صنعت دارو غرق در بحران نقدینگی


صنعت دارو غرق در بحران نقدینگی

کارشناسان صنعت دارو از ایجاد بحران نقدینگی در صنعت دارو گلایه مند هستند.

صنعت دارو غرق در بحران نقدینگی

به گزارش راهبرد معاصر، نشست تامین نقدینگی در زنجیره تامین دارو با حضور تعدادی از فعالان این عرصه برگزار شد، محمد عبده‌زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران دارو عنوان کرد: زنجیره تامین، تولید و توزیع دارو دچار مشکل جدی است و نیاز به کمک و حمایت نهادهای بالادست دارد. الان تولیدکننده و فعال زنجیره تامین است که التماس می‌کند که برای تامین داروی مورد نیاز کشور تسهیلات بگیرد و نهادهای متولی در این خصوص تنها نظاره‌گر است.

️ در ادامه عباس کبریایی‌زاده، عضو هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست خبری تامین زنجیره دارو گفت:️ صنعت داروسازی رشد خوبی داشته و برنامه‌ریزی در دانشکده‌های داروسازی موجب شد رشد ۱۶ برابری دانشجویان داروسازی را شاهد باشیم.

وی افزود:️ بالاترین پیشرفت دارویی در عرصه فناوری را شاهد هستیم اما آنچه امروز می‌بینیم رفتار غیرمنصفانه با آینده صنعت دارو است.️ اگر دولت برای طرح دارویار ۱۳۵ همت اعتبار درنظر بگیرد امسال را می‌توانیم سر به سر درنظر بگیریم تا از پرداختی از جیب مردم نباشد.

کبریایی زاده ادامه داد:️ به شدت نگران مختل شدن دسترسی مردم به دارو هستیم. امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاحات اساسی را در برنامه هفتم توسعه ایجاد کند. اگر دولت برای سال جاری ۱۳۵ همت اعتبار در نظر می‌گرفت. امسال پرداخت از جیب مردم برای دارو تغییر نمی‌کرد.

وی افزود:️ برآورد دولت حاکی از آن است که پرداخت از جیب مردم در حوزه دولت ۵۰ درصد است این در حالیست که امسال تاکنون دولت برای دارویار فقط ۲۴ همت پرداخت کرده است.️ امسال در بهترین حالت ۳۰ تا ۳۵ همت از ۶۹ همت دارویار پرداخت خواهد شد.

در ادامه نشست محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان ایران در نشست تامین نقدینگی در زنجیره تامین دارو گفت:️ اگر دولتمردان و مسئولان امر نگاه ویژه‌ای به دارو نداشته باشند کشور به سمتی سوق پیدا می‌کند که هزینه‌کرد مردم تا ده برابر افزایش پیدا می‌کند.

دری افزود:️ به بازسازی و نوسازی صنایع دارویی کشور باید نگاه ویژه‌‌تری شود‌. بسیاری از کارخانه های ما روند تولید خود را از دست داده‌اند و سیاست‌گذاری نامطلوب تولید را دچار خلل کرده است‌. ️ با این روند ما مجبوریم واردات را جایگزین تولید کنیم.

وی گفت:️ در سال ۱۴۰۲ در نظام پرداخت به شدت عقب هستیم و این موضوع موجب می‌شود تولیدکنندگان در نظام پرداخت خود عاجز باشند‌.️ مسئولان باید به فکر تخصیص یک بودجه خاص و فوری بکنند تا نظام سلامت دچار بحران جدی‌تر نشود./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