مجارستان با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرد


مجارستان با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرد

پس از موافقت دولت ترکیه نخست وزیر مجارستان هم اعلام کرد که دیگر مانعی برای پیوستن سوئد به ناتو وجود نخواهد داشت و از پارلمان کشورش می‌خواهد در اسرع وقت در این باره رای گیری کند.

مجارستان با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از موافقت ترکیه، "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان نیز اکنون اطمینان داده است که دیگر مانعی برای پیوستن سوئد به ناتو وجود نخواهد داشت. اوربان پس از گفتگو با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که از پارلمان می‌خواهد تا در اسرع وقت درباره تصویب این طرح رای گیری کند.

استولتنبرگ هم از این تصمیم اوربان استقبال کرد و در ایکس، توئیتر سابق نوشت: از تصویب قریب الوقوع این طرح در پارلمان مجارستان خرسند است.

اوربان این مسئله را که چه زمانی این رای گیری می‌تواند انجام شود، را باز گذاشت. نشست عادی بعدی پارلمان مجارستان در ۲۷ فوریه برگزار خواهد شد. مشخص نیست که آیا یک جلسه ویژه برنامه ریزی نشده برای تصویب الحاق سوئد به ناتو زودتر برگزار می‌شود یا خیر. این مصوبه قبلاً در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تصویب رسیده است، اما رای‌گیری در جلسه عمومی همچنان معلق است.

پیوستن سوئد به ناتو سه شنبه شب با حضور اکثر احزاب پارلمان ترکیه از جمله حزب حاکم، حزب حرکت ملی، حزب جمهوری خلق و حزب آینده به تصویب رسید.

نخست وزیر سوئد در واکنش به این اقدام ترکیه در صفحه مجازی خود نوشت: امروز برای پیوستن سوئد به ناتو یک گام دیگر برداشته شد. پارلمان ترکیه رای مثبت خود را به عضویت سوئد در ناتو داد.

ترکیه و مجارستان به مدت یک سال و نیم مانع از پیوستن سوئد به ناتو شدند. با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، سوئد و فنلاند در ماه می ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل سال گذشته به عنوان سی و یکمین عضو این اتحاد پذیرفته شد.

دبیر کل ناتو پیش از این اطمینان داده بود که سوئد هم در سال ۲۰۲۴ به عضویت این ائتلاف نظامی درخواهد آمد. /تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان