استفاده از چهره سلبریتی های خارجی در رسانه های ایرانی با هوش مصنوعی! / اقدامی غیر اخلاقی با عدم رعایت کپی رایت


استفاده از چهره سلبریتی های خارجی در رسانه های ایرانی با هوش مصنوعی! / اقدامی غیر اخلاقی با عدم رعایت کپی رایت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آن روزها که تلفن همراه وارد ایران شد، دردسرهایی را هم همراه خود داشت. خیلی ها آن زمان خیلی تاکید می کردند که بلوتوثتان را هر جایی روشن نگذارید و هر اطلاعاتی که...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آن روزها که تلفن همراه وارد ایران شد، دردسرهایی را هم همراه خود داشت. خیلی ها آن زمان خیلی تاکید می کردند که بلوتوثتان را هر جایی روشن نگذارید و هر اطلاعاتی که وارد موبایلتان می شود را «قبول» نکنید. شاید الان برای ما خنده دار باشد؛ ولی آن روزها دغدغه بسیاری از افراد بود که چطور از خودشان و اطلاعاتشان محافظت کنند. در واقع آن زمان تاکید بر این بود که بهتر است اول فرهنگ استفاده از یک تکنولوژی وارد کشور شود و بعد آن ماشین و ابزار جدید!

حال در دنیای امروز که به سرعت شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم چه باید کرد؟ اگر رسانه ها با این سرعت نمی توانند خود را جلو ببرند، به این معنا نیست که خودشان می توانند اصول اخلاقی را زیر پا بگذارند و همرنگ برخی متخلفان و قانون شکنان شوند. در واقع از رسانه ها انتظار می رود در راستای اشاعه آن «فرهنگی» که از آن صحبت شد گام برداند و برای جذب مخاطب دست به هر کاری نزنند. از جمله این موارد می توان به موضوع استفاده از چهره افراد مشهور بین المللی در برخی از رسانه ها با ظرفیت هوش مصنوعی اشاره کرد که با مورد واقعی آن مو نمی زند و گویی خود آن فرد در ایران حضور پیدا کرده و به گفت و گو نشسته است. اینها در حالی است که رسانه مورد نظر، می بایست آگاه باشد که در جایگاهی قرار دارد که میلیون ها چشم و گوش دنبالش می کند و از آن توقع می رود کارهایش بر اساس اخلاق باشد.

جالب است بدانید چندی پیش، اسکارلت جوهانسون ، بازیگر شناخته شده هالیوودی است که از یک مدل هوش مصنوعی به اتهام استفاده از چهره و صدایش شکایت کرد. شاید عجیب نباشد که در کشورهای پیشرفته که قانون کپی رایت را پذیرفته اند، افراد از ظرفیت های قانونی جهت حفظ هویت شخصی و کاری و همچنین حریم شخصی خود استفاده کنند. حال اگر از یک «شخصیت» فیلم یا کارتون، بدون اجازه استفاده شود، فرد سوءاستفاده گر، می بایست به یک شرکت پاسخگو باشد نه فقط آن بازیگر!

در چنین شرایطی، رسانه ای که خود می بایست مولد فرهنگ باشد، با اقدامی که به دور از اخلاق است؛ چه پیامی را به مخاطبان منتقل می کند؟

سعید خسروی، کارشناس فناوری اطلاعات و رسانه به رکنا می گوید: به نظر می رسد رسانه ای که دست به استفاده از تصویر مجازی چند شخصیت معروف از جمله فوتبالیست و بازیگر زده است، از مدل های مجانی آن که در سطح وب وجود دارند استفاده کرده است! لازم است بدانید برخی از شخصیت های فیلم های سینمایی، حق کپی رایتی روی آنها نیست و می توان از آنها استفاده و کسب درآمد کرد. نکته اینجاست که بعضا دیده می شود از تصویر افرادی که استفاده از عنوان و تصویر آنها نیاز به رعایت کپی رایت است نیز در برخی رسانه ها استفاده می شود؛ بنابراین این رسانه ها، با استفاده از تصویر شبیه سازی شده شخصیت هایی که متولی کپی رایت دارند با استفاده از هوش مصنوعی، کاری می کنند که عملا غیر قانونی و غیر اخلاقی است.

وی در ادامه گفت: در ایران هیچ وقت هیچ ارگانی هزینه نمی کند که کپی رایت یک چهره یا شخصیت را خریداری کند. در واقع به خاطر تحریم ها، امکان بستن قرارداد با شرکت های خارجی هم برای انجام این مهم وجود ندارد. از این جهت است که آن شرکت ها هم اقدام به شکایت نمی کنند چون در ایران اصلا قانون کپی رایت وجود ندارد؛ ولی اگر اقدام به چنین کاری کنند، رسانه هایی که خلاف کرده اند دچار مشکل خواهند شد.


استفاده از چهره سلبریتی های خارجی در رسانه های ایرانی با هوش مصنوعی! / اقدامی غیر اخلاقی با عدم رعایت کپی رایت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی