تلاش آلمان برای جذب نیروی کار از دیگر کشورها/ توافق با ویتنام


تلاش آلمان برای جذب نیروی کار از دیگر کشورها/ توافق با ویتنام

آلمان در حالی که این روز‌ها به شدت با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است تلاش می‌کند با جذب نیرو از دیگر کشور‌ها شرایط را بهبود بخشد و در همین راستا رئیس جمهور آلمان در سفر به ویتنام توافقی را در این باره با این کشور امضا کرده است.

تلاش آلمان برای جذب نیروی کار از دیگر کشورها/ توافق با ویتنام

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه پاسایر نویه پرسه گزارش داد: دولت فدرال آلمان در ماه‌های اخیر تلاش کرده است که کارگران ماهر را در بسیاری از نقاط جهان از جمله برزیل، هند و کنیا جذب کند.

در حال حاضرهم با حمایت فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور فدرال، دولت آلمان تلاش کرده است تا کارگران ماهر را از ویتنام استخدام کند. در آغاز سفر دولتی اشتاین مایر به این کشور آسیای جنوب شرقی، وزرای کار دو کشور توافقنامه مربوطه را امضا کردند. اشتاین مایر در جریان سفر به این کشور و پس از گفتگو با همتای ویتتنامی خود گفت: ما در آلمان نیاز زیادی به کارگران ماهر داریم و ما خوشحالیم که ویتنام برای این همکاری با آلمان آماده است.»

هوبرتوس هیل، وزیر کار فدرال آلمان هم در این باره گفت: من معتقدم که این آغاز یک همکاری واقعاً مثمر ثمر است. به گفته وی در اینجا مسئله رفع موانع بوروکراتیک و همچنین اطمینان از اینکه با افرادی که در آلمان به ما مراجعه می‌کنند عادلانه رفتار می‌شوداست. وی تاکید کرد که چارچوب قانونی قبلاً با قانون مهاجرت ماهر ایجاد شده است. برای این منظور، اطلاعات هدفمندتر باید در ویتنام در مورد وضعیت قانونی و گزینه‌های موجود در آلمان ارائه شود.

اشتاین مایر صبح امروز سه شنبه وارد هانوی، پایتخت ویتنام شد. همسرش الکه بودنبندر نیز او را همراهی می‌کند. یک هیئت تجاری نیز همراه با اشتاین مایر به آسیا آمدند.

ویتنام از نظر مساحت، تقریباً به بزرگی آلمان است، اما با ۹۸ میلیون نفر جمعیت، ۱۵ میلیون نفر بیشترسکنه دارد. این کشور یکی از آخرین دولت‌های کمونیستی در جهان است، اما مدت‌ها قبل از نظر اقتصادی باز شده است. مغازه‌های متعددی با برند‌های لوکس معروف در هانوی پایتخت این کشور وجود دارد. طبق گزارش اداره آمار فدرال، حدود ۲۰۷۰۰۰ نفر با پیشینه مهاجرت ویتنامی در سال ۲۰۲۲ در آلمان زندگی می‌کردند.

اشتاین مایر علاقه آلمان به همکاری اقتصادی بیشتر را آشکارا اعلام کرد. حجم تجارت دوجانبه بین این دو کشور در حال حاضر حدود ۱۸ میلیارد یورو است. برای ویتنام، آلمان مهمترین شریک تجاری در اروپا و چهارمین سرمایه گذار مهم است.

وو وان توونگ، رئیس جمهور ویتنام از اشتاین مایر برای تصویب موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری بین کشورش و اتحادیه اروپا توسط بوندستاگ درخواست حمایت کرد.

این پنجمین سفر رئیس جمهور فدرال آلمان به آسیا از زمان آغاز جنگ در اوکراین در تقریباً دقیقاً دو سال پیش است. پس از حمله روسیه به اوکراین، آلمان در حال تغییر موقعیت سیاسی و اقتصادی است. روابط با چین و وابستگی‌های اقتصادی به این کشور امروز بسیار انتقادی‌تر از چند سال پیش در آلمان دیده می‌شود.. فرمول کوتاه این روز‌ها برای آلمان می‌تواند فاصله بیشتر با چین و همکاری بیشتر با همسایگانش - مانند ویتنام - باشد.

آلمان و ویتنام از سال ۲۰۱۱ در یک "مشارکت استراتژیک" با هم در ارتباط قرار گرفته اند، اما این شراکت تا حدودی غیرفعال شده بود. در نوامبر ۲۰۲۲، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان برای احیای این مناسبات به هانوی رفت. اشتاین مایر هم همین هدف را دنبال می‌کند.

کمبود نیروی کار در بسیاری بخش‌ها به بحرانی چالش برانگیز در آلمان تبدیل شده است.

چندی پیش انجمن کارمندان دولت آلمان با اشاره به کمبود کارکنان در بسیاری بخش‌ها درباره تضعیف خدمات دولتی در چنین شرایطی هشدار داد.

به گفته انجمن کارمندان دولت Dbb، خدمات ایالتی به دلیل کمبود پرسنل به طور فزاینده‌ای در معرض خطر هستند. اولریش سیلبرباخ، رئیس Dbb، گفت: دولت بیش از ۵۵۰۰۰۰ کارمند را از دست داده است و با بازنشستگی کارکنان بومی وضعیت بدتر می‌شود.

بیش از ۱.۳ میلیون کارمند در ده سال آینده در آلمان بازنشسته می‌شوند. سیلبرباخ گفت: کمبود پرسنل توانایی و شایستگی دولت و مدیریت برای اقدام را به خطر می‌اندازد. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: جشنواره کوچ عشایر مغان