چطور خرج‌های خانه و خانواده را مدیریت کنیم؟


چطور خرج‌های خانه و خانواده را مدیریت کنیم؟

اگر خانواده‌ها اصول مدیریت مالی را بدانند، و برنامه‌ریزی‌ اقتصادی باشند بین دخل و خرج آن‌ها تعادل برقرار می‌شود.

به گزارش مشرق، بسیاری از مشکلات مالی به‌دلیل تصمیمات اشتباه پیش می‌آید. مثل:

خرید بدون برنامه‌

خرید بدون برنامه یکی از عادت‌های بداست. وقتی تصمیم به خریدهای ناگهانی می‌گیرید، بخش مهمی از درآمد شما یک‌باره خرج می‌شود و تا آخر ماه برای مدیریت مالی خانواده دچار مشکل می‌شوید.

ممکن است چیزی که می‌خرید جزئی از نیاز خانواده شما باشد، اما باید با برنامه‌ریزی مالی و در زمان مناسب خرید کنید.

چشم و هم‌چشمی

فضای مجازی و رنگ و لعاب عکس‌های اینستاگرام خیلی‌ها را درگیر چشم و هم‌چشمی کرده است. چشم و هم‌چشمی یکی از بدترین عادت‌های مخرب است چون باعث می‌شود مدیریت مالی خانواده دچار اختلال بزرگی شود.

اعتیاد به خرید

خیلی‌ها فقط می‌خواهند هر چیزی را که دوست دارند، بخرند. حتی اگر به آن نیاز نداشته باشند و فقط احساساتی خرید می‌کنند. آن‌ها با خرید کردن حالشان خوب می‌شود و باید گفت که این افراد اعتیاد به خرید کردن دارند که یکی از عادت‌ها بد مالی است.

راهکارهایی برای مدیریت پول

یادداشت کردن هزینه‌ها

شما می‌دانید پولی که در می‌آورید چطور خرج می‌شود؟ اولین قدم برای مدیریت مالی خانواده همین نکته است. برای فهمیدن این موضوع سعی کنید یک یا ۲ ماه همه هزینه‌هایتان را در یک دفترچه یا برنامه‌های موبایلی یادداشت کنید تا بفهمید پولتان چطوری خرج می‌شود.

اولویت‌بندی مخارج

ما باید با اولویت‌بندی خواسته‌هایمان، برای به‌دست آوردن چیزهایی که دوست داریم برنامه‌ریزی کنیم. البته گاهی خیلی‌ها نمی‌توانند بین نیاز و خواسته‌شان تفکیک قائل شوند.

بودجه‌بندی پول

یادتان باشد در بودجه‌بندی موفق همه اعضای خانواده باید به توافق برسند و به آن عمل کنند. بودجه‌بندی یکی از کلیدهای مدیریت مالی خانواده است. بودجه‌بندی کمکتان می‌کند تا برای مصرف پول‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید. چون اگر بودجه‌بندی نباشد ممکن است وسوسه شوید و پول را جایی خرج کنید که سودی نداشته باشد.

کم‌کردن پول قبض‌

تا حالا به هزینه قبض‌های خانه‌تات دقت کردید؟ برای مثال همین هزینه اینترنت. گاهی بدون توجه به پول، ساعت‌ها در صفحات اینستاگرام و توییتر و... بی‌هدف وقت می‌گذرانیم و به پولی که برای اینترنت پرداخت می‌کنیم، توجه نداریم.

مصرف برق، گاز و آب هم که جای خود دارد. کنترل این هزینه‌ها به مدیریت مالی خانواده کمک می‌کند.

آسیب خریدهای غیرضروری

اصلا مهم نیست که چقدر درآمد دارید. اگر مراقب خرج‌های اضافی زندگی‌تان نباشید، همیشه پول کم میارید.

از عواقب خریدهای غیر ضروری می‌شود به مشکل‌های مالی، بدهی‌، حساب بانکی خالی، از دست دادن خانه یا دارایی‌ اشاره کرد.

مقابله با خرج‌های اضافی

تمرین نه گفتن

وقتی چیزی می‌خواهید بخرید از خودتان بپرسید آیا واقعاً به آن چیز احتیاج دارید یا نه چون بیشتر خریدها از روی احساس و غیرضروری است؛ نه گفتن در مقابل خریدهای غیر ضروری رو تمرین کنید.

بررسی وسایل‌ خانه

نگاهی به کمد لباستان بکنید. گاهی لباس‌ یا وسایلی دارید که مدت‌هاست از آن استفاده نکردید و فراموشش کردید. می‌توانید با استفاده دوباره تنوع ایجاد کنید، اینطوری نیازی به خرید کردن هم نیست.

عجله ممنوع

موقع خرید کردن کمی فکر و صبر کنید، مخصوصا برای خرید وسایل بزرگ‌ و ضروری‌. مثلاً حدود چند هفته. بعد با اولویت‌بندی خریدهایتان می‌توانید از خرید وسایل غیر ضروری جلوگیری کنید.

فهرست خرید

قبل از رفتن به فروشگاه حتما فهرست خرید بنویسید، اصلا بی‌هدف به فروشگاه نروید. مواردی که نیاز دارید را یادداشت کنید و فقط طبق لیست، خرید کنید.

پیگیری هزینه‌ها

در نظرسنجی که مرکز «Tiller Money» انجام داد، ۷۹ درصد از مردم گفتند که با پیگیری هزینه‌هایشان راحت‌تر می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. مثلا در طول روز مقدار پول یا پیامک‌های بانکی را بررسی کنید و ببینید هر کدام از این هزینه‌ها برای خرید چه چیزی بوده است.

منبع:تبیان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تزیین غذا برای مدرسه و جشنواره غذای سالم