سایه بازگشت ترامپ بر اجلاس داووس


سایه بازگشت ترامپ بر اجلاس داووس

اقتصادنیوز: نشست اقتصادی داووس در سایه بیم و امید و در پس زمینه رویدادهایی چون جنگ اوکراین و اسرائیل و بازگشت احتمالی ترامپ به عرصه سیاست برگزار می شود آن هم در شرایطی که تحلیل ها در باب وضعیت اقتصاد جهانی ضد و نقیض است.

به گزارش اقتصادنیوز: ناظران می گویند، اعتماد به انعطاف‌پذیری اقتصاد جهانی، جمعیت داووس را در پس‌زمینه‌ای از جنگ و تحولات سیاسی گرد هم جمع کرده است.ساعاتی پس از پیروزی دونالد ترامپ در مجمع انتخاباتی آیووا، احتمال اینکه او دوباره به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا برگزیده شود، افزایش یافت؛ گزاره ای که نظم جهانی را متزلزل تر خواهد کرد. با این حال شرکت کنندگان در استراحتگاه سوئیس روز سه شنبه را صرف نشان دادن چهره ای متفاوت از جهان کردند.از مقامات صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های مرکزی که بر احتمال فرود نرم تاکید دارند تا سرمایه‌داران و رهبران تجاری که بیش از همه بر پس زمینه درگیری ها متمرکز شده اند، گردهمایی که سال 2024 در میانه تنش ها و تیرگی ها آغاز شد، می تواند امیدوار کننده باشد.

سایه جنگ بر اقتصاد جهانی

جیمز فون مولتکه، مدیر ارشد مالی دویچه بانک آگ به فرانسین لاکوا از تلویزیون بلومبرگ گفت: «این لحظه‌ای است که ما آن را گذرانده‌ایم.». به باورش، «انعطاف‌پذیری نه تنها اقتصادها، بلکه بازارهای مالی را در برابر بحران‌های ژئوپلیتیکی، افزایش نرخ‌های بهره و مبارزه با تورم به‌طور قابل توجهی قوی کرده است». به نوشته بلومبرگ، این پیام توسط چندین نفر دیگر در مجمع جهانی اقتصاد تکرار شد، علیرغم اینکه فهرست ناشناخته هایی که جهان با آن مواجه است در قیاس با سال گذشته طویل تر شده است. به نوشته بلومبرگ حتی اگر شبح ریاست جمهوری ترامپ بر تحولات جهانی سایه افکنده باشد، چشم انداز انتخابات برای دو پنجم جمعیت جهان، همراه با تورم، تشدید درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه تیره و تاز خواهد بود.

هفته گذشته، چند ساعت پس از یک پست جعلی در حساب اکس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده موجب افزایش ارزش بیت کوین شد، این انجمن نتایج نظرسنجی از کارشناسان ریسک را منتشر کرد که نشان می داد چگونه آنها "اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست" را بزرگترین خطر کوتاه مدت می دانند. با این حال، این احتمال که اقتصاد جهانی بتواند از یک دوره انقباض بی‌سابقه عبور کند، به اعضای داووس بستگی دارد.گیتا گوپینات، مسئول صندوق بین‌المللی پول در یک میزگرد گفت: «ما احساس می‌کنیم درگیر سناریوی رکود نرم هستیم. هرچند ما تورم را بدون نیاز به زیان زیادی از نظر فعالیت اقتصادی کاهش داده ایم.»فرانسوا ویلروی دو گالهو، رئیس بانک فرانسه نیز این موضع را تکرار کرد.او به تلویزیون بلومبرگ گفت: «یک سال پیش، ترس اینجا در داووس حول گزاره هایی چون تورم و رکود بود.ما احتمالا از هر دو فرار خواهیم کرد».

سایه بازگشت ترامپ بر اجلاس داووس

هراس از بازگشت ترامپ

در شرایط کنونی ترامپ در میان نامزدان جمهوری خواه پیشرو است. در دمای زیر صفر، رای دهندگان آیووا 51 درصد آرا را به رئیس جمهور سابق دادند، پیروزی تاریخی برای ترامپ.حالا در داخل مرکز کنفرانس داووس، گروهی از سرمایه‌داران آشکارا نگران دورنمای دور بعدی ریاست ترامپ هستند. هرچند آنها همچنان در پس زمینه اقتصاد جهانی بر مقوله های مثبت و امیدوارکننده تاکید دارند.ران اوهانلی، مدیر اجرایی استیت استریت کرفت،، گفت: «تصور می کنم بانک‌های مرکزی – از نظر واکنش‌شان به تورم – در با لحاظ کردن عدم اطمینان ها رویکرد خوبی داشتند».

با توجه به خاطرات چالش ها در ساختار تجارت جهانی در دوران ریاست دونالد ترامپ، خوش‌بینی ها در باب چگونگی تداوم تجارت در عرصه جهانی بالا است.سلطان احمد بن سلیم، مدیر عامل DP World در تلویزیون بلومبرگ گفت که "تجارت انعطاف پذیر است" و "هر چه که باشد ادامه خواهد داشت."پروفسور کنت روگف، استاد دانشگاه هاروارد و اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول گفت: اجماع هم در مجمع و هم در ایالات متحده مبنی بر اینکه سال 2024 ممکن است به خوبی سال 2023 نباشد، وجود دارد. با این همه نگاه ها چندان هم منفی نیست. اما این که تصور کنیم «تورم کاهش می‌یابد، رکود اقتصادی نرم خواهد بود» - اشتباه است.روگوف تاکید کرد: «وضعیت ژئوپلیتیکی بسیار پیچیده تر از حد تصور است. منظورم این است که می‌توانستیم سال خوبی داشته باشیم، اما آنچه شاهدش هستیم بسیار نگران کننده است».



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول