بیماری کاوازاکی چیست؟


بیماری کاوازاکی چیست؟

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) گفت: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه بیماری کاوازاکی، درگیری عروق کرونر قلب است و حدود ۲۵ درصد کودکانی که درمان نشده باشند ممکن است رگ‌های قلب آن‌ها گشاد شود.

به گزارش مشرق، مجتبی یوسفی متخصص کودکان و رئیس بیمارستان امام رضا (ع) ارتش در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درباره بیماری کاوازاکی در کودکان اظهار کرد: سال ۱۹۶۱ میلادی تعدادی بیمار در ژاپن به بیمارستان مراجعه کردند و یک پزشک به نام کاوازاکی در سال ۱۹۶۷ این بیماری را تعریف می‌کند و در نتیجه این بیماری به اسم خود این پزشک نامگذاری می‌شود.

وی افزود: آغاز این بیماری از آسیای شرقی و به ویژه ژاپن بوده اما هم اکنون این بیماری در همه کشورهای دنیا دیده می‌شود و به رسمیت شناخته شده و در کتاب‌های مرجع پزشکی هم وجود دارد.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) ارتش گفت: کاوازاکی بیماری تقریباً نادری است و خیلی شایع نیست اما در خیلی از کودکان با علامت تب دیده می‌شود و نیازمند درمان است. کاوازاکی یک بیماری روماتولوژیک است که با درگیری عروق خودش را نشان می‌دهد و هنوز عامل قطعی شناخته شده‌ای ندارد.

یوسفی اضافه کرد: ممکن است عوامل عفونی و محیطی و آنتی ژن‌ها در بروز این بیماری در کودکان نقش داشته باشند اما علت اصلی بیماری هنوز مشخص نیست.

وی تب طولانی حدأقل ۵ روز و عدم پاسخ به درمان‌های معمول، قرمزی و سرخی چشم‌ها بدون عفونت چرکی، قرمزی و بزرگی لب‌ها و زبان، قرمزی کف دست و پا، بثورات جلدی با بزرگی غدد لنفاوی در گردن کودکان از مهم‌ترین علائم بیماری کاوازاکی عنوان کرد.

متخصص کودکان متذکر شد: کاوازاکی بیماری ارثی و شایعی نیست و همه‌گیری ندارد و خیلی بعید است که در یک خانواده چند نفر از اعضا با هم این بیماری را بگیرند.

یوسفی اظهار کرد: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه این بیماری، درگیری عروق کرونر قلب است و حدود ۲۵ درصد کودکانی که درمان نشده باشند ممکن است رگ‌های قلب آن‌ها گشاد شود البته اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان آن با کورتون و استروئیدها و آسپرین به موقع شروع شود این ۲۵ درصد به کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم