوری اسلامی وابسته به مردم است و طرفداران حقیقی انقلاب و نظام اجازه انحراف از این اصل بنیادین را نخواهند داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)