مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟


مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

مقایسه دو خودروی جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e عقب‌ماندگی قابل‌توجه ژاپنی‌ها در تولید محصولات برقی را نسبت به کره‌ای‌ها نشان می‌دهد. ظهور خودروهای برقی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات کل تاریخ صنعت خودرو دانست. درحالی‌که تسلا با تولید خودروهایی...

مقایسه دو خودروی جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e عقب‌ماندگی قابل‌توجه ژاپنی‌ها در تولید محصولات برقی را نسبت به کره‌ای‌ها نشان می‌دهد.

ظهور خودروهای برقی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات کل تاریخ صنعت خودرو دانست. درحالی‌که تسلا با تولید خودروهایی مطلوب در این زمینه حکمرانی می‌کند، دیگر برندهای تراز اول جهانی نیز سریعاً دست به کار شده‌اند و خود را با شرایط بازار وفق داده‌اند. در این میان شاهد ایجاد بحث‌هایی بین طرفداران خودروهای ژاپنی و کره‌ای دراین‌باره هستیم. برخی طرفداران خودروهای ژاپنی عقیده دارند هیوندای نمی‌تواند خودروهای باکیفیت بسازد، سوپ غذا نیست و اگر برندی بخواهد خودروی برقی باکیفیت بسازد احتمالاً آن برند تویوتا خواهد بود.

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

در مقابل برخی طرفداران افراطی برندهای کره‌ای نیز وجود دارند که دستاوردهای ژاپنی‌ها در صنعت خودرو را رد می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید هیوندای در دهه ۹۰ میلادی خودروهایی مزخرف تولید می‌کرد و اگرچه همچنان با چندین فراخوان و آتش‌سوزی محصولات خود و همچنین دردسر سرقت محصولاتش دست‌به‌گریبان است اما در زمینه تولید خودروهای برقی کاملاً از رقبای ژاپنی پیش افتاده است. در واقع باید گفت تویوتایی که محصولات هیبریدی بسیار خوبی می‌سازد چرا در زمینه تولید خودروهای بدون آلایندگی ندرخشیده است؟

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

زمانی که دو خودروی جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e را مقایسه کنید احتمالاً بتوانید پاسخ برخی از این پرسش‌ها را بیابید. جنسیس GV70 به عنوان یک خودرو که از پلتفرم محصولات درون‌سوز استفاده می‌کند و برخلاف مدل‌های دیگر به پلتفرم E-GMP مجهز نیست حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ اما آیا راندمان، قدرت و دینامیک سواری این خودرو بهتر از رقباست؟ خود ما به شخصه نسخه بنزینی ۳.۳ لیتری توربوی این خودرو را دوست داریم و از آن به عنوان پورشه ماکان ارزان‌قیمت نام می‌بریم. ما می‌ترسیدیم در تبدیل این خودرو به نسخه برقی بخش اعظم روح جذاب خودرو از بین برود اما این ترس بی‌دلیل بوده است.

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

در واقع نسخه برقی این خودرو شاید بهترین عضو خانواده GV70 باشد. سواری خودرو کاملاً نرم و لذت‌بخش است و تبحر خاصی در جذب ناهمواری نشان می‌دهد و این موضوع به‌هیچ‌عنوان روی دینامیک سواری تأثیر منفی نمی‌گذارد. GV70 برقی درست به اندازه مدل بنزینی تیز و درگیر کننده است. ما با خودرویی سریع و درعین‌حال نرم روبرو هستیم. این خودرو بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد اما درست همانند G80 برقی، قدرت به نرمی منتقل می‌شود و اثری از ناهنجاری وجود ندارد.

