دانشمندان با ساخت کوچک‌ترین گره مولکولی به گینس راه پیدا کردند


دانشمندان با ساخت کوچک‌ترین گره مولکولی به گینس راه پیدا کردند

گروهی از محققان، به‌تازگی موفق شدند تا کوچک‌ترین و در عین‌حال محکم‌ترین گره مولکولی شناخته‌شده را ایجاد کنند.

به گزارش مشرق، گره مولکولی ساخته‌شده توسط محققان از ۵۴ اتم تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین این گره پیوسته است و از طلا، کربن و فسفر تشکیل شده است. محققان در مطالعه خود که توسط Nature Communications منتشر شده است، از این گره به‌عنوان Au۶ یاد شده است که به شش اتم طلا آن اشاره دارد.

رکوردهای ثبت‌شده برای گره مولکولی در گینس

در سال ۲۰۱۷، گروهی از محققان گره دیگری با ۲۴ اتم ساخته بودند که به کتاب گینس راه پیدا کرد. سپس در سال ۲۰۲۰ نیز تیم دیگری موفق به تولید یک گره با طول ۶۹ اتم با نسبت تقاطع ستون فقرات (یا BCR) ۲۳ شد که به رکورددار جدید تیز تبدیل شد. هرچه BCR کوچک‌تر باشد، گره محکم‌تر است.

در واقع، کوچکترین و تنگ‌ترین گره مولکولی محسوب می‌شود، رکورد مربوط به سال ۲۰۲۰ را شکسته است. این گره فقط ۵۴ اتم طول دارد و BCR آن ۱۸ است.

البته این تنها گره مولکولی نیست که در کتاب گینس به آن اشاره شده است. بزرگ‌ترین گره انسانی در سال ۲۰۱۹ توسط ۱۲۳ نفر ساخته شده است. بزرگ‌ترین گره چینی نیز توسط یک کلاس مهدکودک ساخته شده و براساس اطلاعات موجود در کتاب گینس، حدود ۴۰ متر طول و ۱۳۶ متر عرض دارد.

با پیشرفت تکنولوژی، معمولاً رکوردهای علمی ثبت‌شده در کتاب گینس تغییر پیدا می‌کند و حالا باید دید رکورد مربوط به کوچک‌ترین و محکم‌ترین گره مولکولی ساخته‌شده چه زمانی دوباره شکسته خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان