ایران: رژیم صهیونیستی با فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت است


ایران: رژیم صهیونیستی با فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت است

نماینده ایران در ژنو تاکید کرد رژیم صهیونیستی، با فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه‌اش تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای است.

ایران: رژیم صهیونیستی با فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت است

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی بحرینی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در ژنو در سخنرانی آغاز به کار کنفرانس خلع سلاح سال ۲۰۲۴ عنوان داشت: سال ۲۰۲۳ با مسابقه تسلیحاتی بی سابقه، تهدیدات و لفاظی‌های هسته ای، نسل کشی و ارتکاب انواع جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به پایان رسید.

وی افزود: یک مسابقه هسته‌ای نگران کننده همراه با تهدید جدی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته است. کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای نه تنها به تعهدات خود برای توقف و معکوس کردن سرعت، عمل نکردند، بلکه متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تجدید و مدرن کنند.

سفیر ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل متحد ادامه داد: اجازه دهید به این واقعیت اشاره کنم که در سال گذشته، ایالات متحده بیش از همه کشور‌های مسلح هسته‌ای دیگر، برای تسلیحات هسته‌ای هزینه کرده است و
واقعاً مایه تاسف است که در گزارش نهایی کمیسیون کنگره در مورد وضعیت استراتژیک ایالات متحده، آمده است که اگر نیرو‌های متعارف به اهداف ایالات متحده نرسند، این کشور از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

بحرینی عنوان داشت: همچنین، متأسفانه یک تهدید هسته‌ای وقیحانه از سوی رژیم اسرائیل علیه غزه و دیگری توسط نخست‌وزیر این رژیم در سپتامبر ۲۰۲۳ علیه کشور من ظاهر شد که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل از جمله NPT و منشور سازمان ملل است. ایران مانند سایر کشور‌های غیرهسته‌ای نگران وضعیت کنونی است و از کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب NPT عمل کرده و متعهد شوند که تمام زرادخانه‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند.

بحرینی در بخش دیگری از سخنرانی امروز عنوان داشت: نمایندگان محترم، همکاران گرامی مایلم توجه شما را به منبع اصلی بی ثباتی در منطقه خاورمیانه یعنی رژیم اسرائیل جلب کنم. این رژیم تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه از طریق زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای و همچنین تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه و محافظت‌نشده‌اش است. رژیم به عنوان تنها مانع بر سر راه منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه است و به انباشت انواع تسلیحات کشتار جمعی بدون عضویت در هیچ سند بین المللی الزام آور و بدون اینکه تحت هیچ گونه پادمان یا سازوکار راستی آزمایی قرار گیرد، ادامه می‌دهد.

وی همچنین گفت: رژیم اسرائیل بیش از هفت دهه است که به نقض آشکار قوانین و اصول اساسی حقوق بین الملل، به ویژه حقوق بشردوستانه بین المللی و قوانین بین المللی حقوق بشر ادامه داده است. این نقض شامل بمباران و گلوله باران بی رویه غزه، مجازات دسته جمعی فلسطینی ها، استفاده از فسفر سفید در غزه و لبنان، جابجایی اجباری و انتقال غیرنظامیان، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان، و همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی است.
وقت آن است که اقدامات جمعی برای مهار و پایان دادن به جنایات فجیع رژیم اسرائیل و فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونیش اتخاذ شود.

گفتنی است؛ ایران پس از هند و اندونزی و از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به مدت ۴ هفته ریاست دوره‌ای کنفرانس خلع سلاح را بر عهده خواهد گرفت. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