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

محصول لوکس جنسیس در مقایسه با نوع و ابعاد خود راندمان معقولی دارد و مصرف انرژی آن ۱ کیلووات ساعت در هر ۴.۸ کیلومتر است که حتی در سرعت‌های زیاد و زمان روشن بودن کولر رقم بسیار خوبی خواهد بود. GV70 در سفر از کلمبوس به دیترویت که مسافتی ۳۳۰ کیلومتری دارد بسیار خوب عمل کرد و ما در تمام مسیر به این فکر می‌کردیم که کره‌ای‌ها چگونه توانسته‌اند چنین خودروی خوبی را بسازند؟ اندرو راوینویچ مدیر تولید ارشد جنسیس آمریکا می‌گوید:

کار زیادی برای تبدیل یک پلتفرم عالی به خودروی برقی انجام شده است. ما تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا یک خودروی برقی سطح بالا و درعین‌حال دینامیک تولید کنیم و البته ویژگی‌های مثبت مدل درون‌سوز را هم از بین نبریم

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟
مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

اگرچه پلتفرم GV70 از همان ابتدا برای پشتیبانی از قوای محرکه برقی توسعه یافته اما مدیر این شرکت می‌گوید برای تولید خودرو باید بازنگری‌های زیادی صورت پذیرد. در واقع جنسیس روی سیستم تعلیق جلو و عقب کار کرده تا موتورهای برقی بتوانند نصب شوند. GV70 برقی آلومینیومی بیشتری را نسبت به نسخه استاندارد مصرف کرده است و از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن برای پایداری ساختار کلی خودرو استفاده می‌شود. در واقع این مدل حدود ۲۴ درصد مستحکم‌تر از نسخه بنزینی است. GV70 برقی به‌طور شوکه کننده‌ای یک محصول کامل و رضایت‌بخش است و حرکتی غیرمنتظره از جنسیس به نظر می‌رسد.

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

اما طرفداران محصولات ژاپنی خیلی متقاعد نشده‌اند. آن‌ها استایل GV70 را دوست دارند و حتی با این حقیقت که از قوای محرکه برقی استفاده شده کنار آمده‌اند اما زمانی که می‌پرسند جنسیس را چه کسی می‌سازد و ما می‌گوییم هیوندای، می‌توانیم ببینیم که سریعاً علاقه خود به این خودرو را از دست می‌دهند. یکی از مالکان خودروهای تسلا فکر می‌کند هیوندای از نظر تولید خودروهای برقی از سایر رقبا عقب افتاده و این برند آماده عصر جدید نیست. افراد زیاد دیگری هم نظرات مشابهی داشته‌اند. آن‌ها خواهان تویوتای برقی بودند چراکه اگر برندی بتواند تسلا را شکست دهد نامش تویوتا خواهد بود.

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

هفته‌ای که با جنسیس GV70 برقی شروع شده بود با لکسوس RZ450e به پایان رسید. در روی کاغذ این دو خودرو رقیب مستقیم یکدیگر هستند چراکه در محدوده قیمتی ۶۵ هزار دلاری قرار می‌گیرند و شعاع حرکتی هر دو آن‌ها تقریباً ۳۵۵ کیلومتر است. حتی ابعاد دو خودرو نیز مشابه یکدیگر به نظر می‌رسد. نکته اول اینکه RZ450e بر اساس پلتفرمی مخصوص محصولات برقی تولید شده و همین یک موضوع می‌تواند اساس نتیجه‌گیری باشد زیرا چالش‌های مهندسی کمتری در مقایسه با پلتفرمی درون‌سوز وجود داشته است. این کار باید به معنی ارائه خودرویی با شعاع حرکتی بالاتر، راندمان انرژی بهتر و در تئوری تولید محصولی بهتر باشد اما…

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

اما از دیدن نارسایی‌های لکسوس شوکه شدیم. ما سفر خود را از دیترویت شروع کردیم تا بدون توقف به کلمبوس بازگردیم. جنسیس این کار را به خوبی انجام داد و شعاع حرکتی بیش از ۷۰ کیلومتری آن نیز باقی مانده بود. زمانی که ما پشت فرمان RZ450e با ۹۵ درصد شارژ باتری نشستیم نمایشگر شعاع حرکتی ۳۰۵ کیلومتری را نشان می‌داد و زمانی که کولر را روشن کردیم این رقم به ۲۳۳ کیلومتر کاهش یافت. همین موضوع باعث نگرانی ما شد چراکه برنامه‌ها را به هم می‌ریخت. ما باید از مسیر منحرف شده و به دنبال یک شارژر سریع می‌گشتیم و این امر وقت بسیاری را تلف می‌کرد که باعث شد اولین برخورد ما با لکسوس خیلی خوشایند نباشد. ما در ادامه از لکسوس درباره مشکلات کولر خودرو پرسیدیم و نماینده این شرکت پاسخ داد:

