درآمد نفتی عراق 2.5 برابر ایران است


درآمد نفتی عراق 2.5 برابر ایران است

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که درآمد عراق طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ از فروش نفت، ۲.۵ برابر ایران بوده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ طی گزارشی که آژانس بین المللی انرژی منتشر کرده، ایران طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، با درآمدی معادل ۳۴ میلیارد دلار، ۱۲ درصد کل درآمد اوپک را تشکیل داده است.


این در حالی است که درآمد نفتی ایران در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ که سال پایانی ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا بوده، ۱۷ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۲۳ دو برابر شده است. با این حال، همچنان تحریم‌های نفتی در باب فروش و توسعه صنعت نفت، گریبان‌گیر ایران است و اجازه بازیگری مناسب را به کشورمان در صحنه انرژی بین الملل نمی‌دهد.

عراق که تا چندی پیش، وضعیت نفتی مناسبی نداشت و به سبب حضور پدیده داعش و دزدی نفت توسط برخی کشور‌ها و گروهک تروریستی مذکور، فروش چندانی نداشت، اکنون وضعیتی به مراتب بهتر از ایران دارد.


طبق گزارش آژانس، عراق در مدت زمان مشابه، ۲.۵ برابر ایران درآمد نفتی داشته است. بغداد، در آن ۹ ماه، ۸۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نفت فروخته است.


همچنین عربستان که یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های کنونی نفت در دنسایت، ۵ برابر ایران درآمد نفتی داشته؛ به طوریکه، ریاض در این مدت، ۱۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نفت فروخته است.

روسیه هم که دیگر کشور بزرگ تولیدکننده نفت است، در مدت یاد شده، ۱۳۴.۳ میلیارد دلار نفت فروخته است.

لازم به ذکر است؛ یکی از دلایل کم بودن درآمد ایران در قضیه نفت، فروش با تخفیف به کشورهای خریدار به دلیل تحریم هاست که مسئولین می خواهند از این طریق، در بازار رقابتی حاضر باشند و این باعث شده ایران در قبال فروش نفت، درآمد کمتری نسبت به سایرین داشته باشد.

چندی پیش بود که یکی از رسانه های خارجی، خبری را منتشر کرد که ایران درخواست کاهش تخفیف در فروش نفت را به چین عرضه کرده که سرانجام این ادعا به صورت شفاف مشخص نشد.


اما شاید فروش نفت توسط کشورمان آنچنان که باید و شاید نتوانسته مناسب باشد، اما نکته حائز اهمیت گزارش آژانس برای ایران، تولید بیش از ۳ میلیون بشکه در روز بوده که از دوران ترامپ و خروج آمریکا از برجام، بی‌سابقه بوده؛ روندی که اکنون با فراز و نشیب کم، در حال تکرار است.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!