گوترش خواستار آتش‌بس در غزه شد


گوترش خواستار آتش‌بس در غزه شد

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت غرب آسیا، خواستار آتش‌بس در غزه شد.

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت غرب آسیا، خواستار آتش‌بس در غزه شد.

به گزارش صبح اقتصاد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ابتدای نشست شورای امنیت که شامگاه سه‌شنبه در نیویورک برگزار شد، به جنگ غزه اشاره کرد و گفت: ساکنان غزه با ویرانی بی‌سابقه‌ای مواجه هستند و همه ساکنان این منطقه گرسنه هستند.

وی با بیان اینکه مردم غزه با خطر فزاینده بیماری و اپیدمی روبرو هستند، افزود هیچ توجیهی برای مجازات دسته جمعی مردم فلسطین وجود ندارد.

گوترش گفت: سازمان‌های بشردوستانه برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه با مشکل مواجهند. بقایای جنگ غزه به خطری برای امدادگران تبدیل شده است.

دبیرکل سازمان ملل در این جلسه شورای امنیت با شرایط دشوار انتقال کمک‌ها به مردم غزه پرداخت و تصریح کرد: ما برای ورود مواد ضروری به غزه با بازرسی‌های سخت و فرآیندهای غیر موجه روبرو هستیم. ده‌ها کارمند بشردوستانه منتظر مجوز دولت اسرائیل برای اعطای ویزای ورود به آنها هستند.

گوترش در ادامه سخنان خود بار دیگر خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه شد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: برای انتقال کمک‌ها گذرگاه‌های بیشتری نیاز است و ورود کمک‌ها از بندر اشدود در فلسطین اشغالی نیز باید از سر گرفته شود. ارسال کمک‌ها به غزه به هیچ وجه کافی نیست و تصور اینکه ۲.۲ میلیون نفر می‌توانند تنها با کمک‌ها زندگی کنند، خیال محض است.

وی با اشاره به مخالفت قاطع کابینه رژیم صهیونیستی با راهکار تشکیل دو دولت، تصریح کرد عدم پذیرش این راهکار از سوی رژیم صهیونیستی و انکار حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور، جنگ را طولانی می‌کند.

گوترش همچنین خواست تلاش‌ها برای تسهیل تبادل اسرا تشدید شود و خطاب به شورای امنیت گفت اشغالگری رژیم صهیونیستی باید خاتمه پیدا کند.

وی ضمن اشاره به تحولات دریای سرخ گفت شرایط در این منطقه بسیار نگران کننده است و باید حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ متوقف شود.

​گوترش در این نشست گفت: نیاز فوری به سیستم تخلیه پزشکی از غزه وجود دارد. سیستم بهداشت و درمان غزه در حال فروپاشی است و سیستم تخلیه پزشکی ناکارآمد است.

وی همچنین با بیان اینکه «بیش از ۲۵ هزار نفر در نتیجه جنگ اسرائیل علیه غزه جان خود را از دست داده‌اند»، گفت: اسرائیل «بمباران گسترده» مردم غزه را آغاز کرد و آنچه در خان یونس اتفاق می‌افتد غم‌انگیز است. هیچ چیز کشتار دسته جمعی فلسطینیان را توجیه نمی کند.

گوترش پیرامون موضوع تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی تصریح کرد با مقامات مصر و قطر درباره تلاش‌ها برای آزادی اسرا در ارتباط است و ناراحتی شدید خود را از رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی با اسرای فلسطینی‌ ابراز کرد.

وی تاکید کرد خطر تشدید تنش منطقه‌ای اکنون یک واقعیت است و لفاظی‌هایی که به ناآرامی‌ها دامن می‌زند باید کنار گذاشته شود.

گوترش خواهان کاهش تنش و عدم خشونت شهرک‌نشینان صهیونیستی در کرانه باختری شد و گفت: جنگ غزه به ناآرامی‌های خارج از غزه دامن می‌زند و ما شاهد تحولات خطرناکی در کرانه باختری هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا