اسیدهای چرب امگا 6: فواید، تاثیر روی سلامتی و عوارض امگا 6


اسیدهای چرب امگا 6: فواید، تاثیر روی سلامتی و عوارض امگا 6

اسیدهای چرب امگا 6 دسته‌ای از چربی‌ها هستند. بعضی از آن‌ها در روغن‌های گیاهی، از جمله روغن ذرت، روغن گلرنگ، و روغن سویا یافت می‌شوند. دیگر انواع اسیدهای چرب امگا 6 در هسته‌ی انگور فرنگی سیاه، دانه‌ی گل گاوزبان اروپایی و روغن پامچال شب یافت...

اسیدهای چرب امگا 6 دسته‌ای از چربی‌ها هستند. بعضی از آن‌ها در روغن‌های گیاهی، از جمله روغن ذرت، روغن گلرنگ، و روغن سویا یافت می‌شوند. دیگر انواع اسیدهای چرب امگا 6 در هسته‌ی انگور فرنگی سیاه، دانه‌ی گل گاوزبان اروپایی و روغن پامچال شب یافت می‌شوند.

اسیدهای چرب امگا ۶ برای اختلالات زیادی استفاده می‌شوند، اما تا کنون بهترین اطلاعاتی که علم می‌تواند ارائه دهد این است که اسید آراشیدونیک، یک نوع اسید چرب امگا -6 خاص، رشد و نمو نوزاد را بهبود نمی‌بخشد. تحقیقات کافی در مورد اسیدهای چرب امگا 6 انجام نشده‌است تا بتوانیم نتیجه بگیریم که آیا برای کاربردهای دیگر موثر هستند یا خیر.

اسیدهای چرب امگا -6 برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کاهش سطح کلی کلسترول، کاهش کلسترول بد (LDL)، افزایش سطح کلسترول «خوب» (HDL) ‍‍ و کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده می‌شود.

اکثر اطلاعاتی که ما در مورد مکمل‌های اسید چرب امگا 6 داریم حاصل مطالعه‌ی اسیدهای چرب امگا 6 خاص و یا روغن‌ّهای گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا 6 هستند.

اسیدهای چرب امگا ۶ چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارند؟

اطلاعات کافی برای دانستن چگونگی عملکرد اسیدهای چرب امگا 6 وجود ندارد.

کاربردها و اثربخشی

احتمالا برای موارد زیر بی‌اثر است:

– بهبود رشد یا نمو ذهنی در نوزادان. به نظر نمی‌رسد که افزودن اسید آراشیدونیک (نوعی از اسیدهای چرب امگا 6) به شیر خشک نوزاد باعث بهبود رشد ذهنی در نوزادان تا ۱۸ ماه ‌شود.

– مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس (MS). به نظر می‌رسد که مصرف اسید چرب امگا 6 مانع پیشرفت بیماری ام‌اس نمی‌شود.

شواهد کافی برای موارد زیر وجود ندارد:

– اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD). تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ترکیبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 دو بار در روز به مدت 3 تا 6 ماه علائم ADHD یا اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی را در بیش‌تر کودکان بهبود نمی‌دهد.

– تورم پلک به علت وجود مشکل در غدد چربی پلک‌ها. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف یک محصول خاص که حاوی اسیدهای چرب امگا 6 است،‌ یک بار در روز به مدت 180 روز همراه با تمیز کردن پلک‌ها می‌تواند مه‌آلود بودن چشم، انسداد غدد چربی و تورم پلک را در افراد مبتلا به تورم پلک ناشی از وجود مشکل در غدد چربی پلک بهبود بخشد.

– اختلال در هماهنگی رشد (DCD). تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ترکیبی از اسیدهای چرب امگا -6 و امگا 3 به مدت 3 ماه می‌تواند خواندن، املا و رفتار را در کودکان مبتلا به DCD بهبود بخشد،‌ اما تاثیری روی هماهنگی و حرکات آن‌ها ندارد.

– جراحی چشم لیزر. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که استفاده از قرص‌های حاوی اسید چرب امگا -6 و همچنین بتاکارتن و دیگر مواد تشکیل‌دهنده می‌تواند تولید اشک را بهبود بخشد و روند بهبود چشم را پس از جراحی چشم لیزر تسریع می‌کند.

– کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی.

– کاهش سطح کلسترول بد (LDL).

– افزایش سطح کلسترول خوب (HDL).

– کاهش خطر ابتلا به سرطان.

– اختلالات دیگر.

شواهد بیش‌تری برای ارزیابی اثربخشی اسیدهای چرب امگا -6 برای این موارد مورد نیاز است.

اثرات جانبی و ایمنی اسیدهای چرب امگا ۶

اسیدهای چرب امگا 6 در صورت مصرف توسط بزرگسالان و کودکان بالای 12 ماه به عنوان بخشی از رژیم غذایی و به میزان حدود 5 تا 10 درصد کل کالری روزانه به احتمال زیاد بدون خطر است. با این حال، اطلاعات معتبری وجود ندارد برای اطمینان از این‌که آیا اسیدهای چرب امگا 6 برای استفاده به عنوان دارو مفید هستند یا خیر.

هشدارها نکات احتیاطی

* بارداری و شیردهی: اسیدهای چرب امگا 6 به آسانی مصرف می‌شوند و به عنوان بخشی از رژیم غذایی در مقادیر بین 5 تا 10 درصد کالری روزانه قابل مصرف هستند. اطلاعات کافی در مورد بی‌خطر بودن مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا 6 در طول دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. بهتر این است که ریسک نکنید و از مصرف این مکمل‌های در این دوران پرهیز کنید.

* تری گلیسیرید بالا (نوعی کلسترول): اسیدهای چرب امگا -6 می‌توانند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد. اگر میزان تری گلیسیرید بدن‌تان بالا است، از اسیدهای چرب امگا 6 استفاده نکنید.

تداخلات دارویی

ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد تداخلات دارویی اسیدهای چرب امگا ۶ نداریم.

دوز

دوز مناسب اسیدهای چرب امگا 6 بستگی به عوامل متعددی نظیر سن، وضعیت سلامتی شما و چندین شرایط دیگر دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین مقدار مناسب دوز برای اسیدهای چرب امگا 6 وجود ندارد. به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی لزوما همیشه و برای همه ایمن نیستند و دوز آن‌ها می‌تواند مهم باشد. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل قید شده در برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک یا سایر افراد حرفه‌ای در حیطه‌ی مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»