کاهش سهمیه سوخت چه اثری دارد؟


کاهش سهمیه سوخت چه اثری دارد؟

امروز برخی رسانه‌ها اعلام کردند که سهمیه سوخت ۳ هزار تومانی بنزین از ۱۵۰ لیتر در ماه به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته که این می‌تواند بر میزان مصرف روزانه بنزین اثرگذار باشد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ صبح امروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که دولت سهمیه ۱۵۰ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی را به ۱۰۰ لیتر در ماه کاهش داده است. همچنین گفته شده که میزان ذخیره سهمیه ۱۵۰۰ تومانی هم از ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است.

یکی از چالش‌ها در خصوص بنزین، بالا رفتن مصرف و بلااثر شدن فاصله قیمتی سهمیه آزاد و سهمیه یارانه‌ای است که کارشناسان و مسئولین راهکار‌های مختلفی را برای حل این معضل، مطرح کرده‌اند.

یکی از راهکار‌ها که پیچیدگی بیشتر و درجه اثرگذاری متفاوتی نسبت به افزایش قیمت سوخت دارد، بازی با میزان سهمیه‌هاست. آخرین آماری که در خصوص کارت‌های سوخت فعال در کشور وجود دارد، مربوط به مصاحبه‌ای در سال ۹۹ بوده که سخنگوی وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت که تعداد آن‌ها به ۲۵ میلیون کارت می‌رسد. اگر فرض بگیریم طی این ۳ سال، در بدترین حالت ۲ میلیون کارت دیگر هم فعال شده باشد، اکنون تعداد کارت‌ها ۲۷ میلیون قطعه است که تاکنون ماهانه ۱۵۰ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی دریافت می‌کردند.

در صورتی که خبر امروز مورد تایید باشد و دولت بخواهد چنین اقدامی را انجام دهد، در ماه حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، روزانه ۴۵ میلیون لیتر سوخت سهمیه‌ای کمتری به مصرف کنندگان می دهد که بیشتر از همه مربوط به بنزین و خودروهای بنزین‌سوز است.

این در حالی است که به گفته مسئولین وزارت نفت، مصرف کنونی بنزین در کشور، روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است که کاهش سهمیه کارت‌های شخصی، قطعا بر میزان مصرف خودرو‌ها اثرگذار است؛ کما اینکه کارت‌های سوخت جایگاه‌ها هم کاهش یافته و اکنون به ازای هر نازل، یک کارت وجود ندارد. این باعث می‌شود که هزینه زمانی و چالش‌های دیگر بر مصرف کننده وارد شود که در پی آن، مصرف کاهش یابد.

تاکنون هم مسئولین دولتی و هم نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال آینده هم تغییر نخواهد کرد، ولی اگر چنین اتفاقی بیفتد، کاهش ۴۵ میلیون لیتر سهمیه سوخت یارانه‌ای در روز می‌تواند هم بر درآمد‌های کشور و هم بر میزان مصرف اثر مطلوبی بگذارد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعبیر خواب زن عریان و لخت بودن