دارایی‏‏‌های طلایی بورسی، سکه شدند


دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : غلبه سیگنال‌‌‌های افزایشی در بازار آزاد ارز، دارایی‌‌‌های طلایی را سکه کرد؛ به‌‌‌نحوی که مجددا سکه بورسی ۳۲میلیون تومانی شد و صندوق طلا بالاتر از نرخ ابطال قیمت خورد. این در حالی بود که اقدامات بانک‌مرکزی در کنترل بهای دارایی‌‌‌های طلایی تاثیری کوتاه‌مدت بر بازارها داشت و در پی افزایش انتظارات تورمی در کشور، رینگ دارایی‌‌‌های طلایی با رشد نرخ مواجه شد.

دارایی‏‏‌های طلایی بورسی، سکه شدند

افزایش ریسک‌‌‌های سیاسی و همچنین حضور تقاضای آخر سال در بازار دارایی‌‌‌های طلایی همچنان زمینه‌‌‌ساز رشد بهای سکه بورسی است. در عین حال این سیگنال‌‌‌ها به رشد نرخ سایر دارایی‌‌‌های طلایی در بازارهای مالی بورس‌کالا از جمله صندوق‌های طلا انجامید. اواسط ساعات کاری معاملاتی روز گذشته برابر دوشنبه دوم بهمن‌ماه میانگین بهای فروش هر گواهی سکه به 32میلیون و 440‌هزار تومان رسید. در حالی طلا در بازارهای رسمی و غیررسمی کشور همچنان سودای صعود نرخ را دارد که بانک‌مرکزی از روز چهارشنبه 27دی‌ماه نسبت به عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام کرد. در اولین روز این معاملات نیز 10کیلوگرم شمش طلا از این بازار مورد معامله قرار گرفت و این عرضه‌‌‌ها در روزهای بعد نیز ادامه‌‌‌دار شد. فرآیند کشف نرخ شمش طلا در مرکز مبادله براساس عرضه و تقاضا بود، با این حال رشد حجم عرضه می‌‌‌تواند ترمز رشد قیمت‌ها را بکشد. البته با توجه به شرایط تورمی کشور، تاثیر رشد عرضه بر مهار جریان افزایشی قیمت‌ها محدود بود.

بازار گوش به زنگ سیگنال‌‌‌های افزایشی

در حالی که اقدامات بانک‌مرکزی در کنترل بهای طلا در رینگ داخل باعث شد تا میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه بورسی از رکورد قیمتی 330‌هزار تومان تا کف نرخ 315‌هزار تومان عقب‌‌‌نشینی داشته باشد، از روز یکشنبه اول بهمن‌ماه مجددا سیگنال‌‌‌های افزایشی در رینگ دارایی‌‌‌های طلایی غلبه کرد، به نحوی که میانگین بهای فروش گواهی سکه از رینگ مالی بورس‌کالا به 320‌هزار تومان رسید. ظرف اواسط ساعات کاری معاملاتی رینگ مالی بورس‌کالای ایران میانگین بهای فروش هر گواهی سکه به 324‌هزار تومان معادل سکه تمام‌بهار 32میلیون و 400‌هزار تومانی رسید. این در حالی بود که در همین زمان هر قطعه سکه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با میانگین قیمت 31میلیون و 947‌هزار تومان معامله شده بود. به این ترتیب سکه بورسی 1.8‌درصد گران‌تر از سکه بازار فیزیکی معامله شد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی است؛ اما بهای گواهی سکه در بازار مالی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و انتظارات قیمتی معامله‌‌‌گران می‌‌‌تواند قیمت نهایی سکه بورسی را بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی قرار دهد. معامله سکه بورسی 1.8‌درصد گران‌تر از ارزش بنیادی این دارایی از سویی حاکی از پیش‌بینی رشد قیمت‌ها از سوی معامله‌‌‌گران بورسی است و از سوی دیگر اعمال محدودیت در افزایش حجم سکه در این بازار از سوی بانک‌مرکزی نیز می‌‌‌تواند با کاهش عرضه، از این جریان رشد قیمت جلوگیری کرد.

بازگشت صندوق‌ها به مسیر رشد

ایجاد جریان افزایشی در بازار دارایی‌‌‌های طلایی بر نرخ هر واحد صندوق طلا در رینگ مالی بورس‌کالای ایران نیز افزود؛ به نحوی که تا اواسط روز دوشنبه دوم بهمن‌ماه 1.14‌درصد بر نرخ هر واحد صندوق طلای لوتوس به‌‌‌عنوان پرمعامله‌‌‌ترین صندوق طلای مورد معامله در بورس‌کالا افزوده شد. در حالی در اواسط ساعات کاری روز گذشته، هر واحد صندوق طلای بورسی با نرخ 22‌هزار تومان معامله شد که این دارایی نرخ ابطالی برابر 21‌هزار و 249تومان داشت و به این ترتیب نرخ فروش هر واحد صندوق طلا بالاتر از ارزش بنیادی قرار گرفت.

طلای جهانی کاهشی شد

در حالی دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخل با حمایت نرخ ارز افزایشی شدند که طلا در بازارهای جهانی در مسیر افت نرخ قدم برمی‌‌‌دارد. هر اونس طلا در اواسط روز دوشنبه 22ژانویه با نرخ 2هزار و 23دلار به ازای هر تن معامله شد. در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران از شرط‌‌‌بندی‌‌‌های بزرگ در آستانه تصمیمات سیاست پولی اروپا و همچنین انتشار داده‌‌‌های کلیدی اقتصادی در ایالات‌متحده اجتناب کرده‌‌‌اند و این موضوع از نرخ دارایی‌‌‌هایی طلایی در بازارهای جهانی کاسته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوست داری ببینی کاراکترهای باب اسفنجی 50 سال دیگه چه شکلی میشن ؟