شعاع حرکتی تخمینی RZ بر اساس فاکتورهای متنوعی از جمله روشن یا خاموش بودن کولر تعیین می‌شود. ما روشن شدن فن مصرف انرژی بیشتر می‌شود و بنابراین شعاع حرکتی کاهش خواهد یافت. میزان کاهش شعاع حرکتی در زمان روشن بودن کولر به دما و رطوبت هوا و همچنین دمای تنظیمی کابین توسط راننده بستگی دارد

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

فکر می‌کنیم این اظهارات منطقی هستند اما علت مصرف انرژی بیشتر لکسوس در مقایسه با جنسیس را نمی‌دانیم. ما پیش از این شاهد چنین افت شعاع حرکتی فاحشی در خودروهای برقی نبوده‌ایم. در ادامه اوضاع با لکسوس RZ450e بهتر نشد. قطعاً این خودرو راحتی خوبی دارد اما فاقد حس سرزندگی و شتاب GV70 است. مصرف انرژی لکسوس به ۱ کیلووات ساعت در هر ۴.۳ کیلومتر می‌رسد که از حریف بهتر نیست و زمانی که از باتری کوچک‌تر در این خودروی ژاپنی استفاده کنید همواره به دنبال شارژ خواهید بود. دکتر پارتا گوسامی از شرکت تحلیل حمل‌ونقل PG می‌گوید:

من فکر می‌کنم تویوتا در نقطه‌ای از تاریخ قرار دارد که از نظر استراتژیک هدف را گم‌ کرده است. این موضوع در مونتاژ RZ450e و به شیوه‌ای کاملاً غیر تویوتا مانند دیده می‌شود. خودرویی به‌هم‌ریخته که حتی استانداردهای خودشان را هم پاس نمی‌کند. من فکر می‌کنم با راندن لکسوس این موضوع مشخص می‌شود چراکه کاری سریع و شلخته انجام شده است. حتی اگر شما یک دانشجوی خوب باشید و تمامی توضیحات را گوش کنید، اگر زمان کافی برای امتحان صرف نکنید افت خواهید کرد

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

البته اوضاع آن‌قدرها هم بد نیست چراکه چندی پیش تویوتا اعلام کرد جدی‌تر وارد بحث خودروهای برقی می‌شود و دسته‌ای از کانسپت های بدون آلایندگی را به نمایش گذاشت که شامل یک خودروی اسپرت و وانت پیکاپ برقی بود. تویوتا سرمایه‌گذاری زیادی روی تکنولوژی باتری انجام داده و ادعا می‌کند باتری حالت جامدش به راحتی شعاع حرکتی فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر را ارائه خواهد کرد. اگرچه در آینده چنین وضعیتی می‌تواند تغییر کند اما در حال حاضر ما نمی‌توانیم محصولات برقی لکسوس و تویوتا را توصیه کنیم.

مقایسه جنسیس GV70 و لکسوس RZ450e؛ چرا ژاپنی‌ها عقب افتادند؟

طرفداران محصولات ژاپنی به دنبال خودرویی برقی از تویوتا با شعاع حرکتی مشابه تسلا و در پکیجی مطمئن و ساده و با ارزش هستند. آن‌ها می‌خواهند با اطمینان خاطر و با خودرویی خوش‌ساخت از نمایندگی خارج شوند. RZ450e گزینه خوبی به نظر نمی‌رسد و ما نمی‌توانیم آن را برای خرید توصیه کنیم. قطعاً توضیح دادن این موارد برای طرفداران سرسخت خودروهای ژاپنی خیلی سخت خواهد بود؛ مانند اینکه بخواهیم به پسری هفت‌ساله توضیح دهیم که بابانوئل وجود ندارد. شاید Bz4X و RZ450e تنها اشتباه تویوتا در این زمینه باشند و شاید قول‌های تویوتا در آینده عملی شود و طرفداران آن‌ها ثابت کنند حق داشتند اما فعلاً هیوندای بازی برقی‌ها را جدی گرفته است و کره‌ای‌ها نشان داده‌اند که جلوتر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دل