آمریکا شکستی سنگین‎تر از ویتنام و افغانستان در یمن تجربه خواهد کرد


آمریکا شکستی سنگین‎تر از ویتنام و افغانستان در یمن تجربه خواهد کرد

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به ورود آمریکا به جنگ یمن از شکستی به مراتب سخت تر از ویتنام و افغانستان تجربه خواهد کرد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی با اشاره به تداوم اقدامات آمریکا علیه انصارالله یمن آورده است: رژیم صهیونیستی با بهره برداری از روابط با دولت آمریکا و از طریق برخی مقامات مانند «آنتونی بلیکن» وزیر خارجه کنونی و «آموس هوکشتاین» مشاور بایدن در امور انرژی، موفق شده که آمریکا را وارد جنگ کنونی در منطقه خاورمیانه بویژه غزه، عراق و یمن کند، موضوعی که به طور حتم به فرسایش سیاسی، مالی و نظامی آن منجر خواهد شد و نه در دنیا بلکه در جهان غرب نیز قدرت آنرا به افول سوق خواهد داد.

وی با اشاره به تحولات یمن نوشت: آمریکا با ورود به جنگ با یمنی ‎ها، خطای راهبردی مرتکب شد که آن را در گودال عمیق بی پایان انداخت. یمنی ها ملتی شکست ناپذیر هستند و بر امپراتوری‌های بزرگ دنیا از جمله انگلیس غلبه کرده‌اند.

عطوان با اشاره به ائتلاف موسوم به شکوفایی دریای سرخ، آنرا ائتلافی شکست خورده ماننده همه ائتلاف های آمریکایی در خاورمیانه دانست که به شکوفایی منجر نشده بلکه به شکست و ویرانی منتهی شده است.

این تحلیلگر درباره سیاستی که آمریکا علیه یمن در پیش گرفته است،آن را دارای اهدافی متعدد دانست که مهمترین آن گشودن دریای سرخ به روی کشتی های اسرائیلی است.

عطوان نوشت: آمریکا به دنبال بی ثباتی دولت صنعا به رهبری انصارالله از طریق تحریم و هدف قرار دادن زیرساخت‎ های نظامی آن با موشک و پهپاد است. همچنین واشنگتن با قرار دادن آن در فهرست تروریسم به دنبال منزوی کردن بین المللی آن و رهبرانش است و دیگر اینکه مانع از توسعه جنگ در خاورمیانه از طریق باب المندب و دریای عرب شود.

وی آورده است: این سیاست محکوم به شکست است و نتایج معکوسی برای طراحان آن بویژه رهبران آمریکا به همراه خواهد داشت زیرا با مقاومت سلحشورانه ملت یمن روبرو خواهد شد. اسرائیلی که دولت آمریکا را به این دام کشاند، یک موشک هم به یمن شلیک نکرده است زیرا به خوبی می‌داند که چه نتایجی برایش به همراه خواهد داشت و ماموریت را به آمریکا و انگلیس واگذار کرده است و خطرناکتر از آن شکاف و دودستگی است که در جهان غرب برای اولین بار ظرف هشتاد سال وارد کرده است.

آمریکا شکستی سنگین‎تر از ویتنام و افغانستان در یمن تجربه خواهد کرد

این تحلیلگر بیان کرد: آمریکا در جمع کردن ۳۶ کشور برای راه اندازی جنگ علیه عراق و اشغال آن، جمع کردن ۶۵ کشور برای سرنگونی قذافی در لیبی، و بیش از ۷۵ کشور و هزینه میلیاردها دلار برای جنگ علیه سوریه موفق شد، اما فقط موفق شد که ۱۰ کشور با خود در دریای سرخ و اعلام جنگ علیه یمن همراه کند که بیشتر آنها انگلوساکسون هستند یعنی انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند و به همراه دو جزیره یعنی سیشیل و بحرین و کره جنوبی مستعمره آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی مخالفت کرده و خود را از این ماجراجویی آمریکا دور نگه داشتند.

وی تاکید کرد: حملات آمریکا به اهداف نظامی در یمن هرگز سبب تضعیف انصارالله نخواهد شد و آمریکا فراموش کرده است که انصارالله هشت سال از آمریکا و انگلیس شکست نخورده و پس از آن به عنوان یک قدرت منطقه ای هویدا شد. دولت آمریکا که دوستان صهیونیست آن چشمانش را کور کرده‌اند، از خاورمیانه درکی ندارد و یمن و ملت استوار آن را نمی شناسد. اینکه آمریکا اعلام کرده که انصارالله را در فهرست تروریسم قرار داده و مسئولان آن اجازه ورود به آمریکا ندارند، از روی جهل ونادانی است.

عطوان در پایان نوشت که آمریکا از ورود به جنگ یمن پشیمان خواهد شد و شکستی به مراتب سخت تر از شکست های در ویتنام، افغانستان و عراق متحمل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج