دارایی خالص پنج مرد ثروتمند جهان 114 درصد افزایش یافت


دارایی خالص پنج مرد ثروتمند جهان 114 درصد افزایش یافت

نابرابری اقتصادی در حال افزایش است و فقرای جهان در حال فقیرتر شدن هستند.

پنج مرد ثروتمند جهان از جمله ایلان ماسک، جف بزوس و وارن بافت، افزایش بیش از دو برابری سرمایه خود از سال ۲۰۲۰ را تجربه کردند و نرخ رشد ثروت نشان می‌دهد این افزایش تا ده سال دیگر، ۱۰۰۰ میلیارد دلار برای آنان به ارمغان خواهد آورد. در همین هنگام، نابرابری در حال افزایش و فقرای جهان در حال فقیرتر شدن هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود بحران‌های اقتصادی متعدد که در این دهه اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده و بحران‌های دیگر از جمله کرونا، دارایی پنج فرد ثروتمند جهان از سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است. به‌طور کلی نیز از سال ۲۰۲۰، میلیاردر‌ها ۳.۳ میلیارد دلار ثروتمندتر شده‌اند.

پنج مرد ثروتمند جهان

به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، پنج نفر اول که بیشترین افزایش ثروت را تجربه کردند، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، برنارد آرنو و خانواده‌اش در ارتباط با شرکت لوکس LVMH، جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون؛ لری الیسون، بنیان‌گذار اوراکل؛ و وارن بافت سرمایه‌گذار است. ثروت آن‌ها از سال ۲۰۲۰، دوره‌ای که جهان با همه‌گیری دست‌وپنجه نرم می‌کرد، ۱۱۴ درصد افزایش یافته است. موسسه خیریه بین‌المللی آکسفام، گزارشی را در جریان مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس منتشر کرد که نشان می‌دهد مجموع ثروت این پنج نفر از ۴۰۵ میلیارد دلار به ۸۶۹ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ رسیده است.

نرخ رشد ثروت برای ثروتمندان نشان می‌دهد که اگر این روند ادامه پیدا کند، اولین نفر می‌تواند ۱۰۰۰ میلیارد دلار ظرف ده سال جمع کند.

با این حال، آکسفام گزارش داده است که از سال ۲۰۲۰، پنج میلیارد نفر در سراسر جهان فقیرتر شده‌اند. آمیتاب بهار، مدیر اجرایی موقت آکسفام بین‌المللی، نسبت به سطوح شدید نابرابری ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که شکل کنونی سرمایه‌داری در خدمت منافع ابرثروتمندان است.

آکسفام به‌طور سنتی، قبل از مجمع جهانی اقتصاد که در داووس برگزار می‌شود، گزارش سالانه خود در مورد نابرابری جهانی را منتشر می‌کند. این انجمن بیش از ۸۰۰ شرکت و همچنین بیش از ۶۰ رئیس دولت و دولت را برای کنفرانس‌ها و جلسات غیررسمی در طول یک هفته گرد هم می‌آورد.

افزایش نابرابری

آکسفام نگرانی خود را در مورد نابرابری فزاینده در جهان مطرح کرده است، چراکه ثروتمندترین افراد و شرکت‌ها سال به سال به جمع‌آوری ثروت بیشتری ادامه می‌دهند که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت سهام و اشتراک سرمایه چندملیتی است. این نهاد‌ها در کنار انباشت ثروت، قدرت قابل توجهی نیز به دست می‌آورند.

به گفته آکسفام، شرکت‌ها از قدرت خود برای تشدید نابرابری با اعمال فشار بر کارگران، سرکوب افزایش دستمزد زیر نرخ تورم، فرار از مالیات، خصوصی‌سازی دولت و کمک به تغییرات آب و هوایی استفاده می‌کنند. این سازمان شرکت‌ها را متهم می‌کند که درگیر جنگ مالیاتی هستند که نابرابری را تداوم می‌بخشد و پیامد‌های گسترده‌ای دارد. همچنین تأکید می‌کند که دولت‌ها به این شرکت‌ها اختیارات انحصاری اعطا کرده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند بر دستمزد‌ها و قیمت کالا‌های اساسی مانند غذا و دارو تأثیر بگذارند. تلاش‌های لابی‌گری بخش خصوصی در سرتاسر جهان با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش شکاف‌ها، به حداقل رساندن شفافیت و اجرای اقداماتی است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا حد امکان کمتر به خزانه عمومی کمک کنند.

از طریق فشار شدید بر سیاست‌گذاران مالیاتی، شرکت‌ها موفق شده‌اند تعهدات مالیاتی خود را کاهش دهند و دولت‌ها را از بودجه‌ای که می‌تواند برای حمایت از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه استفاده شود، محروم کرده‌اند. آکسفام کاهش قابل توجهی در مالیات شرکت‌ها در کشور‌های OECD نشان می‌دهد که از ۴۸ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۲۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. برای رفع این عدم تعادل، آکسفام اجرای مالیات بر ثروت میلیونر‌ها و میلیاردر‌ها در سراسر جهان را پیشنهاد می‌کند و نشان می‌دهد که این امر می‌تواند سالانه حدود ۱.۸ تریلیون دلار درآمد داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی